شروع باشکوه

گروه ورزش- تیم ملی کشورمان ورودی دلپذیر به مسابقات جام ملت‌های آسیا داشت و توانست در همان گام اول با دو گل بحرین را شکست بدهد. رقیب سنتی ایران در منطقه و یکی از سه تیم عربی حاضر در گروه سوم در این بازی تقریبا حرف خاصی برای گفتن نداشت و در بیشتر دقایق یک حریف دست و پا بسته بود. شاگردان کی‌روش با این پیروزی گام اول را به سمت فتح قاره برداشتند و حالا باید دید روحیه ناشی از این برد شیرین چه تاثیری بر اردوی تیم ملی در ادامه مسیر خواهد گذاشت؟

عبور آسان ایران از بحرین در اولین بازی جام ملت‌های آسیا

یوزپلنگ پررنگ!

در نخستین بازی ایران در جام ملت‌های آسیا، نقش یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن بازیکنان تیم ملی کشورمان بسیار پررنگ‌تر از جام جهانی دیده می‌شد. این رنگ و روی تندتر اما انگار در نوع عملکرد تیم ملی هم ملموس بود؛ جایی که شاگردان کی‌روش میل بیشتری به تهاجم نشان دادند و بارها تا آستانه فتح دروازه حریف پیش رفتند. نخستین موقعیت تیم ملی در این بازی در دقیقه ۲۰ به دست آمد، جایی که مسعود شجاعی بعد از حرکت پشت محوطه جریمه بحرین با یک پاس عمقی استثنایی اشکان دژاگه را با گلر حریف تک به تک کرد؛ اما ضربه اشکان در کمال ناباوری به دست دروازه‌بان حریف خورد. در ادامه تیم ایران بر بازی مسلط شد و موقعیت‌های نصفه و نیمه دیگری را نیز به دست آورد؛ اما شاگردان کی‌روش برای رقم زدن نخستین گل بازی تا آخرین دقیقه مسابقه در نیمه اول انتظار کشیدند. در این لحظه آندو ضربه کرنر را از سمت راست روی دروازه کشید که توپ در اثر اشتباه مدافع و دروازه‌بان بحرین، پشت محوطه جریمه به احسان حاج‌صفی رسید تا این بازیکن صاحب فرصت شوت‌زنی شود. در نهایت هم ضربه فنی احسان به زیبایی هرچه تمام‌تر به گل تبدیل شد. تیم ملی کشورمان نیمه دوم را هم تهاجمی شروع کرد. خود حاج‌صفی و نیز رضا قوچان‌نژاد در دقایق نخستین وقت دوم دروازه حریف را تهدید کردند. بعد از هدر رفتن این فرصت‌ها، بحرین کمی بر توپ و میدان مسلط شد و دو بار دروازه ایران را به خطر انداخت که در این میان یکی از موقعیت‌های آنها که در اثر شوت از راه دور ایجاد شده بود، با واکنش دیدنی علیرضا حقیقی دفع شد. در میانه‌های نیمه دوم بار دیگر تیم ملی کشورمان نبض بازی را در اختیار گرفت و باز هم توانست روی یک ضربه کرنر به گل برسد. در دقیقه ۷۱ بار دیگر ارسال خطرناک تیموریان در درون محوطه جریمه به شجاعی رسید که ضربه مسعود البته با چاشنی شانس به گل تبدیل شد. در ادامه بازی بحرین توپ و میدان را در اختیار گرفت؛ اما این تیم توان کافی برای به دردسر انداختن تیم ملی کشورمان را نداشت. شاید اگر احتیاط بازیکنان ایرانی در این دقایق نبود، شاگردان کی‌روش می‌توانستند روی ضد حملات یکی، دو بار دیگر دروازه حریف را باز کنند.

داوری بحث‌برانگیز

سه گل تیم ملی کشورمان در این بازی توسط کمک داورها آفساید اعلام شد که در این بین صحت تصمیم داوران روی گل سوم کمی مبهم به نظر می‌رسید. از همه عجیب‌تر اما تصمیم داور استرالیایی برای کارت دادن به احسان حاج‌صفی در نیمه اول بود؛ جایی که این بازیکن با فاصله بسیار کمی از اعلام آفساید دروازه بحرین را باز کرد و اخطار گرفت. با توجه به فشردگی و حساسیت مسابقات، شاید چنین کارت‌های سختگیرانه‌ای برای تیم ملی ایران گران تمام شود.

نگاه کی‌روش به لیگ؛ تیم بدون سرخابی!

