همدردی آلمانی‌ها با مردم برزیل

تیم‌ملی فوتبال آلمان در دیدار نیمه‌نهایی جام‌جهانی بامداد چهارشنبه در ورزشگاه شهر بلوهورینزنته برزیل را با نتیجه ۷ بر یک شکست داد. در این دیدار توماس مولر (۱۱)، میروسلاو کلوزه (۲۳)، تونی کروس (۲۴، ۲۶)، سامی خدیرا (۲۹)، آندره شورله(۶۹ و ۷۹) برای آلمان گل زدند. تنها گل تیم‌ملی فوتبال برزیل را اسکار در دقیقه ۹۰ وارد دروازه آلمان‌ کرد. این دیدار در شرایطی آغاز شد که برزیلی‌ها قبل از این پنج بار موفق شده بودند، عنوان قهرمانی جام‌جهانی را به خود اختصاص بدهند. آنها به دنبال پیروزی برابر آلمان‌ها بودند تا راهی فینال شوند و ششمین جام قهرمانی در این مسابقات را بالای سر ببرند، اما در همان ۳۰ دقیقه اول بازی تمام رویاهای آنها نقش برآب شد و آلمان‌ها در توفانی به‌یادماندنی پنج بار دروازه «سزار» را باز کردند تا مشخص شود، برزیلی‌ها یکی از بدترین روزهای خود را پشت سرخواهند گذاشت. آلمان‌ها خیلی زود در دقیقه ۱۱ به گل رسیدند و در کمتر از ۲۰ دقیقه توفانی به پا کردند که باعث شد در پایان نیمه اول خیلی از تماشاگران برزیلی ورزشگاه را ترک کنند و آنهایی هم که ماندند در نیمه دوم بیشتر به تشویق آلمان پرداختند تا تیم‌ملی برزیل! با این حال در نیمه دوم برزیل با چند تغییر وارد زمین شد و امیدوار بود که بتواند فاصله را کم کند، اما بازهم این آلمان بود که به دو گل دیگر دست پیدا کرد. در شرایطی که برزیلی‌ها کاملا نا امید شده بودند و آلمان هم برای جشن یک پیروزی از پیش مسجل شده آماده بود، اسکار موفق شد دروازه «نویر» را که یکی از بهترین‌های آلمان بود باز کند و بازی با نتیجه ۷ بر یک به پایان برسد.

شورش در برزیل پس از تحقیر

همانند سایر بازی‌های گذشته در نقاط مختلف برزیل جمعیت زیادی از طریق تلویزیون‌های بزرگ شاهد بازی تیم‌شان بودند. در شهر سائوپائولو ۲۰ هزار هوادار برای دیدن بازی تیم‌شان برابر آلمان تجمع کرده بودند و پس از این شکست سنگین به خیابان‌ها ریختند و به درگیری با پلیس و آسیب رساندن به اماکن عمومی پرداختند. هواداران برزیلی که این نتیجه سنگین را باور نمی‌کردند، پیراهن‌های تیم ملی کشورشان را از تن درآوردند و به زمین و سطل آشغال پرتاب کردند. آنها که به شدت از عملکرد تیم‌شان ناراحت بودند، به اماکن عمومی شهر سائوپائولو حمله کردند و به این شهر آسیب رساندند که باعث دستگیری چندین تن شد. هواداران خشمگین برزیل همچنین پرچم‌های کشورشان را آتش زدند.

اسکولاری: من مسوول این نتیجه هستم

لوئیس فیلیپه اسکولاری، سرمربی تیم‌ملی برزیل پس از شکست سنگین تیمش برابر آلمان در نشست خبری خود حاضر شد و گفت: چه کسی مسوول این نتیجه سنگین است؟ این سوال همه شما است، درست است؟ من مسوولم، من. کسی که باید برای این شکست فاجعه‌بار مورد سرزنش واقع شود من هستم نه بازیکنان. تاکید می‌کنم خود من. همه ما اکنون غمگین هستیم و باید این شکست سنگین را باور کنیم اما کسی که ترکیب را انتخاب می‌کند و کسی که تاکتیک را برمی‌گزیند، من بودم. پس این من هستم که باید مورد سرزنش واقع شوم و نباید هیچ بازیکن برزیلی را برای این باخت سنگین مورد سرزنش قرار دهید. اسکولاری ادامه داد: از همان ابتدا به دنبال گلزنی بودیم. می‌توانستیم به پیروزی در این دیدار برسیم. در واقع تیم‌من توانایی این را داشت که به فینال جام جهانی راه یابد. فراموش نکنید که ما برابر تیم بزرگی چون آلمان بازی داشتیم. حتی خود آلمانی‌ها هم نمی‌توانند توضیح بدهند که چگونه در این دیدار به پیروزی رسیدند. اکنون پیام‌ من به مردم برزیل این است لطفا ما را به خاطر این نمایش ضعیف ببخشید! متاسفم که نتوانستیم به فینال ماراکانا راه یابیم، اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم رتبه سوم را به دست آوریم. هنوز می‌توانیم برای به دست آوردن چیزی هرچند کوچک بازی کنیم. اسکولاری در پاسخ به این سوال که آیا از سمت خود استعفا خواهد داد یا خیر گفت: به هیچ‌وجه استعفا نمی‌دهم. کاملا به کارم اعتماد دارم و سعی می‌کنم این نتیجه را جبران کنم.

همدردی یوآخیم لوو با برزیلی‌ها

یوآخیم لوو، سرمربی تیم‌ملی آلمان در نشست خبری بعد از بازی گفت: با هواداران برزیلی و مردم این کشور همدردی می‌کنم. آنها پس از گل‌های ما همگی در شوک فرو رفتند. من این موضوع را کاملا درک می‌کنم. سرمربی تیم‌ملی آلمان با تمجید از لوئیس فیلیپه اسکولاری گفت: برای اسکولاری متاسفم. تیم‌ملی ما در جام‌جهانی ۲۰۰۶ نیز امید زیادی برای قهرمانی داشت اما یک شکست برابر ایتالیا باعث شد نتوانیم به هدف اصلی‌مان برسیم. شکست در نیمه‌نهایی بسیار تلخ است. می‌دانم که او اکنون چه حسی دارد. زمانی که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ مربی آلمان بودم این حس را تجربه کردم. اکنون تنها می‌توانم با او ابراز همدردی کنم.

نکته مهم رفتار بازیکنان آلمان بعد از سوت پایان بازی بود که برای رسیدن به فینال شادی نکردند و به بازیکنان و مردم برزیل احترام گذاشتند و به خاطر این شکست تلخ به آنها دلداری دادند.