و ناگهان  پرویز مظلومی!

گروه ورزش: پروسه انتخاب کادرفنی استقلال برای لیگ پانزدهم سرانجام به عجیب‌ترین شکل ممکن به پایان رسید تا در شرایطی که هنوز گزینه خارجی این باشگاه از کشور خارج نشده، آنها با گزینه داخلی‌شان توافق کنند! این بی‌تردید یکی از حیرت‌آورترین رفتارهای فوتبالی تاریخ آسیا است؛ جایی که یک مربی خارجی به کشور دعوت می‌شود و دو روز مذاکره فشرده با او انجام می‌شود، اما درست وقتی هواداران منتظر نهایی شدن ماجرا هستند، کسی روی نیمکت این تیم برمی‌گردد که بعد از تجربه ناکامش با مس کرمان در لیگ سیزدهم، خانه‌نشین شده بود! به هر شکل ممکن اما پرویز مظلومی از سوی باشگاه استقلال رسما به‌عنوان سرمربی فصل آتی آبی‌ها برگزیده شد تا این تیم هرچه سریع‌تر کارش را شروع کند و برای جبران زمان از دست رفته استارت بزند.

او با فوتبال ایران غریبه بود!

بلافاصله بعد از اعلام خبر حضور مظلومی روی نیمکت استقلال، این سوال برای هواداران به وجود آمد که پس سرنوشت ایگور استیماچ چه شد و جذب این مربی کروات چرا منتفی شد؟ ابتدا شایعات حاکی از آن بود که درخواست مالی بالای استیماچ باعث قطع مذاکرات با وی شده است، اما بعدتر باشگاه استقلال مدعی شد مشکلات مالی در کار نبوده است. روز گذشته بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال در گفت‌وگو با سایت رسمی این باشگاه گفت: «ابتدا باید از آقای استیماچ برای زمانی که گذاشتند و به تهران آمدند، تشکر کنم. ایشان برنامه‌های خوبی داشتند و با انرژی در مذاکرات شرکت کردند، اما جمع‌بندی اعضای فنی باشگاه استقلال این بود که به دلیل عدم شناخت این مربی کروات از استقلال و فوتبال ایران، با توجه به زمانی که برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره و کادرفنی جدید تیم از دست رفته است، بستر مناسبی برای همکاری با ایشان وجود ندارد.

دلیل عدم توافق با ایگور استیماچ مشکلات مالی نبوده است. باز هم تاکید می‌کنم دغدغه‌های فنی دلیل اصلی ما برای انتخاب یک مربی از خانواده استقلال بود. دوستان باتجربه ما در کمیته فنی باشگاه با توجه به زمان باقی‌مانده تا آغاز لیگ پانزدهم تاکید داشتند مربی خارجی به دلیل عدم شناخت از لیگ ایران، بازیکنان و شرایط باشگاه استقلال، حداقل نیاز به چند ماه زمان خواهد داشت، اما نتایج تیم در دو فصل گذشته و توقع بحق هواداران عزیز ما برای نتیجه‌گیری سبب می‌شود تا باشگاه نتواند ریسک انتخاب مربی خارجی را بپذیرد.» حالا پرسش مهم این است که آیا استقلالی‌ها از همان ابتدا نمی‌دانستند که استیماچ خارجی است و با فوتبال ما آشنایی ندارد؟ اگر می‌دانستند و در جریان کمبود زمان هم بودند، پس چطور از وی برای حضور در ایران دعوت کردند؟

توافق 30 دقیقه‌ای!

