ورزشگاه آزادی چطور پر شد؟

گروه ورزش: با اینکه چند روز از برگزاری بازی پرسپولیس و النصر عربستان می‌گذرد، همچنان بحث در مورد حضور گسترده مردم برای تماشای این مسابقه ادامه دارد. در شرایطی که شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد استادیوم آزادی برای چنین مسابقه‌ای پر شود، یکصد هزار نفر آمدند، مسابقه را دیدند و یک معمای بزرگ به جا گذاشتند؛ اینکه چطور در اوج قهر هواداران با ورزشگاه، ناگهان چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ فقط کافی است به یاد بیاوریم ۴۸ ساعت بعد از این مسابقه، تنها حدود ۱۰ هزار نفر برای تماشای مسابقه مهم استقلال و ذوب‌آهن روی سکوهای آزادی نشستند. همین دوگانگی باعث می‌شود نتوانیم بی‌تفاوت از کنار اتفاقات چهارشنبه گذشته بگذریم. این مطلب نگاهی دارد به برخی از عواملی که باعث شدند ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس و النصر مملو از تماشاگر شود.

وقتی ورود رایگان بود

به‌طور حتم اقدام حسین هدایتی در خرید همه بلیت‌های این مسابقه و رایگان کردن تماشای آن برای مردم، تاثیر زیادی در پرشدن سکوهای آزادی داشت. حقیقت این است که در وضعیت فعلی اقتصادی، حتی همین ۱۰ یا ۱۵ هزار تومان هم برای مردم رقم قابل توجهی است. کسانی که تصور می‌کردند با افزایش قیمت بلیت می‌توانند به بالا رفتن درآمدهای فوتبال ایران کمک کنند، یادشان رفت که چنین کار سهل‌انگارانه‌ای می‌تواند همه چیز را نابود کند. هرطور حساب کنیم، ۳۰ هزار تا ۵ هزار تومان خیلی بیشتر از ۵ هزار تا ۱۰ هزار تومان است. با این وجود اما همه چیز همین نیست. اگرچه رایگان بودن بازی باعث استقبال مردم شد، اما قطعا عوامل دیگری هم در این زمینه نقش داشت.

حذف خرید الکترونیکی

بدون تردید یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شده طی سال‌های اخیر شاهد ریزش تماشاچی در استادیوم‌های کشور باشیم، مساله بلیت‌فروشی اینترنتی بوده است. در حقیقت بی‌توجهی به ضریب نفوذ و سرعت پایین اینترنت در ایران، باعث شده است سازمان لیگ فقط خرید الکترونیکی بلیت را به‌عنوان راه حضور مردم در استادیوم آزادی معرفی کند. همین موضوع، رفته‌رفته قهر تماشاگران را به دنبال آورده و باعث شده آزادی هر روز خالی‌تر از قبل شود. واقعیت این است که فرهنگ خرید اینترنتی در کشورمان به آن صورت وجود ندارد و مردم کماکان ترجیح می‌دهند به شکل حضوری خرید‌هایشان را انجام دهند. در چنین فضایی، تمرکز صرف بر بلیت‌فروشی الکترونیکی به هیچ‌وجه عاقلانه نیست. اگر هم در موقعیت‌هایی مثل ثبت‌نام کنکور و تهیه بنزین مردم تا حدودی به شیوه عرضه الکترونیکی روی خوش نشان می‌دهند، دلیل آن اهمیت چنین مسائلی برای مردم است. در غیر این صورت هرگز دیده نخواهد شد که یک نفر مثلا برای خرید بلیت اینترنتی ورود به استادیوم پشت در کافی‌نت بنشیند! به‌نظر می‌رسد اگر در کنار عرضه بلیت اینترنتی، مثل گذشته بلیت دستی هم به شکل راحت در محل استادیوم به تماشاگران ارائه شود، به‌تدریج شاهد بازگشت تماشاگران به ورزشگاه آزادی باشیم. یادمان باشد اولویت اول در فوتبال جذب تماشاگر است. اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این منظور دست به قرعه‌کشی می‌زنند و جایزه در نظر می‌گیرند، ما فعلا نیازی به این کارها نداریم. همین که بتوانیم موانع را از سر راه مردم برداریم، اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

