گروه ورزش: روز گذشته حادثه‌ای عجیب در فوتبال ایران رخ داد که احتمالا می‌تواند کلکسیون اتفاقات باورنکردنی این رشته ورزشی را تکمیل کند. بر این اساس، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال کشورمان سرانجام بعد از مدتها کش و قوس، مجازات کرار جاسم را به خاطر مصاحبه تندش علیه فوتبال ایران اعلام کرد. بر این اساس، بازیکن عراقی استقلال به مدت یک سال از حضور در میادین محروم خواهد بود. نکته مهم اما این است که این یک سال، بعد از پایان مدت قرارداد جاسم با استقلال آغاز خواهد شد! به عبارت دیگر او در حال حاضر هیچ منعی برای بازی ندارد، اما هر وقت قراردادش تمام شد، باید برود و برای یک سال حق بازگشت به فوتبال ایران را ندارد. در نظر گرفتن محرومیت برای بعد از پایان مدت قرارداد، پدیده‌ای است که شاید پیش از این هرگز در دنیای فوتبال دیده نشده بود!

محرومیتی برای فصل ۹۶- ۹۵!

نکته جالب اینجاست که قرارداد کرار جاسم با استقلال دو ساله است، بنابراین محرومیتی که کمیته اخلاق برای او در نظر گرفته، نه‌تنها در ۵ بازی پیش‌رو اعمال نمی‌شود، بلکه شامل کلیه مسابقات فصل بعد فوتبال کشور هم نخواهد بود! در حقیقت بازیکن عراقی به خاطر مصاحبه‌ای که ۲ ماه پیش انجام داده، ۲ سال دیگر محروم خواهد شد. علی‌اکبر محمدزاده، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «من نمی‌دانم کرار تا چه زمانی با باشگاه استقلال قرارداد دارد اما هر زمان قرارداد این بازیکن با باشگاهش تمام شد، این حکم اجرایی خواهد شد.» در همین حال بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال هم می‌گوید: «ما با کرار قرارداد دوساله بسته‌ایم و نمی‌توانیم به او بگوییم برود. وقتی قرارداد داریم چه کنیم؟»

این مساله‌ای است که علی نظری‌جویباری، معاون ورزشی باشگاه استقلال هم در گفت‌وگو با سایت کاپ، آن را تایید می‌کند: «با توجه به رای کمیته اخلاق، کرار تا پایان قراردادش با استقلال در عضویت این تیم خواهد بود، اما پس از پایان قراردادش با ما یک سال از حضور در فوتبال ایران محروم می‌شود. بر این اساس وی برای فصل بعد هم در استقلال بازی می‌کند و پس از آن از حضور در فوتبال ایران محروم شده است.»

مراقبت از بیت‌المال؟

اما مسوولان مربوطه در توجیه این حکم، بر ضرورت مراقبت از بیت‌المال تاکید کرده‌اند. محمدزاده به سایت کاپ می‌گوید: «اگر ما محرومیت کرار را از همین حالا اعمال می‌کردیم، او مجازات نمی‌شد، بلکه این پول بیت‌المال بود که هدر می‌رفت. در این شرایط کرار می‌توانست در ایران بماند و بازی نکند اما پولش را از استقلال دریافت کند. اگر هم پولش را نمی‌دادند به فیفا شکایت می‌کرد و برای ایران بد می‌شد. البته ما برای این بازیکن جریمه نقدی هم در نظر گرفته‌ایم که مبلغ آن ۱۰ میلیون تومان است.» این شاید عجیب‌ترین توجیهی بود که می‌شد برای صدور این حکم به آن متوسل شد. اگر بنا به صیانت از اموال دولتی باشد، بنابراین با توجه به ساختار دولتی اکثر باشگاه‌های ایران، دیگر نباید کسی را محروم کرد! همین پیام صادقیان بعد از بازی هفته دوم با فولاد، دو ماه محروم شد که در اثر آن نه‌تنها دستمزدش را از پرسپولیس گرفت، بلکه چنان به حاشیه رفت که هنوز هم نتوانسته منفعت چندانی به تیمش برساند. این موضوع در مورد سایر بازیکنان و باشگاه‌ها صدق می‌کند و معلوم نیست چرا درست هنگام برخورد با کرار باید چنین استدلالی وسط می‌آمد.