مهدی مهدوی‌کیا: مربی با قیمت بالا می‌آوریم اما امکانات نمی‌دهیم

مهدوی‌کیا تمام تمرکز خود را روی کارپایه قرار داده است اما این به معنی آن نیست که علاقه‌ای به سرمربیگری تیم‌های بزرگ ندارد. البته او مثل زمان بازیگری حرفه‌ای فکر می‌کند و قصد دارد مدارج ترقی را پله‌پله بالا برود. مصاحبه او را با «ایسنا» درمورد موضوعات روز فوتبال ایران و خودش بخوانید. به مربیگری در رده بزرگسالان هم فکر می‌کنید؟ در این صورت چه زمانی وارد این عرصه خواهید شد؟

قطعا به مربیگری در رده بزرگسالان هم علاقه‌مندم اما باید مراحل آموزشی آن طی شود. همیشه معتقد بودم یک بازیکن هرچقدر هم که در بالاترین سطوح فوتبال دنیا بازی کرده باشد اما الزاما قرار نیست به مربی بزرگی تبدیل شود. امیدوارم در زمانی که احتمالا برای اجرای بخشی از برنامه‌هایم به آلمان رفتم، بتوانم دوره‌های مربیگری حرفه‌ای را در آنجا دنبال کنم تا در آینده شاید توانستم در رده بزرگسالان هم مربیگری کنم.

به بحث درباره عملکرد و نتیجه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بپردازیم.

بالاخره همه انتظار داشتند ایران جزو چهار تیم پایانی جام ملت‌ها قرار گیرد. بعد از دو دوره که ما نتوانسته بودیم به نیمه نهایی صعود کنیم و از آنجا که مربی خارجی سرشناسی را هم آورده‌ بودیم همه این انتظار را از تیم ملی داشتند. متاسفانه با همه اتفاقاتی که رخ داد، این نتیجه میسر نشد اما فکر می‌کنم مشکل فوتبال ایران در بخش‌های دیگری است. فدراسیون مربی سرشناسی را با قیمتی بالا برای تیم ملی آورد اما بازی‌های تدارکاتی لازم برای این تیم فراهم نشد. این کار بهانه بزرگی را به کادر فنی می‌دهد تا در صورت نتیجه نگرفتن عنوان شود که بازی‌های تدارکاتی کافی نداشتند. ما با این کار هم به دست سرمربی تیم بهانه داده‌ایم و هم کار خودمان را زیر سوال برده‌ایم. اگر او با این وضعیت نتیجه می‌گرفت قطعا عنوان می‌شد که شاهکار بزرگی صورت گرفته است و اگر نمی‌گرفت از سوی کادر فنی کمبود بازی تدارکاتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی بیان می‌شد.

‌در مجموع شما موافق ادامه همکاری با کی‌روش هستید؟

من نمی‌توانم در این باره نظر بدهم. به هر حال وقتی یک مربی ۴ سال است در فوتبال ایران و تیم ملی کار می‌کند قطعا شناخت زیادی از فوتبال ما دارد. اما معتقدم اگر قرار است کی‌روش را نگه داریم باید برنامه تیم ملی مشخص شود. تاریخ بازی‌های تدارکاتی و تا جایی که می‌شود حریفان مشخص شوند. نقشه راه تیم ملی معلوم باشد و امکانات لازم هم تهیه شود. همچنین در قرارداد سرمربی به صراحت بیان کنند که اگر به‌طور مثال تیم ملی نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کند، می‌توانیم با او قطع همکاری کنیم. چنین شروطی در یک قرارداد باعث می‌شود فدراسیون از نظر مالی کمتر ضرر کند، نه اینکه مثل الان نمی‌دانیم در قرارداد کی‌روش چه اتفاقی افتاده است! او را با رقم بالا آورده‌ایم اما الان که برخی معتقدند باید برکنار شود هیچ معیاری برای سنجش کار او نیست. اتفاقا کی‌روش حق هم دارد که می‌گوید بازی تدارکاتی نداشتم چون واقعا این بازی‌ها انجام نشدند. فدراسیون در اینجا از طرفی قرارداد میلیونی با سرمربی تیم ملی بست و از طرفی تیم ایران نتوانست به جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌ها راه یابد. این دو موضوع با هم همخوانی ندارد.

جوان‌های تیم ملی را در جام ملت‌ها چگونه دیدید؟

از نظر من حسن این تورنمنت ظهور تعدادی از بازیکنان جوان و آینده‌دار در تیم ملی بود. بازیکنی چون مرتضی پورعلی‌گنجی که من چندین سال از زمان علی دوستی‌مهر می‌شنیدم که وضعیت خوبی در تیم‌های ملی پایه زمانی که شاگرد دوستی‌مهر بوده داشته است. ظهور این بازیکنان جوان در ترکیب اصلی تیم ملی از فایده‌های حضور ما در جام ملت‌ها بود که آنها می‌توانند آینده تیم ملی را رقم بزنند.

درباره پرسپولیس صحبت کنیم که تا قبل از بازی با پدیده اصلا حال و روز خوبی نداشت! چرا پرسپولیس امسال به این روز افتاد؟

مشکلات مدیریتی و تغییراتی که در سطح مدیریتی و کادر فنی صورت گرفت نهایتا کار را برای پرسپولیس خیلی سخت کرد؛ همچنین تیم هم با مشکلات روحی و روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد اما خوشبختانه برد پدیده خیلی به تیم روحیه داد و از این جهت بسیار مهم بود. فکر می‌کنم یک تجدید قوای روحی و روانی عالی برای تیم بود، هرچند همه مردم انتظار بیشتری از پرسپولیس دارند. تیمی با این همه طرفدار تنها باید برای قهرمانی بجنگد اما متاسفانه در چند سال اخیر شرایطی بر این تیم حاکم شده که خوشایند مردم نیست. من به‌عنوان یک طرفدار پرسپولیس تنها امیدوارم پرسپولیس به روزهای اوج خودش برگردد و در شرایط مطلوبی لیگ قهرمانان آسیا را آغاز کند.

بهتر شدن اوضاع پرسپولیس را در گرو تغییر و تحولات دوباره در کادر فنی می‌بینید؟

خیر، معتقدم تغییرات در پرسپولیس دیگر بس است. تغییرات بیشتر تیم را به هم می‌ریزد. این تیم الان در وضعیتی قرار دارد که به شدت نیازمند حمایت است. مشکلات زیاد بوده اما الان بهتر است به خاطر بازی‌های باقیمانده لیگ و همچنین مسابقه‌های مهم لیگ قهرمانان آسیا که پرسپولیس باید در آنها شرکت کند، از این تیم حمایت شود. پرسپولیس تیم بزرگی است و می‌تواند از این وضعیت خارج شود.