حساسیت به عربستان

بین ایران و عربستان همیشه در همه حوزه‌ها اصطکاک وجود داشته است؛ تنش‌هایی که ابعاد آن به میادین ورزشی هم تسری پیدا کرده است. هنوز فراموش نکرده‌ایم بازیکنان تیم‌ملی عربستان بعد از پیروزی بر ایران در تعطیلات نوروز سال ۸۸ چه شادی‌های عجیب و غریبی انجام می‌دادند. داستان رقص بحرینی‌ها با پرچم عربستان هم که البته فراموش ناشدنی است. به همه این مسائل اضافه کنید قصه مورد آزار قرار گرفتن دو نوجوان ایرانی که اخیرا در فرودگاه جده رخ داده است. مجموعه این مسائل باعث شده اصطکاک بین ایران و عربستان به اوج برسد و بی‌تردید بخشی از فلسفه این حضور پررنگ، همین موضوع بوده است. شکی نیست خیلی از آنها که چهارشنبه در استادیوم حاضر بودند، هوادار پرسپولیس محسوب نمی‌شدند. آنها آمده بودند تا به نوعی جدال ایران با عربستان سعودی را ببینند.

شوک تغییر مربی

شاید بعد از بازی ناامیدکننده پرسپولیس برابر راه‌آهن و عدم توانایی این تیم در غلبه بر حریف ۱۰ نفره‌اش، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد از مسابقه با النصر چنین استقبال خیره‌کننده‌ای به عمل بیاید. با این حال تغییر کادرفنی در فاصله چند روز به این دیدار، خیلی از معادلات را تغییر داد. رفتن حمید درخشان که خیلی از پرسپولیسی‌ها دل خوشی از او نداشتند از یکسو و بازگشت برانکو به ایران از سوی دیگر باعث شد ورزشگاه آزادی تا آخرین ذره‌اش پر از جمعیت شود. فراموش نکنیم در نظرسنجی دو سال پیش برنامه نود، برانکو به‌عنوان محبوب‌ترین و بهترین مربی خارجی فوتبال ایران طی دو دهه گذشته شناخته شد. شوک این آمد و شد در بهترین زمان ممکن به کار قرمزها آمد تا آنها پشت تیم‌شان بایستند. فراموش نکنیم پرسپولیس با وجود قبول شکست در بازی رفت با النصر، در روز بازی برگشت همچنان صدرنشین تلقی می‌شد و کسب پیروزی کافی بود تا صعود این تیم به مرحله حذفی تقریبا قطعی شود.

اسطوره‌ها خواستند

یکی دیگر از عوامل حضور کم‌سابقه هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، دعوت آنها از سوی بزرگان این باشگاه بود. در روزهای قبل از بازی با النصر، مثلا دیده شد که کریم باقری و احمدرضا عابدزاده از مردم خواستند به ورزشگاه بیایند و پرسپولیس را تنها نگذارند. ملت هم که قبلا دیده بودند خود این اسطوره‌ها در بازی با لخویا دور هم جمع شدند و تیم را تشویق کردند، به دعوت آنها پاسخ دادند و به آزادی رفتند تا پرسپولیس تنها نماند. در فصلی که قرمزها بیشترین ضربه را از اظهارنظرهای نسنجیده برخی از بازیکنان قدیمی‌شان خورده‌اند، این مورد از جمله مصادیق خدمت پیشکسوت‌ها به باشگاه تلقی می‌شود که امیدواریم ادامه پیدا کند.

تحت‌تاثیر حضور افغان‌ها

یکی دیگر از عوامل بازگشت شوکه کننده تماشاگران به ورزشگاه آزادی، حضور پررنگ و بسیار غیرمنتظره افغان‌ها در این استادیوم برای تماشای مسابقه امید این کشور برابر ایران بود. در واقع آن روز شوق حضور روی سکوهای سیمانی آزادی برای بسیاری از هواداران ایرانی زنده شد تا آنها در اولین فرصتی که پیدا کردند، مسیر غرب تهران را در پیش بگیرند.