72 ساعت سرنوشت‌ساز!

گروه ورزش: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش‌خصوصی، همچنان یکی از مهم‌ترین مباحث ورزش کشور است. بعد از سال‌ها درگیری و کشمکش بر سر واگذاری سرخابی‌ها، سرانجام دولت یازدهم به شکل جدی وارد گود شد و تصمیم گرفت دو تیم را به بخش‌خصوصی واگذار کند. شاید آن اوایل هیچ‌کس باور نمی‌کرد چنین اتفاقی رخ بدهد؛ اما قیمت‌گذاری روی برند دو باشگاه و انتشار آگهی مزایده نشان داد موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست. با این همه، در تاریخ مقرر برای برگزاری نخستین جلسه مزایده سرخابی‌ها، هیچ پیشنهادی به سازمان خصوصی‌سازی نرسید تا این جلسه لغو و تاریخ دیگری برای واگذاری مشخص شود. نکته جالب در این مورد آن بود که خیلی‌ها تصور می‌کردند با عدم استقبال از واگذاری سرخابی‌ها در نوبت نخست،‌ مسوولان ذی‌ربط قیمت پایه پرسپولیس و استقلال را کاهش بدهند؛ اما این اتفاق رخ نداد و تنها تسهیلاتی در مورد شیوه پرداخت پول در نظر گرفته شد. در این بین سازمان خصوصی‌سازی خیلی زود برای برگزاری جلسه دوم مزایده به جمع‌بندی رسید و مقرر شد پرسپولیس و استقلال روز ۱۹ اسفند یک بار دیگر در معرض فروش قرار بگیرند؛ یعنی سه روز دیگر!

دولت جدی است

به نظر می‌رسد دولت با وجود اتفاقاتی که برای جلسه نخست مزایده رخ داد، کماکان روی واگذاری سرخابی‌ها اصرار دارد. در همین راستا روز گذشته سایت وزارت ورزش و جوانان دیدگاه‌های سخنگوی دولت یازدهم را منعکس کرد. محمدباقر نوبخت در این مورد می‌گوید: «برنامه جدی دولت که از مدت‌ها قبل با همکاری و همراهی خوب وزارت ورزش و جوانان آغاز شده، واگذاری دو باشگاه است و امیدوارم این موضوع تا پایان سال اتفاق بیفتد. امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای باشد که خریداران و بخش‌خصوصی با اشتیاق و رغبت در موضوع واگذاری شرکت کنند.»

