معمای استقلال!

گروه ورزش: اعتراض به سرمربی تیم در همه جای دنیا تعبیر و مفهومی مشخص دارد و آن اینکه هوادار از سرمربی خود راضی نیست. این نارضایتی اما همیشه به مشکل نتیجه‌گیری برنمی‌گردد. به یاد بیاورید که چهار فصل پیش حمید استیلی سرمربی تیم پرسپولیس شد اما درست در همان بازی اول و دقایق ابتدایی لیگ شعار «حیا کن رها کن»را شنید اتفاقی تاریخی که تمام قواعد اعتراض به سرمربی تیم را برهم زد، اما علت نتیجه نبود بلکه هواداران پرسپولیس که اتفاقا تاریخ می‌گوید هواداران صبور و پرطاقتی هم هستند به نحوه گرفتن سمت سرمربیگری توسط استیلی و پروسه آن معترض بودند.

دایی که قهرمان جام حذفی شده بود به‌ واسطه اختلاف با حبیب کاشانی مدیرعامل وقت باشگاه که اتفاقا رفاقتی از نوع گرمابه و گلستان با استیلی هم داشت، کنار گذاشته شد و سکان هدایت تیم در اختیار کسی قرار گرفت که به زعم تماشاگران شایسته این پست نبود. حالا و بعد از چند سال بار دیگر اتفاقی عجیب و از همین دست، در اردوگاه آبی رخ داده است. استقلال بعد از دو فصل ناکامی با امیر قلعه‌نویی سراغ پرویز مظلومی رفت که هم دربی‌های از دست رفته را جبران کند و هم بعد از مدت‌ها طعم قهرمانی را بچشد. تیم مظلومی اتفاقا خوب شروع کرد و تا امروز که به کمرکش لیگ پانزدهم نزدیک می‌شویم خود را در صدر جدول حفظ کرده است. آنها حتی در جام حذفی هم با کنار زدن تیم منصوریان خود را تا نیمه نهایی بالا کشیده‌اند و کماکان شانس قهرمانی محسوب می‌شوند اما در چنین شرایطی ناگهان و بعد از بازی با سایپا، عوض کردن برد با تساوی در جریان بازی به مذاق تماشاگران این تیم خوش نیامد و بعد از مسابقه علیه سرمربی تیم شعار دادند. اتفاقی که بهت و حیرت را برای سرمربی تیم در پی داشت. او اما درکنفرانس خبری بعد از آن مسابقه حفظ ظاهر کرد و مدعی شد عادت دارد تیمش صدرنشین باشد اما شعار بشنود.

درجستجوی علت

اما چه اتفاقی افتاده است که هواداران استقلال که بعد از چند سال به صدر رسیده‌اند تاب تحمل سرمربی تیم خود را ندارند؟ اولین و دم دست‌ترین گزینه دست‌های پشت پرده است. مظلومی اتفاقات اخیر را بودار می‌داند و این اتفاق را زیر سر دو نفر می‌داند کسانی که البته او حاضر نیست اسمی از ایشان ببرد: «همه از استقلال راضی هستند و تیم‌شان را که در صدر جدول است، دوست دارند اما دو نفر از این شرایط استقلال ناراضی هستند و می‌خواهند حواشی برای تیم درست کنند. این دو یا چند نفری که شعار دادند هم معلوم نیست از چه چیزی ناراحتند و چه می‌گویند.» اما این دو نفر چه کسانی هستند و با چه هدفی دست به این اقدام زدند؟آیا این افراد همان کسانی هستند که نیمکت تیم استقلال را از دست داده‌اند و چشم به بازگشت دارند؟

حسن روشن که همیشه از طیف منتقدان مظلومی بوده حالا و درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ادعای مظلومی را تایید کرده و شعارها را خطی دانسته است: «این شعارها کاملا خطی بوده و خود مظلومی هم می‌داند که از کجا نشأت می‌گیرد. او سرمربی استقلال است و به این مسائل آشنا ولی من نگران استقلالم چون سال گذشته هم تیم در صدر جدول بود و وقتی با افشارزاده صحبت کردم دفترم را به او نشان دادم که در آن ۲۶ مورد مشکلات استقلال نوشته شده بود.»پیشکسوت استقلال پیش‌بینی روزهای پرحاشیه‌ای را برای استقلال می‌کند: «یکی از آن ۲۶ مشکل جاسم کرار بود که به آن اشاره کردم و به افشارزاده دادم تا همه چیز را بررسی کند. امسال هم منتظر یک توفان باشید و در آینده بیشتر در مورد این توفان صحبت خواهم کرد. این توفان داخلی است و خدا کند که این وسط هواداران ضربه روحی این توفان داخلی را نخورند. مطمئن باشید به وقتش در مورد این اتفاق صحبت خواهم کرد.»

اما تمام این اتفاقات می‌تواند یک جواب دیگر هم داشته باشد.جوابی که با تمام سناریوهای مطرح شده تفاوت دارد و در آن نه «دو» فرد مجهول‌الهویه وجود دارد و نه دست‌های پشت پرده. نه کسی چشمش دنبال جایگاه مظلومی است و نه پای معدود تماشاگران عصبانی بازی نشسته‌اند که علیه سرمربی تیم طغیان کنند. در این بخش از تحلیل رفتار تماشاگران استقلال می‌توان به نحوه بازی این تیم اشاره داشت. استقلال زیبا بازی نمی‌کند. به همین سادگی!