خداحافظ ایکر!

گروه ورزش: بالاخره همه چیز تمام شد. در یکی از تلخ‌ترین جدایی‌های سال فوتبال جهان، سرانجام باشگاه رئال مادرید جدایی ایکر کاسیاس از جمع کهکشانی‌ها و پیوستن او به پورتو را تایید کرد تا ده‌ها میلیون هوادار رئال در سراسر جهان در شوکی غم‌انگیز فرو بروند.

یا من یا هیچ‌کس!

شاید ابدا کسی باورش نمی‌شد مردی که از او به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ یاد می‌شد و البته وفاداری‌اش به رئال تحسین‌برانگیز بود، به این شکل غریبانه از مادرید برود، اما ظاهرا جاه‌طلبی‌های فلورنتینو پرس پایان‌ناپذیر است. مدیرعامل ثروتمند رئال در طول تمام سال‌هایی که در این باشگاه مدیریت کرده، نشان داده راغب نیست کسی غیر از خودش «مرد اول» باشگاه باشد. او تا به حال در این مسیر قربانیان زیادی گرفته که از آن جمله می‌توان به رائول گونزالس و گوتی اشاره کرد؛ دیگر کاپیتان‌های مادرید که با اندوه پایتخت اسپانیا را ترک کردند. حالا هم نوبت به کاسیاس رسیده است؛ کسی که وقتی باشگاه شنبه‌شب رسما خبر وداعش را منتشر کرد، تنها لحظاتی بعد تمامی عکس‌های مربوط به وی از روی سایت باشگاه حذف شد؛ وای که عجب خداحافظی دلگیری! حالا پرس در مسیر فروختن سرخیو راموس و کریس رونالدو هم قرار گرفته؛ طوری که هیچ بعید نیست اولی همین تابستان امسال مادرید را ترک کند. جالب اینکه چندی پیش وقتی کریس رونالدو با پرس دچار اختلاف نظر شد و تهدید به جدایی کرد، مدیرعامل رئال در اوج خونسردی به او گفت: «مسی بهترین بازیکن دنیا است. اگر با رفتن تو پول کافی برای خرید وی مهیا می‌شود، می‌توانی بروی!»

همه چیز از مورینیو شروع شد

اولین کسی که روی دیواره‌های امپراتوری کاسیاس در مادرید لرزه انداخت، خوزه مورینیو بود. سرمربی پرتغالی در اواسط حضورش در برنابئو به شدت با ایکر مشکل پیدا کرد. این اختلاف‌ها از زمانی اوج گرفت که بعد از یک ال‌کلاسیکوی متشنج، کاسیاس به ژاوی تلفن زد و از او دلجویی کرد. برای مورینیو، مردی که به خاطر فوتبال انگشت در چشم مربی حریف می‌کرد، این سطح از احترام به رقیب قابل هضم نبود، بنابراین او ایکر را مواخذه کرد. کمی بعدتر روزنامه مارکا فاش کرد در تمرینات رئال که پشت درهای بسته برگزار می‌شد، مورینیو به اسپانیایی‌های تیمش و به خصوص ایکر و راموس انگ جاسوسی زده است. نیمکت‌نشین کردن کاسیاس، آخرین تیر ترکش آقای خاص بود؛ آنچه تا حدودی به‌عنوان یک میراث برای مربی بعدی مادرید به جا ماند و در نهایت منجر به حذف غریبانه کاسیاس از رئال شد.

پسری که با دوچرخه آمد

ایکر کاسیاس متولد سال ۱۹۸۱ است. او در سال ۹۸ در حالی به رئال مادرید ملحق شد که هنوز به سن قانونی نرسیده بود و نمی‌توانست رانندگی کند، بنابراین با دوچرخه در تمرینات کهکشانی‌ها حاضر می‌شد! کاسیاس خیلی زود جای خودش را به‌عنوان دروازه‌بان اول در مادرید باز کرد و افتخارات زیادی به دست آورد. او بیش از ۷۰۰ بار پیراهن رئال را پوشید. وقتی تابستان سال گذشته رئال قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد، ایکر به رکوردی دست پیدا کرد که پیش از این در اختیار هیچ بازیکن دیگری در دنیا نبوده است. از آن زمان او به تنها بازیکن فوتبال در دنیا تبدیل شده که «همه افتخارات ممکن» را در سطح فوتبال باشگاهی و ملی به دست آورده است. ایکر تنها یادگار قهرمانی‌های هشتم و نهم رئال مادرید در اروپا بود که با این تیم به به قهرمانی دهم نیز دست پیدا کرد و «دسیما» را در آغوش کشید. وداع او با برنابئو واکنش‌های بسیاری را برانگیخته و خیلی از بزرگان فوتبال جهان با صدور پیام‌هایی مملو از احساسات به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

تابستان حیرت‌انگیز فوتبال اروپا

جدایی ایکر کاسیاس اما تنها شوک امسال قاره سبز نیست. در این تابستان عجیب، اسطوره‌های دیگری نیز ناچار به ترک باشگاه‌شان شده‌اند. شاید از همه سعادتمندتر ژاوی هرناندس بود که با فتح سه‌گانه از بارسلونا رفت. او این امتیاز را داشت که بازی خداحافظی‌اش را در ورزشگاه خانگی نیوکمپ، در محاصره هزاران هوادار گریان و با بلند کردن جام قهرمانی لالیگا برگزار کند؛ موقعیتی که هرگز برای کاسیاس فراهم نشد. به علاوه امسال استیون جرارد، اسطوره لیورپول هم از آنفیلد رفت تا سال‌های آخر فوتبالش را در لیگ آمریکا پشت سر بگذارد. فصل نقل‌وانتقالات امسال البته برای آلمانی‌ها هم سورپرایز خودش را داشت؛ آنجا که باستین شواین اشتایگر بعد از ۱۷ سال حضور در بایرن‌مونیخ ناگهان به منچستریونایتد فروخته شد. آیا همه اینها، یک خواب بلند و عجیب نیست؟