گزینه‌ای که کنار کشید

از زمانی که قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومان برای هر یک از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعلام شد، این موضوع واکنش‌های فراوانی را به دنبال آورد؛ به‌ویژه آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به نوعی گزینه حضور در مزایده محسوب می‌شدند، ترجیح دادند با اعتراض به رقم در نظر گرفته شده، روی فضا تاثیر بگذارند. برای نمونه حسین هدایتی در همان زمان اعلام کرده بود قیمت ختافه حدود نصف قیمت پرسپولیس و استقلال است! مدت‌هاست که حرف و حدیث‌هایی در مورد تلاش‌های مالک استیل‌آذین برای خرید سهام ختافه به گوش می‌رسد و حتی ملاقات‌هایی هم بین هدایتی و دوستانش با نمایندگان این تیم اسپانیایی صورت گرفته است؛ اما معلوم نیست چرا با وجود این همه تحرک و قیمت مناسب ختافه، هنوز خبری از خرید این باشگاه توسط هدایتی نیست! با این وجود حسین هدایتی همچنان در اطراف پرسپولیس دیده می‌شود. اخیرا او حتی در صفحه اینستاگرامش در مورد اتفاقات این باشگاه پستی را ارسال کرده که سروصدای زیادی به وجود آورده است. پیام هدایتی را به نقل از خبرگزاری فارس و با طعنه به خادم بخوانید: «مطلع شدم که گفته‌اند این جانب مانع از ادامه فعالیت اسپانسری شرکت اول فصل هستم! در حالی که همگان شاهدند که اعلام شده بود فعالیت اسپانسر یک طرفه فسخ شده و پرسپولیس مدتی بدون حامی مالی بود تا جایی که در نیم‌فصل برای تقویت تیم از من به‌عنوان یک هوادار کمک خواستند و حقیر نیز به عشق هواداران مبالغی پرداخت کردم سپس در جلساتی که خدمت مسوولان بودیم تقاضای کمک مجدد به تیم را مطرح کردند که بدون اینکه قرارداد اسپانسری یا حضور در هیات مدیره داشته باشم، چند میلیارد تومان بدون چشمداشت و به صورت بلاعوض و قرض‌الحسنه پرداخت کردم و فکر می‌کنم قسمتی از آرامش و نتایج اخیر گواه بر آن است. بحمدالله ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (روز بعد از پیروزی پرسپولیس بر بنیادکار) هم پاداش برد اخیر در فرودگاه تقدیم بچه‌ها شد اما این گوی و این میدان اگر دیگرانی هستند که اکنون این باشگاه محبوب را حمایت و پشتیبانی می‌کنند، به نفع آنان کنار می‌روم و از آنها نیز به عنوان یک هوادار تشکر می‌کنم. البته امیدوارم خیل عظیم هواداران این باشگاه مجددا شاهد اختلاف‌افکنی و ترک خدمت مسوولان نباشند. برای حقیر بیش از هر چیز موفقیت و سربلندی پرسپولیس و شادی هواداران مهم است. تا زمانی که زنده‌ام هرگاه نیاز بوده و باشد و اجازه دهند وارد گود شده و انجام وظیفه می‌کنم؛ بدون اینکه تحت نام اسپانسر یا هر عنوانی باشم که نیاز به حضور فیزیکی من داشته باشد. هواداران و مسوولان ذی‌ربط بدانند در شرایطی که اول با لطف خدا بعد تلاش و آرامش اعضای تیم پیروزی‌های پیاپی حادث شده سکوت می‌کنم و کنار می‌روم تا ثابت شود جنگی در کار نیست و آقای معاون نیز تصمیم خود را عملی کند! امیدوارم به فضل خداوند در روز مزایده اتفاق مبارکی در انتظار باشگاه محبوبم باشد.»

منتظر باز شدن پاکت‌ها هستیم

در این بین به نظر می‌رسد استقلالی‌ها هم به شدت منتظر روز مزایده و روشن شدن تکلیف این باشگاه هستند. بهرام افشارزاده، مدیرعامل آبی‌ها در همین خصوص به سایت کاپ می‌گوید: «همه ما منتظریم تا روز سه‌شنبه پاکت‌های مزایده را باز کنند و ببینیم که در نهایت آیا از این بلاتکلیفی بیرون می‌آییم یا نه؟ ما در این مدت شرایط خیلی سختی را سپری کردیم؛ چرا‌که اسپانسر باشگاه به این دلیل که تکلیف خود و باشگاه را نمی‌دانست به ما پول نمی‌داد و از این نظر کار را برای ما دشوار کرده بود. قطعا با روشن شدن تکلیف این موضوع می‌توانیم به این مهم رسیدگی کنیم که آیا برای ادامه همکاری با این اسپانسر می‌توانیم با او به توافق برسیم یا نه. این موضوع ما را از این سردرگمی رها خواهد کرد. ما در وضعیت بحرانی هستیم و باید در این هفته‌های پایانی بدون مشکل به انتهای لیگ برسیم؛ اما وضعیت به‌گونه‌ای است که متاسفانه کار برای‌مان مشکل‌ شده است.»

۷۲ ساعت سرنوشت‌ساز

به هر حال اما جلسه دوم مزایده پرسپولیس و استقلال قرار است روز ۱۹ اسفند برگزار شود. در شرایطی که گفته می‌شود ممکن است در این جلسه هم خبری از خریداران نباشد، مسوولان سازمان خصوصی‌سازی همچنان روی قیمت مصوب ۲۹۰ میلیارد تومان تاکید دارند و می‌گویند یک قدم هم عقب نخواهند نشست. حالا باید دید در سه روز باقیمانده پاکتی به این سازمان می‌رسد یا سرخابی‌ها بدون خریدار وارد سال جدید خواهند شد؟