سایه کی‌روش!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: تیم ملی کشورمان فردا در حالی باید رودرروی قطر قرار بگیرد که پیروزی شاگردان کی‌روش در گام نخست برابر بحرین، بسیاری از نگاه‌ها را نسبت به این مجموعه تغییر داد. پیش از آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا، خیلی از کارشناسان و منتقدان در مورد توانایی‌های تیم ملی تردید داشتند و بارها سرمربی پرتغالی را مورد حمله قرار دادند، حالا اما ورق برگشته و حداقل برای چند روز هم که شده، نگاه‌ها رنگ و بوی امیدوارانه‌تری پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد همزمان با چهارمین سال حضور کی‌روش در تیم ملی، حالا کم‌کم آثار فعالیت او در این مجموعه پیدا می‌شود و می‌توان رد پای تفکرات سینیور را به وضوح دید.

تیمی که «کی‌روش» ساخت

بازی روز یکشنبه برابر بحرین، یک ویژگی خاص داشت؛ اینکه ترکیب ابتدایی تیم ملی کشورمان در این مسابقه، بیش از هر زمان دیگری برگرفته از اندیشه‌های کارلوس کی‌روش به نظر می‌رسید. در حقیقت از مجموع ۱۱ نفری که در این دیدار از ابتدا به میدان رفتند، ۶ بازیکن کسانی بودند که حضورشان در تیم ملی و به‌ویژه در ترکیب اصلی را بعد از ورود کی‌روش به ایران استارت زدند. رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، دو بازیکن مهاجرزاده‌ای هستند که از زمان حضور کی‌روش روی نیمکت ایران به تیم ملی پیوستند. در مورد این دو نفر و به‌خصوص اشکان، بحث «کشف استعداد» مطرح نبود، چرا که در دوره مربیانی مثل قطبی و قلعه‌نویی هم تلاش‌هایی برای باز کردن پای آنها به تیم ملی شکل گرفت، با این وجود در نهایت کاراکتر معتبر و بین‌المللی کارلوس کی‌روش توانست این بازیکنان را برای بازگشت به خاک پدری متقاعد کند. در مورد علیرضا حقیقی و مهرداد پولادی اما موضوع کاملا اساسی‌تر است. در شرایطی که پولادی در فوتبال ایران بیشتر به عنوان یک هافبک تدافعی شناخته می‌شد، کی‌روش هم مثل مصطفی دنیزلی از او در پست مدافع چپ بازی گرفت تا عملکرد شگفت‌انگیز این بازیکن در جام‌جهانی، همه چشم‌ها را خیره کند. همچنین در وضعیتی که هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد علیرضا حقیقی به مرد شماره یک ایران در برزیل تبدیل شود،‌ مربی پرتغالی به این گلر اعتماد کرد و حالا او در ۶ ماه گذشته سنگربان اصلی کشورمان در دو تورنمنت مهم بوده است. این آخری اما شاهکار بود؛ جایی که کی‌روش خسرو حیدری و امیرحسین صادقی را بیرون نشاند تا میدان را به وریا غفوری و مرتضی پورعلی‌گنجی بسپارد؛ دو بازیکنی که اتفاقا در مسابقه با بحرین نمره قبولی گرفتند.

آهنگ تغییر نسل

سه بازیکن تعویضی تیم ملی کشورمان در بازی با بحرین، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و سروش رفیعی بودند؛ جوان‌هایی که بعد از درخشش در مسابقات باشگاهی مورد اعتماد کارلوس کی‌روش قرار گرفته‌اند و به زودی به ارکان جدید و جدی تیم ملی کشورمان تبدیل خواهند شد. مرد پرتغالی تفکراتی برای بلندمدت دارد؛ برنامه‌ای که احتمالا تا مرحله نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه گام به گام تکمیل خواهد شد و خروجی آن می‌تواند یک تیم جوان، اما پرتجربه باشد. فقط کاش ناکامی احتمالی در مراحل حذفی جام ملت‌ها کی‌روش را قربانی نکند. او برای دوام آوردن در اتمسفر نتیجه‌گرای فوتبال ایران و ساختن آینده، محتاج صعود به فینال در استرالیا خواهد بود؛ اتفاقی که امیدواریم رخ بدهد.