عراق، معبر خوشبختی؟

گروه ورزش : گل دقیقه ۹۱ قوچان‌نژاد سرنوشت ایران را تغییر داد. این تفاوت کوچکی نیست که فردا به‌جای بازی برابر ژاپن قدرتمند به مصاف عراقی برویم که یک هفته قبل از جام ملت‌ها در یک بازی دوستانه با تیمی که تیم اصلی ما هم نبود آن را شکست داده‌ایم. در آن مسابقه سردار آزمون گل برتری ایران را با یک فرار خوب از قلب دفاع عراق به ثمر رساند و عراقی‌ها هم یک پنالتی را در آن مسابقه از دست دادند. اما این بار هم برد به همان راحتی است؟ اصولا یک‌چهارم نهایی به ایران نمی‌سازد و به نوعی در این مرحله اسیر طلسمی عجیب هستیم. مرحله‌ای که دو دوره است برای ایران به کابوس تبدیل شده است. یوزهای ایرانی برخلاف دو دوره قبلی که در یک‌چهارم نهایی با کره‌جنوبی بازی کردند و باختند، این بار باید به مصاف عراقی بروند که آخرین تیم غرب آسیایی بوده که موفق به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا شده است. تیمی که شاید صلابت جام ملت‌های ۲۰۰۷ را نداشته باشد و مدعی قهرمانی به شمار نرود اما بسیار خطرناک است و امکان دارد ایران را به دردسر بیندازد.عراق ضعیف‌ترین کارنامه را درجمع تیم‌های صعود کرده به مرحله بعد دارد.آنها دو برد خفیف مقابل اردن و فلسطین دارند و یک شکست یک بر صفر مقابل ژاپن. اما عراق درهمان بازی تدارکاتی مقابل تیم ملی هم نشان داد تیمی با توان بدنی بالا است و تا لحظه آخر هم می‌جنگد. این وسط مهم‌ترین پرسش درمورد استراتژی کی‌روش مقابل این تیم است. آیا قرار است همان داستان همیشگی دادن توپ به حریف و عقب ایستادن و استفاده از تک‌موقعیت‌ها تکرار شود؟ کی‌روش فعلا با فلسفه استادش فرگوسن در این جام پیش آمده است همان‌که می‌گوید اگر شما گل بزنید بازی را می‌برید و اگر گل نخورید جام را خواهید برد.تیم کی‌روش گل نخورده است و از این جهت به همراه ژاپن وکره جنوبی درجمع صعودکرده‌ها رکورددار است. تیم او عقب می‌ایستد، حریف را برانداز و حتی خسته می‌کند و بعد در دقیقه طلایی تیرخلاص را می‌زند. اما با این سیاست تا کجا و چگونه می‌توان پیش رفت؟

برخی از مربیان داخلی و منتقدان، این شیوه دفاعی تیم ملی را نمی‌پسندند و ایرادهایی به آن می‌گیرند ولی کی‌روش می‌داند چه می‌خواهد.او تیم ملی را در هر بازی با ترکیبی متفاوت به میدان فرستاد. سرمربی تیم ملی قبل از عزیمت به استرالیا هم گفت اگر نتواند به فینال جام ملت‌های آسیا برود می‌داند که منتقدان چه بلایی سرش خواهند آورد! بنابراین کی‌روش با هدف حضور در فینال راهی استرالیا شد و بعد از صدرنشینی در گروه C هم گفت که این سه بازی برای ما تدارکاتی بود. تیم ملی در صورت پیروزی باید به مصاف برنده دیدار کره‌جنوبی و ازبکستان برود. دیداری که هر کدام از این دو تیم بتوانند دیگری را شکست دهند، برای ایران تکراری است و البته حریفان برای انتقام پای به میدان خواهند گذاشت. ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با ازبکستان و کره‌جنوبی همگروه بود. یک پیروزی مقابل ازبکستان و البته یک شکست کارنامه کی‌روش و شاگردانش مقابل این تیم است که البته در هردو بازی هم ازبکستان تیم برتر جریان بازی بود و به همین دلیل هم نباید آنها را دست کم گرفت. اما آمار تیم ملی مقابل کره‌جنوبی امیدواری را بیشتر می‌کند. تیم ما در دو دیدار رفت‌وبرگشت در مقدماتی جام جهانی موفق به شکست کره‌جنوبی شد. همچنین در دیداری هم که اخیرا در تهران برگزار شد باز هم کره‌ای‌ها شکست را پذیرا شدند.

نکته مهم دیگر در مورد بازی فردای ایران و عراق، تیم داوری آن است؛ جایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا بنجامین ویلیامز استرالیایی را برای قضاوت این دیدار برگزیده است. او داور بازی اول ایران برابر بحرین هم بود که شکل قضاوتش با اعتراض شدید کارلوس کی‌روش همراه شد. سرمربی پرتغالی به‌خاطر اعتراض به ویلیامز سه هزار دلار جریمه شد تا عصبانیتش بیشتر شود. فردا اما باید امیدوار باشیم قضاوت مطلوب‌تری از این داور استرالیایی و همکارانش ببینیم.

برنامه کامل بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی

پنج‌شنبه دوم بهمن

کره‌جنوبی - ازبکستان ساعت ۱۱ - استادیوم ملبورن رکتنگولار

استرالیا - چین ساعت ۱۴ - استادیوم بریزبین

جمعه سوم بهمن‌

ایران - عراق ساعت ۱۰- استادیوم کانبرا

ژاپن - امارات ساعت ۱۳ - استادیوم استرالیا