با صلابت درحمله، عقیم در دفاع

گروه ورزش: هنوزداور سوت پایان بازی را نکشیده بود که انبوهی از اظهارنظرها و تحلیل‌ها به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و فضای مجازی سرازیر شد. پرسپولیس - سپاهان مثل همیشه بود. مسابقه‌ای پرزدوخورد و مملو از اتفاقات ریز و درشت که باعث شده به آن لقب ال کلاسیکوی ایرانی داده شود. پرسپولیس بازهم در اصفهان شکست خورد تا حسرت پیروزی‌اش در این شهر و مقابل زردها ازمرز ۱۲ سال عبور کند.

این شکست هم جنجالی بود. قرمزها معتقدند داوردو پنالتی این تیم را نگرفته اما اختلاف‌نظر دربین جامعه داوری هم درمورد صحنه‌های مورد مناقشه کم نیست و البته زردها هم از آنها می‌خواهند با بهانه داوری بردشان را کمرنگ نکنند. اما جدا ازبحث تخصصی داوری و به کرسی نشاندن نظرشان درمورد اشتباهات داوری پرسپولیسی‌ها با ابهامات بزرگ‌تری برای مجاب کردن هوادارانشان به حمایت از این تیم مواجه هستند.

برانکو گناهکار است؟

سوال بسیار ساده بود. برانکو گناهکار است؟ تحلیل‌های بسیاری بعد از سومین بازی ضعیف پرسپولیس داده شده که محور اکثریت آنها با جواب به این پرسش ادغام شده است. مربی نام‌آشنایی که اواخر فصل قبل آمد تا فرصت داشته باشد با خیال راحت شرایط را ببیند ضعف‌ها را بشناسد و درجهت رفع آنها در فصل نقل‌وانتقالات بکوشد. اما باخت ۴بر ۲ پرسپولیس مقابل سپاهان باعث شد بسیاری به دیده تردید به او بنگرند و از همین حالا شمشیرها را از رو ببندند. کاشانی رئیس هیات‌مدیره باشگاه اولین مقام رسمی باشگاه است که صبح روز بعد از باخت جرات اظهارنظر پیدا می‌کند.

او هم از جوانگرایی برانکو دفاع می‌کند و هم از او برای پاسخگویی درکمیته فنی دعوت به عمل می‌آورد: «به هر حال اگر انتظار داریم پرسپولیس نتیجه بگیرد باید این نکته را فراموش نکنیم که تیم بزرگ ستاره‌های بزرگ می‌خواهد. در حال حاضر پرسپولیس تیم جوانی است که آینده خوبی دارد، به شرطی که این بازیکنان جوان حداقل سه سال کنار یکدیگر بازی کنند و دوباره به این تیم آفتی زده نشود.

البته تیم برای نتیجه‌گیری باید از نظر امکانات و پشتیبانی شرایط مناسبی داشته باشد. اگر به همین تیم نگاه کنید کدام یک از بازیکنانش چهار یا پنج سال در پرسپولیس کنار یکدیگر بازی کرده‌اند؟ آمار پرسپولیس اصلا خوب نیست. کمیته فنی باشگاه پس از هر بازی فیلم بازی را بررسی و آنالیز می‌کند و بازی با سپاهان نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین حتما از برانکو می‌خواهیم تا با حضور در کمیته فنی پاسخگو باشد.»

تیمی با دو بخش متفاوت

شاید بتوان به راحتی تیم برانکو را برای تحلیل وضعیت از وسط به دو قسمت کرد. نیمه جلوی زمین ترکیب فرشاد احمد‌زاده،علی علیپور که هردو فراتر از فصل پیش خود بازی می‌کنند و مهدی طارمی آماده، پیکان حملات پرسپولیس را زهردار و توانا کرده است اما چه فایده که تیم موفق در فاز تهاجمی هرچقدرکه گل بزند گل هم می‌خورد تا مشخص شود عکس آن شرایط در عقب زمین پرسپولیس حکمفرما است. برانکو هنوز نتوانسته به یک ترکیب ایده‌آل در خط دفاع تیمش برسد و انواع جابه‌جایی‌ها هم تاکنون جواب نداده است. بنگر و نورمحمدی هرکدام با یکی دو اشتباه به نیمکت تبعید شدند اما ترکیب اومانیا و ماریچ هم جواب نداد. متوجه باشید که حساسیت و قضاوت درخصوص برانکو درست درهمین نقطه به اوج خود می‌رسد چراکه با اصرار و تاکید فراوان روی نام سیدجلال حسینی که برای بازگشت چراغ سبز نشان داده بود قلم قرمز کشید وحالا باهراشتباه مدافعانش بلافاصله این تصمیم به رخ او کشیده می‌شود.

