جنجال «سربری» در آزادی

گروه ورزش: پای اختلافات ایران و عربستان که در روزها و هفته‌های اخیر اوج گرفته است به فوتبال هم باز شده است. تعرض به دو زائر ایرانی توسط پلیس عربستان و اجازه ندادن به هواپیمای ایرانی برای نشستن در فرودگاه این کشور که خلاف عرف بین‌المللی هم هست به حساسیت‌ها بین دو کشور دامن زده است. اما حالا این شادی گل خاص و منحصربه‌فرد مهدی طارمی مهاجم پرسپولیس است که بحث‌های فراوانی را درفضای افکارعمومی ورزش کشور به راه انداخته است. پرسپولیس بعد از باخت ۳ برصفر درعربستان برای صعود هم برد می‌خواست و هم باید حفظ آبرو می‌کرد و جبران مافات. آنها دراوج بحران قرارگرفته بودند و سرمربی تیم هم برکنار شد تا سرمربی جدید از راه دور بیاید و درهای وی‌آی‌پی استادیوم رابرای او بازکنند. حضور برانکو ایوانکوویچ شوک خودش را داشت و بازیکنان و هواداران پرسپولیس بعد از مدت‌ها انگیزه متفاوتی از خود بروزدادند تا استادیوم آزادی به حسرت خود برای پر شدن پایان دهد. تمام اتفاقات به‌گونه‌ای پیش رفت تا قرمزهای ایران انتقامی سخت و سنگین از حریف خود بگیرند. سرمربی النصر قبل از بازی و برای سبک کردن بار روانی تیمش مدعی شد نگرانی به دل خود راه نمی‌دهند و تصور خواهند کرد که به یک عروسی ۱۰۰هزار نفره پای گذاشته‌اند. عروسی‌ای که البته به عزا تبدیل شد و مسبب آن هم کسی نبود جز مهدی طارمی. مهاجم پرسپولیس بازی خوب خودش را با گرفتن پنالتی و گل کردن آن با یک ضربه چیپ تکمیل کرد و بعد از آن هم شادی گلی به نمایش گذاشت که محل بحث و اختلاف بسیار شد.

انتقاد النصری‌ها و جواب ایرانی‌ها

سبک شادی گل او متفاوت بود و درآن نشان می‌داد که سر حریف را بریده است. روزبعد هم این حرکت او و عکسش به دستاویز جلدهای روزنامه‌های ورزشی تبدیل شد و با عناوینی مثل «سربری» از آن یاد کردند. شادی گل او با واکنش سرمربی و کاپیتان النصر هم مواجه شد و آنها از کل میزبانی طرف ایرانی و البته حرکت گلزن تیم انتقاد کردند. حسین عبدالغنی سلیمانی کاپیتان این تیم جنجال‌های بازی را ناشی از شادی گل مهدی طارمی دانست و گفت: «متاسفانه همه دنیا شادی او را دیدند اما داور بازی ندید.» البته که این انتقادات با واکنش طرف ایرانی هم مواجه شد. مدیر روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس درباره انتقاد سرمربی النصر از شادی گل مهدی طارمی شادی گل بازیکن این تیم در بازی رفت را به یاد سرمربی حریف آورد: «داسیلوا در حالی از شادی گل بازیکن ما انتقاد کرد که یادش رفته در بازی رفت بازیکن این تیم و تماشاگرانشان بعد از گل سوم النصر چه حرکتی کردند. همان حرکت باعث ناراحتی بازیکنان ما شد و قصد جبران آن را داشتند.»

قدوسی ماجرای رفتارسوآرزهموطن سرمربی تیم النصر را هم به او گوشزد می‌کند که البته شاید چندان با موضوع اتفاق آزادی سنخیت نداشته باشد: «چون ملیت خورخه داسیلوا اروگوئه‌ای بود از او درباره گاز گرفتن لوئیز سوآرز هموطن او از برخی از بازیکنان پرسیدم که این مربی اعلام کرد این مسائل جزئی از فوتبال است؛ اما جالب اینجا است که حرکت طارمی که مشابه حرکت بازیکن خودشان بود را غیرعادی می‌داند و از آن انتقاد می‌کند. آن هم در حالی که بازیکن خودشان دقیقا چنین کاری را انجام داده بود.»

دفاع طارمی از شادی گلش

بعد از فروکش کردن تب و تاب پیروزی این بار موجی درفضای مجازی پرمخاطب فوتبال به راه افتاد که برخی این حرکت او را ترویج خشونت دانسته و آن را محکوم کردند. با این توجیه که رفتار زشت را نباید با رفتاری زشت تر پاسخ دادو حتی کار تا مقایسه شادی گل او با رفتارهای «داعشی‌ها» هم پیش رفت. خیلی زود ماجرا به گوش خود مهدی طارمی هم رسید و او را مجبور به واکنش کرد. طارمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از عدم توجه به رفتارهای طرف عربستانی انتقاد کرد: «من نمی‌دانم چرا وقتی آنها در عربستان آن کار را کردند حاشیه نداشت و حالا به کار من اعتراض می‌کنند. ما از بعد از بازی با النصر در عربستان تصمیم داشتیم هر بازیکنی گل زد خوشحالی شان را جواب بدهد. بی احترامی به ایرانی باید یک جوری جواب داده می‌شد.» او درصفحه شخصی اینستاگرامش هم موضوع را به پرسش گذاشت و بیش از ۳۰هزار کامنت دریافت کرد که نگاهی گذرا به آنها نشان می‌داد که اکثرهواداران او از نوع شادی گلش استقبال کرده‌اند و آن را جوابی دندان‌شکن به طرف مقابل دانستند. جوابی که با توجه به اتفاقات اخیر درمنطقه و رفتار عربستانی‌ها با زائران ایرانی مورد تایید بسیاری بوده است. برای مثال پیام صادقیان دیگر ستاره پرسپولیس در اینستاگرام شخصی‌اش نوشت: «خیلی‌ به من یکی‌ فشار اومد که این عربستانی‌ها بیان تو کشور ما جلو هوادارای ما شاخ شونه بکشن. یادتون نره که با ۲ تا از هموطنانمان تو عربستان چیکار کردن، دم همه شماها گرم که اومدین و نشون دادین پرسپولیس و هواداراش یعنی‌ چی‌. دم بچه‌ها‌‌ هم گرم که غیرت کردن. مرسی‌ از همه.»