از دولت روحانی بعید است!

گروه ورزش: مساله واگذاری باشگاه‌های فوتبال و به‌ویژه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی در ایران طی ماه‌های گذشته به یک داستان جنجالی در فوتبال کشورمان تبدیل شده است. پس از اینکه واگذاری این دو باشگاه در دو مزایده اول شکست خورد، برخی ارگان‌های ذی‌ربط به صرافت افتادند تا سرنوشت این دو باشگاه رنج‌دیده را به شکل دیگری رقم بزنند. در همین راستا اخیرا حتی بحث انتقال آنها به «خودروساز‌ها» بر سر زبان‌ها افتاد. ابتدا این پیشنهاد از سوی مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ مطرح شد و سپس محمود اسلامیان سرپرست نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال نیز این موضوع را تکرار کرد. پس ازمطرح شدن این گزینه گفته می‌شد بخشی از بدنه دولت نیز به این واگذاری راضی است. پس از این فعل و انفعالات بود که هفته گذشته علی مصریان، مدیر روابط عمومی ایران خودرو به صراحت عنوان کرد این شرکت به هیچ‌وجه در فکر خرید یا در اختیار گرفتن هیچ‌یک از این دو باشگاه‌ نیست. با این وجود اما حسن زمانی، رئیس کارگروه نظارت مجلس بر واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پنج‌شنبه گذشته بار دیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس روی این گزینه پافشاری کرد: «علاوه بر خودروساز‌ها، واردکنندگان خودرو به کشور نیز برای خرید باشگاه استقلال ابراز تمایل کردند ولی تشخیص اینکه فرد یا سازمان خریدار از اهلیت لازم برخوردار است یا نه، بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است.»

گفته‌های وی درخصوص واگذاری این دو باشگاه به خودروسازان به خوبی نشان می‌دهد این گزینه هنوز به‌طور کامل از دستور کار برخی مدیران خارج نشده است.

پول دولتی باید از چرخه فوتبال باشگاهی خارج شود

در همین ارتباط سعید لیلاز، کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به صراحت می‌گوید: واگذاری این دو باشگاه به خودروسازان اتفاق نخواهد افتاد. وی می‌گوید: «به نظر من این باشگاه‌ها تحت شرایطی می‌توانند سودده باشند و درصورت رسیدن به این جایگاه دیگر شرایط فروش آنها به این شکل نخواهد بود. اماهدف از خصوصی‌سازی این است که پول دولتی از چرخه فوتبال حذف شود. در این صورت با واگذاری آنها به خودروسازان عملا این اتفاق نیفتاده است. شما ببینید درچند سال گذشته این دوباشگاه چقدر از پول‌های دولتی ارتزاق کرده‌اند و هر سال چند میلیارد تومان از بیت‌المال هزینه آنها می‌شود. پس آنها را به مزایده گذاشتند تا خصوصی شوند و از

هزینه کرد دولتی فاصله بگیرند.»

وضع خودروسازان خوب نیست

لیلاز مطمئن است که این دو باشگاه تحت پوشش خودروسازان قرار نمی‌گیرند و برای این حرف خود دلایلی دارد: «من می‌گویم این اتفاق نمی‌افتد چون اولا این دو شرکت خودشان در لیگ بر‌تر تیم دارند و ثانیا واگذاری سهام این باشگاه‌ها به این صورت به هیچ وجه به معنی خصوصی‌سازی نیست. خودروسازان در شرایط کنونی از نظر شرایط و امکانات مالی در بد‌ترین شرایط هستند و طبیعتا دراختیار گرفتن این دوباشگاه مستلزم هزینه کرد فراوان است که در حال حاضر از عهده این شرکت‌ها بر نمی‌آید.»

از دولت روحانی بعید است!

این کار‌شناس اقتصادی مدعی است با شرایط این دو باشگاه و همچنین وضعیت مالی بد خودروسازان بعید است که دولت یازدهم زیر بار این موضوع برود. وی می‌گوید: «ممکن است فشار‌هایی از سمت بعضی اشخاص یا نهاد‌ها به دولت برای انجام این کار وارد بیاید، اما دولت روحانی که نمی‌خواهد خودش را گول بزند. این دو شرکت از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ هر کدام مبالغی زیان انباشته دارند و مدت‌ها طول می‌کشد که این زیان را جبران کنندو در همین راستا چون تیم داری فرآیند گران‌قیمتی است، اینها قادر نخواهند بود مشکلی را حل کنند. به همین دلایل بعید می‌دانم دولت روحانی زیر باراین موضوع برود، بخواهد کار غیراقتصادی انجام دهد و این باشگاه‌ها را به این شکل واگذار کند.»

اینها شرکت‌های شبه‌دولتی نیستند

در خبر‌ها آمده بود دو شرکت بزرگ خودروسازی شبه‌دولتی هستند و در این صورت آنها برای دراختیارگرفتن پرسپولیس و استقلال مشکل قانونی ندارند. اما لیلاز به شدت این موضوع را رد می‌کند: «اگر صحبت ازکرمان خودرو یا مدیران خودرو برای تصدی پذیرش این مسوولیت شده بود، اشکالی نداشت چون این شرکت‌ها ۱۰۰ درصد سهام‌شان خصوصی است و در این صورت شائبه‌ای وجود نداشت اما اینکه می‌گویند ایران خودرو و سایپا نیمه دولتی و شبه‌دولتی هستند را به هیچ‌وجه قبول ندارم چون از روز اول هیچ‌گونه خصوصی‌سازی دراین دو شرکت اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه در مالکیت ممکن است شبه‌دولتی باشند اما در مدیریت کاملا دولتی

عمل می‌کنند.»

آینده تاریک این دوباشگاه

درصورت واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان آینده این دوباشگاه چگونه خواهد بود؟ آیا این احتمال وجود ندارد که مدیران بعدی این موسسات زیر بار پرداخت هزینه‌های اداره پرسپولیس و استقلال نروند و با فلسفه این موضوع کنار نیایند؟ لیلاز در این خصوص نیز گفت: «اگر این دوباشگاه به این شرکت‌ها واگذار شوند آینده آنها تاریک‌تر از این خواهد شد، چون منابع جداگانه خصوصی برای آنها دیده نشده است و مالکیت دولتی نیز با ناکارآمدی همراه خواهد شد.

مهم‌تر اینکه در فوتبال ما فساد زیادی وجود دارد و این موضوع نیز می‌تواند روی آینده این باشگاه‌ها تاثیرات منفی داشته باشد. با این وجود اگر پرسپولیس و استقلال تحت هر شرایطی به این شرکت‌ها واگذار شوند، این طور نیست که مدیر بعدی بیاید و بگوید قصد باشگاهداری ندارد، چون این تصمیمی است که هیات‌مدیره می‌گیرد. در پایان تاکید می‌کنم خودروسازان مایل به در اختیار گرفتن این دوباشگاه بزرگ و پرحاشیه

نیستند.»