گروه ورزش: تیم ملی بسکتبال ایران برای کسب سهمیه المپیک راهی مسابقات قهرمانی مردان آسیا در چین شد؛ مسابقاتی که از اهمیت ویژه‌ای برای این تیم برخوردار است تا بتوانند در آن بلیت سفر سال آینده خود به ریو برزیل را اوکی کنند. ماجرا برای مسوولان ورزش کشور آنقدر اهمیت داشت که برخلاف رویه همیشگی، وزیر ورزش و معاون ورزشی‌اش برای بدرقه این تیم خود را به مراسمی که به همین دلیل ترتیب داده شده بود برسانند.

در مراسم بدرقه تیم ‌ملی ابتدا محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال گزارشی از عملکرد ملی‌پوشان در اردوهای آماده‌سازی ارائه کرد. سپس محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان درباره شرایط کنونی این رشته و فعالیت‌هایی که فدراسیون بسکتبال ایران انجام داده است صحبت‌هایی را بیان کرد. وزیر دانشگاهی، بسکتبال را هم ورزشی با فرهنگ خطاب می‌کند. «ایسنا» از قول گودرزی می‌نویسد: «بسکتبال از نظر فرهنگی خوب بوده و از گذشته این چنین بوده است. به‌ هر‌ حال این رشته یک رشته دانشگاهی است و افرادی که در آن حضور دارند از تحصیلات عالیه برخوردار بودند و وضعیت رفتاری، شخصیتی و فرهنگی آنها بالاست. البته ما در سایر رشته‌ها‌ نیز از نظر فرهنگی وضعیت مناسبی داریم، اما بسکتبال شرایطش منحصر به فرد است. با وجود آقای مشحون در راس فدراسیون بسکتبال و حضور مربیان و کادرفنی خوب و پیشکسوتانی که پشتوانه‌های ارزشمند برای این رشته هستند، امیدوارم دست به دست هم داده شود تا نتیجه‌ خوبی در ر‌قا‌بت‌های قهرمانی آسیا گرفته شود و تیم ‌ملی همانند دوره‌های گذشته موفق عمل کند.» مشحون هم اطمینان می‌دهد که تیمش با تمام وجود برای پرچم ایران در این مسابقات بجنگد: «امروز وزیر ورزش و معاون وی برای بدرقه قهرمانان به سالن آمدند و با حضور آنها بازیکنان ما قطعا دلگرم می‌شوند. امیدوارم در مسابقات قهرمانی آسیا قهرمان شویم و با ارائه بازی‌های خوب بتوانیم سهمیه المپیک را کسب کنیم. مطمئن باشید هیچ تیمی بیکار ننشسته و همه با امکانات بیشتر از ما تلاش کردند تا برای این مسابقات آماده شوند. ما سربازان خوبی داریم که هدف آنها اهتزاز پرچم ایران است. امیدوارم بازیکنان با همه توانایی خود پیش بروند.»

پس از صحبت‌های مسوولان و کادرفنی تیم ‌ملی بسکتبال، ۱۲ بازیکن انتخاب شده پیراهن تیم ‌ملی را امضا کردند که به عنوان هدیه توسط صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ‌ملی به گودرزی اهدا شد.

همچنین فدراسیون بسکتبال نیز قاب عکس‌های بازیکنان را به همراه گل به آنها اهدا کرد. در پایان مراسم بدرقه، ملی‌پوشان با مسوولان وزارت ورزش و جوانان عکس یادگاری انداختند و آخرین تمرین خود پیش از اعزام به چین را انجام دادند.

باوئرمان امیدوار به قهرمانی

اما سرمربی تیم ‌ملی بسکتبال ایران در جمع خبرنگاران و درحاشیه همین مراسم با اعتماد به نفس از آمادگی تیمش می‌گوید: «شرایط خیلی خوبی در تیم ‌ملی حاکم شده است. باید بگویم که انتخاب ۱۲ نفر نهایی تیم ملی کار بسیار سختی بود. ما کارمان را با ۲۶ نفر آغاز کردیم که همه آنها خوب بودند و تلاش کردند. به‌ هر‌ حال ۱۲ نفر نهایی کسانی بودند که شانس قهرمانی ایران را زیادتر می‌کرد‌ند. ما بهترین‌ها را می‌خواستیم تا بتوانیم به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کنیم. همه چیز خوب است و ما با قدرت مسیرمان را پیش می‌رویم. واقعا یک تیم هستیم و من به بازیکنانم ایمان دارم و خوش بین هستم که می‌توانند موفق شوند.»

باوئرمان در پاسخ به این سوال که حضور بازیکنان تبعه شده در ترکیب حریفان ایران در جام ملت‌های آسیا را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: «قانون به آنها اجازه داده تا از بازیکنان تبعه شده استفاده کنند. به نظر من قانون اشتباهی است. کسی که برای یک کشور به میدان می‌رود باید در آنجا متولد و بزرگ شده باشد و پاسپورت آن کشور را داشته باشد. با این حال فیلیپین از این قانون استفاده کرده است، اما ما نباید به دنبال توجیه و بهانه باشیم و باید با قدرت آماده شویم تا بتوانیم در برابر هر حریفی به میدان برویم. فیلیپین تنها یک بازیکن ندارد،‌ بلکه سه بازیکن آمریکایی - فیلیپینی دارد که از آنها استفاده می‌کند. با این حال من در مورد تیمم صحبت می‌کنم و برای آماده شدن آن کار می‌کنم. ما باید تلاش کنیم تا در برابر هر شرایطی نتیجه‌ لازم را بگیریم. این که فیلیپین بازیکن تبعه شده دارد نباید در کار ما تاثیر بگذارد.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا همچنان ایران را شانس اول قهرمانی در آسیا می‌داند یا نه، بیا‌ن‌ کرد: «بله. من اعتماد به نفس خوبی در تیمم می‌بینم و می‌دانم که این بازیکنان شانس اول قهرمانی هستند، اما باید بدانیم که راه بسیار دشواری را پیش‌رو داریم و باید خیلی خوب بجنگیم و خوب مبارزه کنیم.»