روزهای سرگردانی کی‌روش

گروه ورزش: کارلوس کی‌روش در پانزدهم فروردین ۱۳۹۰ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و پس از اینکه ایران به جام جهانی صعود کرد حمایت‌ها از او بیشتر شد. تیم ملی در جام جهانی نمایش قابل قبولی داشت تا اینکه پس از بازی با آرژانتین، کسانی هم که پیش از این از سرمربی تیم ملی انتقاد می‌کردند، به حمایت از او پرداختند و خواستار تمدید قرارداد با کی‌روش شدند. پس از باخت به بوسنی و پایان جام جهانی و حذف تیم ملی از مرحله گروهی موضع برخی از کارشناسان به یکباره ۱۸۰ درجه تغییر کرد و عملکرد کی‌روش را مورد انتقاد قرار دادند. در همین راستا کانون مربیان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای آشکارا عملکرد سرمربی تیم ملی را مورد انتقاد قرار داد. مجید جلالی یکی از مربیانی بود که در انتشار این بیانیه نقش غیر قابل انکاری داشت. این مربی روز گذشته درباره چگونگی انتشار بیانیه مربیان ایرانی علیه سرمربی تیم ملی گفت: در روزهای گذشته چندین مربی با من تماس گرفتند و گله‌مند بودند از اینکه به مربیان ایرانی توهین شده است. ظاهرا در چند روز گذشته نشریات و رسانه‌ها توهین‌هایی علیه مربیان ایرانی انجام داده بودند. به طور مثال در یکی از روزنامه‌ها تیتری با عنوان «از بنز به موتور گازی رسیدیم» منتشر شده بود. من هم به عنوان رئیس کانون مربیان طی صحبت‌هایی که با اعضای هیات مدیره کانون داشتم به این نتیجه‌ رسیدیم که بیانیه‌ای صادر کنیم. این بیانیه با نظر تعدادی از اعضای هیات مدیره کانون تهیه شده و موضع رسمی کانون مربیان است.

به گزارش ایسنا، وی درپاسخ به این پرسش که نظر شخص شما درباره عملکرد کی‌روش چیست؟ اظهار کرد: کی‌روش می‌توانست تاثیرات زیادی روی فوتبال ایران بگذارد، اما به نوعی خودمان نخواستیم از او استفاده لازم را ببریم. از کی‌روش باید خواسته می‌شد که یک نسل تازه در فوتبال ایران رو کند، اما واقعیت این است که فقط از او نتیجه‌ خواستیم. اگر مربی اسم بزرگی دارد و قراردادهای بزرگی را منعقد می‌کند، از او انتظارات بزرگی هم خواهیم داشت. به طور مثال بایرن‌ مونیخ، گواردیولا را به خدمت گرفت و در یکی از بندهای قراردادش آورده است؛ گواردیولا باید روی تیم‌های پایه و تمرینات آنها نظارت ویژه‌ای داشته باشد.

نباید به مربیان ایرانی توهین کنند

مجید جلالی درباره اینکه قرار داد کی‌روش باید تمدید شود یا نه گفت: باید کار گروهی تشکیل شود و عملکرد او را بررسی کند. اگر در فوتبال ایران تاثیرگذار بوده است باید قراردادش را تمدید کنند. ما در بیانیه‌ای که صادر ‌کرده‌ایم اسمی از مربی ایرانی یا خارجی نیاورده‌ایم و فقط برای انتخاب مربی تیم ملی خواسته‌ایم که منافع ملی در نظر گرفته شود.

البته اگر آقایان کی‌روش را دوست دارند می‌توانند قرارداد او را تمدید کنند، اما تمدید قرارداد با کی روش دلیل بر این نمی‌شود که به مربیان ایرانی توهین کنند. باید اهداف و برنامه‌های فوتبالمان را مشخص کنیم. اگر فقط می‌خواهیم از جام ملت‌ها نتیجه‌ بگیریم یا به جام جهانی صعود کنیم که می‌توانیم با یک مربی متوسط هم این نتایج را کسب کنیم. اما اگر می‌خواهیم به آینده فکر کنیم باید خواسته‌هایمان را به کی‌روش بگوییم. اگر کی‌روش می‌تواند برنامه‌های ما را عملی کند قراردادش را تمدید کنیم. مربی تیم ملی یک کشور باید روی کل فوتبال آن کشور تاثیرگذار باشد. من به شخصه به کی‌روش علاقه دارم، اما وقتی در موضعی قرار می‌گیریم باید به منافع ملی فکر کنیم. انتظارات ما از کی‌روش که نامی بزرگ دارد زیاد است. در حال حاضر فوتبال ما در مسیر پیشرفت قرار ندارد و فقط به دنبال کسب نتیجه‌ است. می‌توانیم با تدوین برنامه‌های بلند مدت فوتبالمان را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

