غائله دستیاری

دنیای اقتصاد- پس از ماجراهای قرارداد کی‌روش، بگیر و ببند و جنجال‌هایش، مرد پرتغالی ایران را ترک کرد. از آن روز حرف و حدیث‌های مختلفی روی خروجی رسانه‌ها و از زبان آدم‌های مختلف منتشر شد و کار به جایی رسید که پس از وزارت ورزش و جوانان، رئیس فدراسیون فوتبال هم تاکید کرد که ته دلش راضی نیست که کارلوس به ایران بازگردد. حالا اما خبری دیگر از دل هیات رئیسه فدراسیون منتشر شده که اهالی فوتبال را با شوکی بزرگ مواجه کرده است. انتشار لیست مربیانی که از آنها به‌عنوان گزینه‌های دستیاری سرمربی خارجی تیم ملی نام برده می‌شود. این لیستی است که اعضای هیات رئیسه فدراسیون روی آن به اجماع رسیده‌اند و قرار است این «منو» مقابل هر مربی خارجی که به ایران آمد گذاشته شود. اتفاقی منحصربه‌فرد در فوتبال جهان که دستیارها پیش از سرمربی انتخاب می‌شوند. در حالی که هنوز کی‌روش مساله خودش و قراردادش تمام نشده و گره کور در مذاکرات افتاده، اما فدراسیون برای او دستیار انتخاب می‌کند. البته انتخاب دستیار ایرانی فی نفسه کار اشتباهی نیست و پنج گزینه معرفی شده (حسین فرکی، وحید هاشمیان، مجید صالح، یحیی گل‌محمدی و رحمان رضایی) از سوی فدراسیون

- به جز رحمان رضایی که سابقه مربیگری ندارد - افراد شایسته‌ای به نظر می‌رسند و احتمالا می‌توانند به تیم ملی کمک کنند، اما نحوه انجام کار است که صدای منتقدان را درآورده است. جالب اینکه آنها برای گرفتن این پست اولویت‌بندی هم شده‌اند. طبق اعلام یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از جمع این ۵ مربی ۲ گزینه برای دستیاری اول و ۳ گزینه برای دستیاری دوم در نظر گرفته شده‌اند که این نفرات نیز برای حضور در این پست‌ها اولویت‌بندی شده‌اند.فرکی به‌عنوان اولویت اول دستیاری اول و یحیی گل‌محمدی به‌عنوان اولویت دوم دستیاری اول انتخاب شده‌اند. برای دستیاری دوم نیز ۳ مربی دیگر یعنی مجید صالح، وحید هاشمیان و رحمان رضایی به ترتیب برای حضور در این پست اولویت‌بندی شده‌اند. پرسش اما این است که چرا وقتی فدراسیون فوتبال کمیته‌ فنی دارد و چند مربی و کارشناس تحت این عنوان دور هم جمع شده‌اند، تصمیم مهمی مانند انتخاب مربی تیم ملی را اعضای غیرفنی و غیرکارشناسی هیات رئیسه می‌گیرند؟و آیا انتخاب دستیار حق یک سرمربی نیست؟

صدای اعتراض فرکی بلند شد

این وسط یکی از افراد سرشناس لیست فوق هم نسبت به انتشار این فهرست واکنش تندی از خود نشان داد. حسین فرکی که مدت‌ها بود نامش به‌عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی مطرح می‌شد قرارگرفتن نامش در این فهرست به مذاقش خوش نیامده و به این نحوه رفتار معترض است. او به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «وقتی این خبر را شنیدم شوکه شدم. برای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال متاسفم که از نام من سوءاستفاده کرد. چگونه بدون اینکه صحبتی با من شود نام من مطرح شده است؟» او توقع داشت قبل از انتشار اسمش با خود وی هم مشورت می‌کردند. او که خود را در سطح سرمربیگری تیم ملی می‌بیند این رفتار را خدشه‌دار کردن نامش تلقی می‌کند: «اگر ما گزینه آنها بوده‌ایم باید از ما سوال می‌کردند که می‌پذیرید به‌عنوان دستیار در تیم ملی کار کنید یا نه. اگر پاسخ مثبت بود می‌توانستند نام ما را مطرح کنند. بارها در مصاحبه‌های مختلف عنوان کردم بنا بر دلایلی نمی‌خواهم سرمربی تیم ملی شوم.

اکنون چطور می‌توانم مربی و آن هم دستیار کارلوس کی‌روش شوم؟»

سرمربی فصل گذشته فولاد خوزستان که سابقه قهرمانی با این تیم را هم در کارنامه دارد با انتقاد از تصمیماتی که در فدراسیون فوتبال گرفته می‌شود، می‌گوید: «اگر برخی مواقع انتقادی می‌کنم و می‌گویم فوتبال ما مشکل دارد به خاطر تصمیم‌‌های عجیب و غریب و زشتی است که برخی از آقایان می‌کنند. برخی مواقع تصمیم می‌گیرم جواب تندی به آنها بدهم، اما می‌بینم که هر کدام پست و مقامی دارند و احترامشان را نگه می‌دارم.»

فرکی که سال‌ها کمک برانکو و بلاژویچ بوده است حالا حاضر نیست اسمش زیر اسم کی‌روش قرار گیرد: «اگر کارلوس کی‌روش نامی برای خود دارد ما هم در داخل نامی برای خودمان داریم. به هیچ عنوان نمی‌پذیرم دستیار کی‌روش شوم. اصلا بپرسید کدام مربی ایرانی کی‌روش را قبول دارد که بخواهد با او کار کند؟ آیا فکر می‌کنند ما دوست داریم دستیار کی‌روش شویم؟» وی با بیان اینکه کار هیات رئیسه فدراسیون فوتبال زشت بود، گفت: «متاسفانه در فوتبال هر روز کارهای عجیب و غریبی انجام می‌شود و آنها از نام من سوء استفاده کردند.»