گروه ورزش- بهروز رسایلی: اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری، فضای فوتبال باشگاهی در ایران تحت تاثیر مسابقات جام حذفی قرار گرفت؛ جایی که با ورود تیم‌های لیگ برتری به این رقابت‌ها از مرحله یک‌شانزدهم نهایی، تنور فصل جدید این بازی‌ها حسابی گرم شد. فارغ از اینکه در این جام چه شگفتی‌هایی اتفاق می‌افتد و باز فارغ از اینکه قهرمانی در این تورنمنت آسان‌ترین راه ممکن برای حضور در مسابقات قاره‌ای محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد برگزاری جام حذفی فواید پرشماری دارد که برخی از آنها به‌ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد. در حقیقت این مسابقات، فرصتی استثنایی برای «دیده شدن» شهرها، تیم‌ها، استادیوم‌ها، هواداران و بازیکنانی است که کمتر مجال معرفی و خودنمایی در سطح رسانه‌ها را پیدا می‌کنند. بچه‌های تنگستان پا به توپ می‌شوند

در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی، شهرداری اردبیل موفق شد در ورزشگاه تختی این شهر از سد صبای قم بگذرد و خودش را به جمع ۱۶ تیم پایانی این رقابت‌ها برساند. در شرایطی که طی سالیان اخیر تیم‌های تبریزی فرصت خوبی برای

عرض اندام در سطح اول فوتبال ایران یافته بودند، این بار جام حذفی بخت درخشش را در اختیار نماینده استان اردبیل قرار داد. آنهایی که این مسابقه را تماشا کردند، کاملا تحت تاثیر شور و شوق مردم و شعف گزارشگر بازی قرار گرفتند. اردبیلی‌ها چند سال پیش هم تیمی تحت عنوان «ذرت کاران پارس‌آباد» را برای رویارویی با استقلال در جام حذفی راهی تهران کردند که اگر چه با شکست بدرقه شد، اما توانست اسم و رسم دشت مغان را در فراگیرترین رسانه‌های کشور به شکلی متفاوت مطرح کند. سورپرایز امسال جام حذفی هم بی‌گمان حضور ستایش‌برانگیز جوانان بوشهری در ورزشگاه آزادی بود؛ جایی که شاگردان جوان عباس سرخاب در تیم روستایی کارگر بنه‌گز، توجهات عمومی را به نقطه‌ای دیگر از ایران پهناور معطوف کردند. امروز و از رهگذر جست‌وجوی اسم «بنه‌گز» در اینترنت است که شاید خیلی‌ها می‌فهمند مثلا در این نقطه یک پارک جنگلی ۵۰ ساله وجود دارد که می‌تواند پتانسیل‌های زیادی برای جذب گردشگر داشته باشد.

متفاوت‌ترین فرصت کشف استعداد

برگزاری مسابقات جام حذفی همچنین فرصتی برای کشف و ظهور برخی استعدادها است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از مجاری متداول به سطح اول فوتبال کشور برسند. طی سال‌های اخیر، بازیکنانی همچون قاسم دهنوی، عرفان اولروم و سهراب انتظاری از رهگذر رویارویی با تیم‌های بزرگ در جام حذفی فرصت درخشیدن را پیدا کردند و مسیر زندگی‌شان را تغییر دادند. این مسابقات گاهی باعث می‌شود بازیکنی که قابلیت‌های زیادی دارد، اما بستر لازم برای شکوفایی او به وجود نیامده به موقعیت مناسبی دست پیدا کند. این ویژگی البته منحصر به فوتبال ایران هم نیست و همه جای دنیا مسابقات جام حذفی چنین امکانی به ستاره‌های گمنام می‌دهد. باید دید آیا مسابقات امسال جام حذفی هم می‌تواند ستاره جدیدی به فوتبال ایران معرفی کند یا نه؟

امتیازاتی که ما نداریم

چند سال پیش وقتی یک تیم دسته سومی فوتبال اسپانیا در مسابقات جام حذفی این کشور با قرعه رئال مادرید مواجه شد، مدیرعاملش طی مصاحبه‌ای مراتب خوشحالی شدیدش از این موضوع را ابراز کرد. او در توضیح دلیل این شادمانی گفت: «تیم ما به دلیل مشکلات مالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، اما به‌خاطر حق پخش کلانی که بابت بازی با رئال از تلویزیون‌ها می‌گیریم، می‌توانیم هم باشگاه را نجات بدهیم و هم دستی روی سر و گوش استادیوم اختصاصی‌مان بکشیم. مهم نیست که احتمالا باخت سنگینی را مقابل رئال تجربه می‌کنیم. آنچه اهمیت دارد مزایای اقتصادی این بازی برای ماست.» و این امتیاز مهمی است که ما در ایران نداریم!