فدراسیون مشکل مالی ندارد

از سویی دیگر دوشنبه شب وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو به اظهار نظر متفاوتی درباره سرنوشت سرمربی پرتغالی ایران پرداخت. محمود گودرزی گفت: آنچه مسلم است فدراسیون وضعیت اقتصادی خوبی دارد و توان پرداخت مبلغ درخواستی کی‌روش را هم دارد اما برای ادامه همکاری با وی باید ابتدا عملکردش طی سه، چهار سال گذشته بررسی شود و به دور از هیجانات اجتماعی تصمیم‌گیری شود سپس وارد بحث قرارداد شد. گودرزی در رابطه با موضع وزارت ورزش و جوانان نسبت به کارلوس کی روش با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد مربیان و اعضای کادر فنی در تیم‌های مختلف باید در فدراسیون‌ها انجام شود نه اینکه موضوع آنها به سایر نهادها کشیده شود، اظهار کرد: این درحالی است که در کشور ما همیشه در این‌گونه زمینه‌ها به دنبال گرفتن پاسخ از نهادهای بالاتر مانند وزارت ورزش هستند.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان یک نهاد سیاست‌گذار است و باید رویکردها را طرح و بیان کند. اینکه یک مربی در تیمی می‌ماند یا نه، دستمزد او چقدر باید باشد، کیفیت کارش چگونه است و... مسائلی است که باید در فدراسیون‌‌ها در مورد آنها بررسی و تصمیم‌گیری شود. وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه اگر در رابطه با ادامه همکاری با کارلوس کی روش یا پایان دادن به آن از من مشورت گرفته شود، مسائلی را لحاظ خواهم کرد، یادآور شد: اول اینکه می‌گویم فدراسیون فوتبال عملکرد کی روش طی سه سال و نیمی که با فوتبال ایران همکاری داشته را بررسی کند. باید این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد که این مربی طی این مدت سابقه درخشانی از خود و برای فوتبال ایران به جا گذاشته؟ توانسته نمره قبولی بگیرد؟ در کل توفیقاتی داشته؟ و... سپس براساس این تحلیل‌ها وارد مذاکره با او شوند.

گودرزی با تاکید بر اینکه مساله دستمزد باید در اولویت بعدی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در مورد دستمزد هم قاعدتا در سراسر جهان یک سطح به نسبت مشخص وجود دارد. در کل در این مورد نباید تابع هیجانات اجتماعی شد چون باعث دور شدن از تصمیم‌گیری واقع‌بینانه می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور ورزش و جوانان با بیان اینکه از تصمیمات فدراسیون فوتبال در رابطه با کی‌روش حمایت می‌کنیم، در مورد رقم قرارداد مطرح شده از سوی این مربی پرتغالی و اینکه توان پرداخت آن وجود دارد یا نه؟ گفت: فدراسیون فوتبال به لحاظ اقتصادی در شرایط خیلی خوبی قرار دارد. این فدراسیون بابت تبلیغات دور زمین قرارداد ۱۶۰ میلیارد تومانی بست ضمن اینکه نزدیک به ۸ میلیون دلار هم از فیفا و به خاطر حضور در جام جهانی نصیبش خواهد شد. با این اوصاف فدراسیون فوتبال توان پرداخت پیشنهاد مالی کی‌روش را دارد اما باید به جایگاه مربی توجه داشت و اینکه ارزشش در چه حدی است.

وزیر ورزش و جوانان در پایان صحبت‌‌‌‌‌‌های خود در رابطه با سرمربی تیم ملی فوتبال تاکید کرد: در کل باید در نظر گرفت که جام جهانی برزیل برای فوتبال ایران با دیگر جام های جهانی که در آنها حضور داشت، چقدر فرق داشته است. علاقه‌مندان به فوتبال هم باید این اجازه را به مدیران مربوطه بدهند که شرایط چانه زنی را داشته باشند و در نهایت بتوانند تصمیمی بگیرند که به دور از هیجانات بوده و به فوتبال کمک کند.