یکی از ایراداتی که طی چند سال گذشته از کارلوس کی‌روش گرفته می‌شد این بود که او به مسابقات لیگ کم‌توجه است و صرفا بازیکنان موجود در دایره محدود خودش را می‌بیند. ترکیب آغازین ایران در اولین مسابقه جام ملت‌های آسیا اما حقیقت دیگری را نشان می‌دهد. در شرایطی که خیلی‌ها معتقدند بازیکنان ملی‌پوش استقلال در لیگ چهاردهم توقعات را برآورده نکرده‌اند، کی‌روش هم هیچ‌کدام از آنها را به میدان نفرستاد. جدا از محسن فروزان که ذخیره علیرضا حقیقی بود، امیرحسین صادقی و خسرو حیدری هم روی نیمکت نشستند تا بازی بازیکنانی مثل وریا غفوری و مرتضی پورعلی‌گنجی را تماشا کنند؛ ستاره‌های بی‌سروصدای لیگ که شاید چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد از آنها در ترکیب ثابت ایران در جام ملت‌ها استفاده شود. همچنین محمد خانزاده هم در این بازی به میدان نرفت تا پرسپولیس و استقلال سهمی در دشت سه امتیازی ایران از جام ملت‌ها نداشته باشند.

اظهارنظر بازیکنان

احسان حاج‌صفی، زننده گل اول ایران که در پایان این دیدار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین هم انتخاب شد به خبرنگاران گفت: «بسیار خوشحالم که توانستیم در این بازی پیروز شویم و از اینکه در این برد نقش داشتم خدا را شکر می‌کنم. به‌طور قطع این پیروزی برای ما روحیه‌بخش خواهد بود و روز به روز بهتر بازی خواهیم کرد. دیدار مقابل بحرین جایگزین بازی‌های تدارکاتی ما بود و خدا را شکر توانستیم پیروز شویم.» همچنین جواد نکونام هم از این پیروزی بسیار خوشحال بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاپیتان تیم ملی کشورمان گفت: «بازی خوبی بود و بحرین هم بسیار خوب مقابل ما صف‌آرایی کرد. حریف ما امروز بازی جانداری ارائه کرد، اما لیاقت ما برد بود. بهتر از آنها بازی کردیم.»

کی‌روش: تیم فوق‌العاده‌ای بودیم

سرمربی تیم ملی کشورمان در کنفرانس خبری بعد از بازی، به تمجید از عملکرد بحرین پرداخت: «بازی سختی را پشت‌سر گذاشتیم. بحرینی‌ها در ابتدا بازی بهتری را نسبت به ما انجام دادند. چند دقیقه‌ای طول کشید تا این زمان را پشت‌سر بگذاریم و باید با تمرکز این کار را انجام می‌دادیم که در نهایت به این مهم رسیدیم. در بازی امروز بازیکنانی چون سیدجلال حسینی و پولادی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و اجازه ندادند بحرین حتی یک موقعیت خطرناک روی دروازه ایران خلق کند.» همچنین بخش‌هایی از سخنان مرجان عید، سرمربی تیم ملی بحرین را به روایت «ایسنا» بخوانید: «تیم ما در نیمه اول نسبت به ایران شانس‌های بهتری داشت اما گل دقیقه آخر نیمه نخست ایرانی‌ها وضعیت روحی ما را خراب کرد. گل دوم نیز بر اثر اشتباه خط دفاعی‌مان به وقوع پیوست ولی در مجموع از تلاش بازیکنانم راضی هستم.»

استارت با مقام دومی

در پایان روز نخست از مسابقات گروه سوم جام ملت‌های آسیا، تیم ملی کشورمان به‌رغم پیروزی ۲ بر صفر بر بحرین روی پله دوم قرار گرفت، چرا که در اولین بازی این گروه امارات با نتیجه ۴ بر یک قطر را برده بود. احمد خلیل دو بار در دقایق ۳۷ و ۵۲ و علی مبخوت نیز دو بار در دقایق ۵۶ و ۸۹ برای امارات گل زدند. این در حالی است که گل نخست بازی را قطر در دقیقه ۲۳ توسط خلفان ابراهیم به ثمر رسانده بود.

ایران2- بحرین صفر

گل‌ها: احسان حاج‌صفی (دقیقه۴۵) و مسعود شجاعی (دقیقه۷۱)

ورزشگاه: رکتانگولر ملبورن- تماشاگر: حدود ۱۷ هزار نفر

داور: بنجامین ویلیامز از استرالیا

ترکیب تیم ملی ایران: علیرضا حقیقی، احسان حاج‌صفی، مهرداد پولادی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سیدجلال حسینی، وریا غفوری، جواد نکونام، مسعود شجاعی(۷۸ علیرضا جهانبخش)، آندرانیک تیموریان، اشکان دژاگه(۸۹ سروش رفیعی) و رضا قوچان‌نژاد (۷۵ سردار آزمون)

سرمربی: کارلوس کی‌روش

شروع باشکوه