یک نقره

گروه ورزش: رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان درلاس وگاس آمریکا آغاز شد وتیم ایران در سه وزن نخست نتوانست به مدال طلا دست پیدا کند. بهترین نتیجه روز اول را قهرمان المپیک برای ایران رقم زد و تا پای فینال هم پیش رفت.

در وزن ۹۸ کیلوگرم قاسم رضایی در دیدار نهایی با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب حریف ارمنستانی شد و به مدال نقره بسنده کرد. در این وزن قاسم رضایی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۴ بر ۲ از سد اسلام ماگومدوف، قهرمان بازی‌های اروپایی از روسیه گذشت. وی در دور سوم نیز با نتیجه ۵ بر صفر مقابل دانیل لوگو کوبررا از کوبا به پیروزی رسید و راهی یک‌چهارم نهایی شد. رضایی در این مرحله نیز با نتیجه ۴ بر صفر از سد چنگ ایلدیم، دارنده مدال برنز جهان از ترکیه گذشت و علاوه بر حضور در نیمه‌نهایی موفق به کسب سهمیه المپیک برزیل شد.

نماینده کشورمان در نیمه‌نهایی با نتیجه ۳ بر صفر الیس گوری، قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان از بلغارستان را شکست داد و فینالیست شد. رضایی در دیدار پایانی با نتیجه سه بر صفر مغلوب آرتور آلکسانیان، قهرمان سال گذشته از ارمنستان شد و به مدال نقره بسنده کرد. رضایی که یک مدال طلای المپیک لندن و دو برنز جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد در المپیک لندن این کشتی‌گیر را شکست داده بود، اما سال گذشته در مرحله نیمه نهایی مسابقات جهانی مغلوب وی شد. او وعده شکست این کشتی‌گیر را در المپیک می‌دهد. رضایی می‌گوید: «نمی‌خواهم بهانه بیاورم، اما حریفم گروه بسیار راحت‌تری نسبت به من داشت و شاید در مجموع ۵ دقیقه هم کشتی نگرفت، اما من با کشتی‌گیران روس، کوبا و ترکیه رقابت کردم که توان زیادی را از من گرفت. از طرفی کشتی‌گیر ترکیه بسیار ناجوانمردانه مبارزه کرد و با شکستن سرم، مصدومم کرد. سعی می‌کنم او را در المپیک شکست دهم.»

قهرمان المپیک لندن معترف است که حریف قدرتمندتر از او بوده: «البته آلکسانیان آمادگی بدنی بهتری نسبت به من داشت و مشخص بود که بیشتر از من زحمت کشیده است و تلاش می‌کند. من هم باید تا زمان باقی‌مانده تا المپیک بیشتر کار کنم و نقاط ضعفم را برطرف کنم تا بتوانم طلای لندن را در برزیل تکرار کنم.»

عبدولی پنجم شد

پیش از این مهدی زیدوند که در وزن ۶۶ کیلوگرم و در دیدار نخست با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب استوان لوای از اسلواکی شده بود، با توجه به شکست حریفش از گردونه مسابقات کنار رفت و به‌عنوانی بهتراز ۳۴ نرسید. سعید عبدولی نیز در ۷۵ کیلوگرم که با غلبه بر حریفانی از ازبکستان، آلمان و گرجستان راهی نیمه نهایی شده بود و نخستین سهمیه المپیک را برای ایران کسب کرده بود با شکست در این مرحله مقابل مارک مادسن دانمارکی شانس حضور در فینال و کسب مدال طلا را از دست داد.

عبدولی در رده‌بندی هم مغلوب اندرو بسیک آمریکایی شد و به پنجمی بسنده کرد. او این شکست‌ها را پای تازه واردی‌اش در این وزن می‌گذارد. او به خبرگزاری تسنیم گفته: «زورم به دو حریف آخری نرسید و نتوانستم آنها را شکست دهم، چون برای اولین بار بود که در وزن ۷۵ کیلوگرم کشتی می‌گرفتم و به همین دلیل کار برایم بسیار سخت بود. در کشتی اول تمام توانم را گذاشتم و تا رسیدن به نیمه‌نهایی سعی کردم امتیازی به حریفانم ندهم و آنها را با امتیاز بالا شکست دادم. در نیمه نهایی شکست خوردم اما با این حال تجربه خوبی برای من در وزن ۷۵ کیلوگرم بود. حالا که در این وزن سهمیه گرفته‌ام، می‌توانم شرایطم را بهتر کرده و در المپیک کشتی‌های بهتری بگیرم.»

به این ترتیب فرنگی‌کاران کشورمان در سه وزن اول و روز نخست مسابقات جهانی با کسب یک مدال نقره و یک عنوان پنجمی به کار خود پایان دادند. ۶ نفر برتر هر وزن در این مسابقات سهمیه حضور در المپیک برزیل را کسب می‌کنند.