واتیکان علیه فیفا!

گروه ورزش: مشکلات فدراسیون بین‌المللی فوتبال و صاحب‌منصبان این مجموعه همچنان ادامه دارد. دو هفته بعد از وقوع بازداشت‌های گسترده در زوریخ و سپس استعفای شوکه‌کننده سپ‌بلاتر از ریاست فیفا، به نظر می‌رسد این مجموعه همچنان درگیر اتفاقات عجیب و غریب دیگری است. این‌طور که از شواهد پیداست، پرونده فساد در فیفا همچنان می‌تواند آبستن حوادث دیگری نیز باشد؛ به‌ویژه حالا که بدگمانی در مورد این فدراسیون بین‌المللی، جایگاه آن را نزد افکار عمومی به شکل بی‌سابقه‌ای متزلزل کرده است.

درخواست جالب واتیکان از فیفا

شاید در شرایط فعلی ناگوارترین خبر ممکن برای بلاتر و شرکا، سقوط اعتبار فیفا باشد؛ تا حدی که حتی یکی از مهم‌ترین کانون‌های مذهبی جهان نیز رسما خواهان قطع همکاری با این مجموعه شده است. بر این اساس و به گزارش «ایسنا»، واتیکان نیز به فساد در فیفا واکنش نشان داد و عنوان کرد دیگر کمک‌های مالی فدراسیون جهانی فوتبال را قبول نخواهد کرد. پس از برملا شدن فساد در فیفا و اعتراف مقامات ارشد این نهاد به دریافت رشوه، هر روز اخبار تازه و گهگاه تلخی از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد. این‌بار نوبت به واتیکان رسیده است تا به فساد در فیفا واکنش نشان دهد. در حالی که کمک‌های مالی فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌های آمریکای جنوبی و مرکزی به واتیکان در چند سال گذشته عرف بود و این کنفدراسیون‌ها پس از هر دوره، پولی را به واتیکان پرداخت می‌کردند، این‌بار با امتناع آنها روبه‌رو شدند. واتیکان اعلام کرده است دیگر نمی‌خواهد کمک مالی از فیفا دریافت کند. این در حالی است که جام ملت‌های آمریکای جنوبی در کشور شیلی در حال برگزاری است و قرار بود پس از پایان این دوره به واتیکان کمک مالی شود.

انصراف گسترده اسپانسرها

یکی از مهم‌ترین ارکان قدرت فیفا در همه این سال‌ها، بدون تردید گردش مالی خیره‌کننده این نهاد بوده؛ طوری که فدراسیون جهانی فوتبال غالبا در بحث ثروت و امکانات مالی مشکلی نداشته و بعضا هدایای اعطا شده از سوی این مجوعه به اعضا به‌ویژه در آستانه انتخابات، جنجال‌ساز شده است. حالا اما به نظر می‌رسد باید آینده‌ای ترسناک را در انتظار فیفا دانست. طی روزهای گذشته بسیاری از اسپانسرهای قدیمی فدراسیون جهانی فوتبال از ادامه همکاری با این سیستم انصراف داده‌اند. بی‌گمان این اتفاقی نیست که تاثیرش طی چند هفته روشن شود، بلکه برای حس کردن اثرات واقعی آن باید چند ماه یا چند سال منتظر ماند. نفس کشیدن بدون حامیان مالی برای فیفا ناممکن است و موجودیت این فدراسیون را به خطر می‌اندازد. این موضوع تا زمانی ادامه خواهد داشت که مدیران جدید فیفا موفق به جلب دوباره اعتماد افکار عمومی شوند و دوباره بتوانند پشتیبان‌ها را برای همکاری متقاعد کنند. بی‌تردید در شرایط کنونی، بار تبلیغاتی خبر «قطع همکاری» با فیفا به بهانه فساد، برای شرکت‌های تجاری فوق‌العاده مثبت است و آنها ترجیح می‌دهند این موقعیت را از دست ندهند. از جمله اسپانسرهایی که طی روزهای اخیر به همکاری‌شان با فیفا خاتمه داده‌اند یا زمزمه‌هایی پیرامون اختلاف آنها با فدراسیون جهانی فوتبال به گوش می‌رسد می‌توان به ویزا کارت، هیوندای، مک دونالد، آدیداس، کوکاکولا و گاز پروم اشاره کرد.

قطر؛ متهمی که «شاکی» شد!

از همه خنده‌دارتر اما شاید داستان شکایت قطر از مقامات فیفا باشد! در شرایطی که بسیاری از مردم دنیا اطمینان دارند واگذاری میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به کشور کوچک قطر یکی از مهم‌ترین عوامل به چالش کشیده شدن سلامت فیفا بوده، حالا قطری‌ها از جدی‌شدن این زمزمه‌ها ناخشنود شده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، دولت و فدراسیون فوتبال قطر از «تئو زوانزیگر» رئیس اسبق فدراسیون فوتبال آلمان و عضو سابق کمیته اجرایی فیفا به دلیل اظهارات اخیرش شکایت کردند. به گزارش «ایسنا»، تئو زوانزیگر که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ عضو کمیته اجرایی فیفا بود، در مصاحبه هفته اخیرش قطر را غده سرطانی در فوتبال نامیده بود. قطری‌ها در بیانیه خود اعلام کردند که رفتار و صحبت‌های زوانزیگر از نظر آنها غیرقابل قبول است. اعتقاد میزبانان جام جهانی ۲۰۲۲ این است که رئیس سابق فدراسیون فوتبال آلمان پا را از آزادی‌بیان فراتر گذاشته و به آنها افترا زده است. زوانزیگر نیز در واکنش به این شکایت گفت: «بی‌صبرانه منتظر دادگاه هستم. باور دارم که قطر سرطان فوتبال است. آیا کشوری با نصف جمعیت هسن (یکی از ۱۶ ایالت کشور آلمان که فرانکفورت را در خود دارد) می‌تواند میزبان جام جهانی باشد؟ فکر می‌کنم زمان آن رسیده که فکر تازه‌ای بکنیم.»