حتی در ماه‌هایی که امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال بود هم بهرام افشارزاده رابطه خوبی با پرویز مظلومی داشت و این رابطه را انکار هم نمی‌کرد. طرفین پاییز۹۳ یک بار در نمایشگاه مطبوعات همدیگر را دیدند که به نظر می‌رسد انتشار تصاویر آن ملاقات در سایت رسمی باشگاه استقلال، روی نوع همکاری قلعه‌نویی با مدیران تیم هم سایه انداخت. حالا اما افشارزاده صراحتا از کوتاه و موثر بودن مذاکراتش با سرمربی جدید آبی‌پوشان خبر می‌دهد: «پرویز مظلومی یکی از پیشکسوتان شناخته شده و محبوب باشگاه استقلال است که در مقام سرمربی تیم هم در سال‌های گذشته به موفقیت رسیده بود. بر این اساس دوستان ما در کمیته فنی و هیات‌مدیره باشگاه با جمع‌بندی تمام شرایط، ایشان را به دلیل شناخت خوب‌شان از فضای استقلال، مقبولیت در میان هواداران و تجربه بالای مربیگری به‌عنوان بهترین گزینه برای هدایت تیم در فصل پانزدهم برگزیدند.

دیدگاه‌های پرویز مظلومی و اعضای کمیته فنی استقلال به اندازه‌ای نزدیک بود که تنها جلسه ما با ایشان برای قبولی هدایت تیم کمتر از ۳۰ دقیقه به طول انجامید. قرار شد تا ایشان با انتخاب کادری مجرب و علمی کار را برای بستن استقلالی مقتدر در لیگ آغاز کند.» جدا از زمان کوتاهی که صرف توافق شد، اشاره به مقبولیت مظلومی بین هواداران به‌عنوان یکی از عوامل انتخاب این مربی هم در نوع خودش عالی است؛ به خصوص که در همین ساعات گذشته با مراجعه به شبکه‌های مجازی هواداران استقلال، می‌شد عمق این مقبولیت را لابه‌لای کامنت‌های پرخاشگرانه برخی از آنها رصد کرد!

با من 10 سال جلو می‌افتیم!

پرویز مظلومی اما به موفقیتش در استقلال کاملا امیدوار است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرمربی جدید آبی‌ها در مورد شرایط کاری‌اش می‌گوید: «من به خودم و کارم اعتقاد دارم. مطمئن باشید با آمدن من استقلال از نظر تاکتیکی ۱۰سال جلو خواهد افتاد.» گفته می‌شود اسم برخی از ستاره‌هایی که سال گذشته از استقلال جدا شدند، مثل نکونام، رحمتی و آندو هم در لیست خرید مظلومی وجود دارد؛ آنچه شاید باعث ناخرسندی برخی هواداران شود. مظلومی در این مورد می‌گوید: «من صدای اعتراض هواداران استقلال را شنیدم اما باید منافع باشگاه و تیم را هم درنظر بگیریم. اعتراض هواداران قابل احترام است اما استقلال ۳۰ میلیون هوادار دارد. اتفاقا خیلی از هواداران این بازیکنان را دوست دارند و از ما می‌خواهند آنها را جذب کنیم. من که نمی‌توانم چون برخی از هواداران ناراحت می‌شوند، بعضی بازیکنان را جذب نکنم. هواداران باید صبور باشند و به من فرصت بدهند. هنوز امضای قراردادم خشک نشده است.» کرار جاسم هم یکی از بازیکنانی بود که در دوره قبلی حضور مظلومی در استقلال به دلیل مسائل انضباطی از جمع آبی‌پوشان جدا شد. مظلومی در مورد او گفت: «فکر می‌کردم او محروم است اما اگر از این بابت مشکلی نداشته باشد، حتما از وجودش در تیم فصل آینده استفاده خواهیم کرد. جاسم از بازیکنان مورد علاقه من است و اطمینان داشته باشید در فصل پیش رو حاشیه‌ای در استقلال نخواهد داشت.»

بازگشت صالح

کارنامه مجید صالح در طول چند سال گذشته مملو از همکاری‌های ناتمام با سرمربیان مختلف بوده است. او که در مقاطعی تیم ملی بزرگسالان، تیم امید و استقلال را رها کرد و رفت، حالا دوباره به جمع آبی‌پوشان بازگشته تا در لیگ پانزدهم به‌عنوان دستیار اول مظلومی کار کند. به نظر می‌رسد به تدریج باید منتظر اضافه شدن آتیلا حجازی و شاید حتی فرهاد مجیدی به کادر فنی استقلال هم باشیم.