از نقره‌داغ زلاتان تا مهربانی با کرار!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: روز گذشته یک خبر فوری روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف جهان رفت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. براساس این خبر، زلاتان ابراهیموویچ، مهاجم سرشناس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال فرانسه به تحمل چهار جلسه محرومیت از حضور در میادین رسمی محکوم شده است. موضوع به چیزی حدود یک ماه پیش برمی‌گردد؛ زمانی که تیم پاریسی در مصاف با بوردو تن به شکست ۳ بر ۲ داد. ایبرا که به خاطر قضاوت داور در آن مسابقه به شدت عصبانی بود، بعد از پایان بازی رو به خبرنگاران جمله‌ای شبیه به این را به زبان آورد: «در این کشور مزخرف حتی یک داور خوب هم ندیدم.» پس از انتشار ویدئوی مربوط به این اظهارنظر، موجی از خشم متوجه ستاره سوئدی شد. بسیاری از مردمان سرزمین ایفل به این موضوع عکس‌العمل نشان دادند که در میان آنها، وزیر کشور فرانسه هم دیده می‌شد. زلاتان در واکنش به این فضا مدعی شد هرگز قصد و نیت بدی نداشته و صرفا به بحث داوری اعتراض کرده است. او کلی از فرانسه تعریف و تمجید هم کرد، اما سخنانش چندان تاثیری روی تغییر فضا نداشت. در نهایت هم فدراسیون فوتبال به این ماجرا ورود کرد و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان حال حاضر جهان را مورد تنبیه قرار داد. آنهایی که با مختصات فوتبال در اروپا آشنا هستند، می‌دانند که محرومیت چهار جلسه‌ای در قاره سبز، محرومیتی سنگین تلقی می‌شود که قطعا باید واکنشی به یک جرم شدید باشد. به این ترتیب زلاتان از حضور در برابر نیس، لیل، متس و نانت محروم شده است. این اتفاق مسلما ضربه‌ای اساسی به باشگاه پاریسی خواهد بود. این تیم در حال حاضر با ۶۲ امتیاز در صدرجدول است و لیون ۶۱ امتیازی را به‌شدت در تعقیب خود می‌بیند. آنها حالا باید در چهار بازی از مسابقات بسیار مهم انتهای فصل، بدون بازیکنی به میدان بروند که گرانقیمت‌ترین فوتبالیست تاریخ لیگ فرانسه شمرده می‌شود!

صابون قانون بر تن ایبرا

بی‌تردید باید از زلاتان به‌عنوان یکی از برترین ستاره‌های دنیای فوتبال یاد کرد. او در ۹ سال گذشته، ۸ بار با تیم‌های مختلف قهرمان لیگ شده است. کاپیتان تیم ملی سوئد نزد مردمان این کشور از چنان مقبولیتی برخوردار است که از اسم کوچکش یک فعل به معنای «توانایی» مشتق کرده‌اند. همین دو روز پیش خبر رسید که یک محقق سوئدی، یک موتور جست‌وجوگر به نام زلاتان ابداع کرده که در آن کلمات مختلف با توجه به نسبتی که با ابراهیموویچ دارند جست‌وجو می‌شوند. او در پاری‌سن‌ژرمن هم مهره‌ای کلیدی است. این هفته تیم پایتخت فرانسه با درخشش و هت‌تریک ایبرا به فینال جام حذفی فرانسه راه پیدا کرد، با این وجود وقتی «قانون» وارد می‌شود، می‌تواند حتی زلاتان را هم از زیر تیغ بگذراند. او بارها توضیح داده منظورش از جمله‌ای که به زبان آورده، صرفا نقد فوتبال فرانسه بوده است؛ آنچه با توجه به اشاره فوری او به بحث داوری، می‌تواند کاملا قابل درک باشد، اما از آنجا که بازیکنی در این سطح باید مراقب رفتار و گفتارش باشد، حالا ایبرا یک ماه بیرون خواهد نشست و الگویی خواهد بود برای بقیه ستارگان لاشامپیونه؛ آنها که یاد خواهند گرفت هنگام عصبانیت، واکنش‌هایشان را مدیریت کنند.

تراژدی کرار

همزمان با آنچه در فرانسه اتفاق افتاد اما، ما هم در ایران یک پرونده نسبتا مشابه داشتیم. کرار جاسم به‌عنوان یکی از بداخلاق‌ترین بازیکنانی که تا به حال در فوتبال کشورمان دیده شده، بعد از اخراج در بازی استقلال و سایپا و اعتراض شدید به داوری، با سه جلسه محرومیت مواجه شد. او سپس به عراق رفت و از آنجا در مصاحبه‌ای بسیار جنجالی، الفاظی ناشایست در مورد فوتبال ایران به زبان آورد. او برای توصیف آنچه در ایران می‌گذرد صراحتا از کلمه «مسخره» استفاده کرد، اما درست وقتی که به نظر می‌رسید مسوولان ذی‌ربط به این موضوع رسیدگی فوری خواهند کرد، همه سکوت کردند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. محرومیت سه جلسه‌ای او پایان پذیرفت و در شرایطی که پیرامون صدور حکم وی به خاطر مصاحبه‌اش مدام امروز و فردا می‌شد، فعلا خبری نیست که نیست. شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که دست‌اندرکاران مربوطه بدشان نمی‌آید این چند هفته آخر لیگ هم بگذرد، کرار در تیمش بازی کند و بی‌سروصدا برود. شاید هم این سناریوی احتمالی درست از کار دربیاید، اما نکته کلیدی این است که حتی اگر کرار هم برود، کرارها هیچ‌وقت فوتبال ایران را رها نخواهند کرد؛ آنها که می‌دانند می‌شود خیلی از تخلفات را در فوتبال این مملکت انجام داد و قسر دررفت. گاهی باید ثروت و مهارت و امکانات سخت‌افزاری را رها کرد. شاید یک تفاوت کلیدی‌تر ما با اروپایی‌ها همین باشد که آنها فوق‌ستاره‌ای مثل زلاتان را نقره‌داغ می‌کنند، ما اما حتی با کرار و آن سابقه تاریخی‌اش هم تعارف داریم!