تلویزیون در آفساید!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: طی چند سال اخیر بارها فدراسیون فوتبال، سازمان صداوسیما را تهدید کرده بود که در صورت عدم پرداخت حق پخش واقعی اجازه تصویربرداری از مسابقات باشگاهی را به تلویزیون نخواهد داد. با این وجود این موضوع تا به حال هرگز اجرایی نشده بود و هر بار با وساطت و پادرمیانی یک نهاد ثالث، دوربین‌ها در لحظات آخر حق ورود به ورزشگاه را پیدا می‌کردند. داستان عصر سه‌شنبه اما کاملا متفاوت بود. این بار علی کفاشیان که قبل از آغاز مسابقات هفته دوازدهم مسافر مالزی شده بود، با همکاری دوستانش توانست مقابل اراده سیما برای حضور در استادیوم آزادی و پخش مسابقه پرسپولیس و سایپا را بگیرد تا هیچ‌کس نتواند دومین شکست درخشان روی نیمکت سرخپوشان را ببیند. حالا آنچه در این غروب پاییزی رخ داده، فشارها را علیه جام‌جم به اوج رسانده است؛ طوری که ظهر دیروز سایت شبکه سه برای دقایقی بالا نمی‌آمد و البته کارشناسان روابط عمومی تلویزیون هم در سرویس تلفنی ۱۶۲ از دسترس خارج شده بودند. گفته می‌شود در پی عدم پخش دیدار پرسپولیس و سایپا، تعداد بی‌شماری تماس تلفنی اعتراض‌آمیز با این سیستم برقرار شده است. نود روی هوا!

سازمان صداوسیما از چند روز قبل از آغاز مسابقات این هفته لیگ برتر اقدام به تعیین تعرفه و جذب آگهی کرده بود، اما طبیعتا پول این آگهی‌ها باید به صاحبان کالا مسترد شود، چرا که اساسا مسابقه‌ای روی آنتن نرفته که کنارش تبلیغی پخش شود! این اما تنها دردسر سیما نیست.

در شرایطی که در هیچ‌یک از مسابقات روز سه‌شنبه اجازه تصویربرداری به عوامل تلویزیون داده نشده، حالا پرسش بزرگ این است که برنامه هفته آینده نود با چه محتوایی روی آنتن خواهد رفت؟ حقیقت آن است که نه تنها پخش اصل مسابقات فوتبال برای سیما سودزا است، بلکه برخی برنامه‌های جانبی هم مثل نود و دوربین خبرساز از کنار تصویربرداری این مسابقات خوراک به دست می‌آورند. گفته می‌شود خبرنگار عادل فردوسی‌پور توانسته با یک دوربین خانگی از جریان بازی پرسپولیس و سایپا فیلم بگیرد، اما کیست که نداند چنین تصاویر آماتوری آن هم تنها از برخی مسابقات، هرگز نمی‌تواند نیاز برنامه مفصلی مثل نود را تامین کند؟

فدراسیون هم ضرر می‌کند

همه زیان‌های این مشاجره اما فقط متوجه صداوسیما نیست، چرا که خود فدراسیون هم از ناحیه طولانی شدن دعوا با تلویزیون متحمل ضررهایی خواهد شد. در درجه اول قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا صراحت دارند که مسابقات باشگاهی لیگ‌های حرفه‌ای باید به‌دقت تصویربرداری شوند تا برخی شائبه‌ها در مورد آنها از بین برود. در درجه بعدی اما پای اسپانسر سازمان لیگ وسط می‌آید. کانون ایران نوین که هم‌اکنون حامی مالی مسابقات است و تبلیغات دور زمین را در اختیار دارد، طبعا مایل است پخش بازی‌ها به روال عادی برگردد تا این تبلیغات دیده شوند. همین حالا هم عدم پخش بازی پرسپولیس و سایپا، کمی بحث‌برانگیز شده است. در همین رابطه مسوول اطلاع‌رسانی این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: «هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که رقم ضرر ناشی از عدم پخش مسابقات هفته دوازدهم را از قرارداد کسر کنیم یا نه. فعلا منتظر هستیم تا توافقات نهایی بین فدراسیون و صداوسیما شکل بگیرد.» گفته می‌شود قرارداد این اسپانسر با فدراسیون برای لیگ چهاردهم ۸۰ میلیارد تومان است که پخش نشدن بازی‌های یک هفته لیگ برتر، بیش از دومیلیارد تومان به آن ضرر می‌زند.

اظهارنظرها؛ صف‌بندی موافقان و مخالفان

عدم پخش مسابقات فوتبال اما، در بین اهالی همین رشته ورزشی هم موافقان و مخالفانی دارد. به‌عنوان نمونه مدیرعامل سپاهان جزو کسانی است که از مقاومت فدراسیون حمایت می‌کند. خلیلیان به «ایسنا» می‌گوید: «یک سری حق و حقوق است که باید محترم شمرده شود. همان‌گونه که صداوسیما بابت یک تبلیغ در تلویزیون هزینه دریافت می‌کند، به همین ترتیب باید حق و حقوق مربوط به پخش تلویزیونی را به فوتبال بپردازد. ساخت یک سریال درجه سه برای سیما چقدر هزینه دارد؟ همان‌طور که صداوسیما هزینه مربوط به چنین پروژه‌هایی را می‌پردازد باید حق‌ فوتبال را نیز پرداخت کند.» در سمت مقابل اما یکی مثل عبدالله ویسی هم به همین خبرگزاری می‌گوید: «کلا این مساله شکل خوبی ندارد؛ مردم چه گناهی کرده‌اند که باید از دیدن بازی تیم محبوبشان محروم شوند؟ رفتار دو طرف به نظر من زیاد جالب نیست. در اینکه باید حق فوتبال پرداخت شود شکی وجود ندارد اما این کل‌کل از سوی دو ارگان دولتی اصلا جالب نیست و باید هر چه سریع‌تر توافق لازم صورت گیرد.»