نیمکت‌نشین کردن بنگر هم اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت خصوصا که مدافعان او در زدن ضربات سر هم با مشکل مواجه هستند. خود بنگر بعد از مسابقه از ناراحتی‌اش دراین خصوص می‌گوید: «من ناراحتم؟ بالاخره بازیکنی که نیمکت‌نشین می‌شود طبیعی است که ناراحت شود، اما همان‌طور که گفتم، این تشخیص مربی بوده و من هم نمی‌توانم کاری انجام دهم.» اما از خط دفاع که عبور کنیم به آسیب‌پذیرترین پست در کل تیم که اتفاقا حساس‌ترین نقطه آن هم هست می‌رسیم. ایمان صادقی که به‌خاطر محرومیت سوشا مکانی باید در سه بازی از دروازه قرمزها مراقبت می‌کرد فستیوالی از اشتباهات را به نمایش گذاشت تا خرید او هم به اهرم فشاردیگری از سوی منتقدان برانکو تبدیل شود. فاجعه اصفهان برای قرمز‌ها هرچه بود نویدبخش پایان محرومیت سوشا و خروج صادقی از ترکیب این تیم هم هست البته به این امید که گلر شماره یک برخلاف پارسال فراز و فرود را کنار گذاشته و نمایشی مطمئن ازخود ارائه دهد.

برانکو و امید به آینده

اما بشنوید از خود برانکو ایوانکویچ. او تمام گل‌های خورده پرسپولیس را حاصل اتفاق و سهل‌انگاری‌های خودشان می‌داند و درکنفرانس بعد از مسابقه می‌گوید: «نمی‌توانم از بازیکنانم ایراد بگیرم. متاسفانه فرصت‌های خوبی به حریف دادیم. یکی از گل‌ها را نمی‌دانم آفساید بود یا نه. گل دوم را خودمان به حریف دادیم. یک پنالتی خیلی مشکوک دادیم و پنالتی حریف هم طبق مقررات نبود و اینها اشتباهات بود. با قهرمان کشور بازی داشتیم. موقعی که بازی ۲-۲ بود اشتباه داشتیم.

بعدش دو پنالتی روی امید عالیشاه گرفته نشد و تلویزیون نشان خواهد داد. هر ۴ گل را روی اشتباهات خودمان به سپاهان دادیم.» او مشکلاتش را یکی بعد از دیگری مرور می‌کند: «خوب می‌دانیم که شروع فصل مشکلاتی داشتیم. چند بازیکن محروم بودند و حق بازی نداشتند. دروازه‌بان هم ۵ روز قبل از شروع بازی‌ها به ما اضافه شد.

مایکل اومانیا هم دو روز قبل از شروع فصل در جمع‌مان حاضر شد. طبیعی است در این شرایط خط دفاع هنوز جا نیفتاده است. نسبت به بازی قبل بد بازی نکردیم اما نتیجه بدی گرفتیم. می‌دانستیم در اصفهان چه بازی در انتظار ماست اما بازی می‌توانست نتیجه دیگری داشته باشد.» برانکو نوید روزهای خوب در آینده تیمش را می‌دهد. اما او این فرصت را خواهد داشت تا آینده درخشان جوانانش را ببیند؟ پرسپولیس این هفته با دیگر تیم قدرتمند اصفهانی یعنی ذوب آهن در تهران بازی خواهد کرد بعد بازهم به اهواز داغ می‌رود که از آن خاطرات خوشی ندارد و سه هفته بعد با سایپا که اتفاقا لیگ را هم خوب شروع کرده ملاقات خواهد داشت.