خوش‌بینی به واگذاری سرخابی‌ها

گروه ورزش: در شرایطی که از مدت‌ها پیش روز ۱۹ اسفند به‌عنوان تاریخ برگزاری مزایده دوم پرسپولیس و استقلال تعیین شده بود، متقاضیان خرید این دو باشگاه تا پایان وقت اداری امروز فرصت دارند پیشنهادهای‌شان را برای خرید سرخابی‌ها به سازمان خصوصی‌سازی ارائه بدهند. جلسه اول مزایده پرسپولیس و استقلال، اواخر بهمن ماه به‌خاطر نبود خریدار لغو شد. در شرایطی که تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسید جلسه دوم هم به چنین سرنوشتی دچار شود، دیروز نشانه‌هایی از تغییر فضا دیده شد. آیا واقعا دو باشگاه مطرح پایتخت در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند؟

موج مهم خوش‌بینی‌ها

دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی ابتدا با ایرنا مصاحبه کرد و در مورد اینکه آیا خریداری برای پرسپولیس و استقلال پیدا شده یا نه، گفت: «هیچ خبری در این خصوص از این سازمان بیرون نمی‌آید و همه‌چیز روز برگزاری مزایده به اطلاع عموم خواهد رسید. برای اطلاع از این مهم همگی باید تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه هفته جاری صبر کنیم.» با این وجود اما ساعتی بعد اظهارنظری از پوری حسینی روی خروجی سایت کاپ رفت که در نوع خودش جالب بود. او در این مصاحبه می‌گوید: «بار قبلی چون پاکتی به دست ما نرسیده بود، دلیلی نداشت که مزایده برگزار شود و این‌بار نیز اگر این اتفاق بیفتد بازهم مزایده را برگزار نمی‌کنیم، اما می‌توانم بگویم که در مزایده نوبت دوم احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که پاکت‌ها به دست ما برسد و مشتریانی حضور داشته باشند. من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که یک یا چند پاکت به دست ما می‌رسد اما این بار تقریبا اطمینان دارم که پاکت‌هایی خواهد رسید.» غیر از رئیس سازمان خصوصی‌سازی، برخی دیگر از افراد نزدیک به دو باشگاه هم نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مزایده دوم امیدوار هستند که از آن جمله می‌توان به بهروز منتقمی اشاره کرد. سرپرست پیشین باشگاه پرسپولیس در این مورد می‌گوید: «من خوش‌بین هستم که روز سه‌شنبه خریداری پیدا شود اما اگر هم نشد، باید راه دیگری پیدا شود تا این ۲ باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند.» همین‌طور امیر عابدینی نیز اظهار امیدواری می‌کند فضای مزایده دوم با جلسه اول متفاوت باشد: «پیش‌بینی می‌کنم که این‌بار خریدارانی برای این کار قدم جلو بگذارند. در واقع اگر خریداری برای دو باشگاه وجود داشته باشد، نباید در این مرحله اجازه بدهد که فرصت از دست برود. کسی که می‌خواهد این دو باشگاه را بخرد حالا باید اقدام کند تا پس از برنده شدن در مزایده از حالا به فکر سال بعد تیمش باشد. تیمش را ببندد، هیات‌مدیره‌اش را تعیین کند و دنبال کارهای دفتری، اداری و بحث واگذاری باشگاه باشد چراکه مسابقات لیگ اردیبهشت تمام می‌شود و بلافاصله باید تیم برای فصل بعد بسته بشود.» جلسه دوم مزایده سرخابی‌ها فردا با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

احتمال انحلال سرخابی‌ها

با وجود همه این نشانه‌های امیدوارکننده، به هر حال جای این سوال باقی است که اگر در مزایده فردا هم برای سرخابی‌ها خریداری پیدا نشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «نسبت به مزایده اول درخواست‌کنندگان و افرادی که برای در اختیار گرفتن پرسپولیس و استقلال مذاکره کرده‌اند، بیشتر شده‌اند اما زمانی می‌توان به واگذاری امیدوار بود که پاکتی به ما بدهند. در این خصوص هیات واگذاری باید تصمیم بگیرد اما قیمت کاملا کارشناسی شده است. ممکن است در صورت کشیده شدن مزایده به مرحله سوم، از سوی هیات واگذاری شرایط تعدیل پیدا کند اما احتمال تعدیل قیمت ضعیف است.» و این بخش از سخنان او که البته جدید نیست، اما تکان‌دهنده است: «پرسپولیس و استقلال باید تا تیرماه سال ۹۴ واگذار شوند. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، این دو باشگاه قطع به یقین منحل خواهند شد، چون فقط تا تیرماه می‌توانند زیر نظر وزارت ورزش و جوانان باشند.»

واگذاری به صلاح نیست

این شیوه از واگذاری سرخابی‌ها اما کماکان منتقدانی دارد که از آن جمله می‌توان به محمد خبیری اشاره کرد. این استاد دانشگاه تهران که سال‌ها پیش در کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال عضویت داشت، معتقد است واگذاری پرسپولیس و استقلال نمی‌تواند به صلاح خریدار باشد. او به «ایسنا» می‌گوید: «اگر دولت بستر یکسری زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حقوقی، دارایی‌های نامشهود مثل کپی‌رایت و حقوق رسانه‌ای (تلویزیون و سایر رسانه‌های تصویری) را برای این دو باشگاه فراهم می‌کرد، الان پرسپولیس و استقلال باید با رقم بسیار بالاتری برای فروش به مزایده گذاشته می‌شدند، اما چون این ساختارهای حقوقی و سخت‌افزاری آماده نیست، هرکسی که بخواهد این دو باشگاه را بخرد، دچار مشکل می‌شود و صدمه خواهد خورد چون بیشتر کارها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای فروش این دو باشگاه آماده نیست و مقررات و قوانین دقیقی برای اسپانسرها و حامیان مالی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و... وجود ندارد، در نتیجه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به صلاح خریدارها و نیز این دو باشگاه نیست.»