بلوف اسپانیایی‌؟

گروه ورزش: دیگر نیازی به تکرار نیست که عدم دریافت حق پخش تلویزیونی بابت روی آنتن رفتن مسابقات داخلی، یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ دردسری آنقدر بزرگ و جدی که مسوولان فدراسیون در این سال‌ها به خاطر رفعش به هر دری زده‌اند. آنها بارها با مدیران میانی کشور رایزنی کرده‌اند تا شاید بتوانند روی صداوسیما فشار بیاورند و رسانه ملی را به پرداخت حق پخش واقعی ترغیب کنند، اما هیچ‌یک از این کوشش‌ها تا به حال به جایی نرسیده است. در همین راستا به نظر می‌رسد تصمیم‌سازان فوتبال در ایران دوباره سراغ یک ترفند قدیمی رفته‌اند؛ اینکه با حرف زدن در مورد پیشنهادهای خارجی برای خرید حق پخش لیگ ایران، تلویزیون را به پرداخت پول ترغیب کنند. پیش از این چند باری در مورد اشتیاق شبکه‌های قطری مثل الجزیره برای خرید امتیاز پخش مسابقات فوتبال ایران سخن گفته شده بود، بی‌آنکه هیچ‌وقت مشخص شود این مسائل تا چه حد واقعی بوده است. حالا موج جدیدی از حرف و حدیث‌های مشابه شروع شده که براساس آن مدیران فوتبال ایران در مورد علاقه کشورهای عربی و حتی مشتریان اروپایی برای خرید حق پخش مسابقات داخلی سخن می‌گویند!

لیگ ایران، روی آنتن اسپانیا!

مسوول بازاریابی سازمان لیگ فوتبال ایران دیروز از دریافت برخی پیشنهادهای جدید خارجی در زمینه حق پخش سخن گفت. محمدرضا ساکت به خبرگزاری فارس می‌گوید: «فوتبال محصول تولید شده توسط باشگاه‌ها، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این محصول باید حتما از سوی سازمان صداوسیما خریداری شود، البته ما پیشنهادهایی هم از سوی کمپانی‌های خارجی برای ضبط و پخش مسابقات لیگ برتر ایران دریافت کرده‌ایم. با این حال اولویت ما با صداوسیما و رسانه ملی کشورمان است. به‌طور مشخص شرکت‌هایی از اسپانیا و همچنین برخی شرکت‌ها از کشورهای حوزه خلیج‌فارس این پیشنهاد را به سازمان لیگ داده‌اند که مذاکرات ابتدایی هم با آنها انجام شده است.» او در مورد مبلغ پیشنهادی شرکت‌های خارجی هم می‌گوید: «هنوز مبلغی پیشنهاد نشده، اما قطعا مبالغ پیشنهادی آنها بالاتر از مبلغ پیشنهادی سازمان صداوسیما خواهد بود، ضمن اینکه آنها مسائلی مانند ضبط و پخش مسابقات به‌صورت HD را هم مطرح کرده‌اند.» ساکت اما در بخش دیگری از همین مصاحبه، به انتقاد از صداوسیما می‌پردازد: «باشگاه‌ها و مسوولان فوتبال تمام انرژی خود را برای پیگیری این موضوع گذاشته‌اند. در حال حاضر صداوسیما ۵/ ۲۲ میلیارد تومان بابت حق پخش تلویزیونی در فصل گذشته به باشگاه‌ها بدهکار است و در فصل جاری نیز هنوز وضعیت حق پخش تلویزیونی مشخص نشده است. با وجود درخواست‌ها و مکاتبات مکرر از ریاست سازمان صداوسیما جناب آقای سرافراز هنوز وقتی برای دیدار با آقای کفاشیان و تاج هماهنگ نشده و جناب سرافراز هنوز فرصت پیدا نکرده‌اند تا نشستی را با روسای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار کنند.»

واقعیت یا بلوف؟

حقیقت آن است که تکرار چندباره مساله پیشنهادهای خارجی و نافرجام ماندن مکرر این موضوع، حالا باعث شده است بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی به ادعاهای اخیر سازمان لیگ با دیده تردید نگاه کنند. به علاوه به نظر می‌رسد فروش امتیاز پخش مسابقات داخلی به شرکت‌های خارجی با موانع قانونی نیز مواجه است. سایت تابناک در بخشی از گزارشی که به همین منظور تهیه کرده می‌نویسد: برای چندمین بار طی یک دهه اخیر، افکارعمومی شاهد مطرح شدن اسامی شبکه‌هایی است که در صف خرید حق پخش تلویزیونی لیگ فوتبال ایران هستند. سازمان لیگ که نتوانسته از سد محکم صداوسیما عبور کند و دو فصل است که پولی بابت پخش زنده مسابقات نگرفته، حالا روی به ترفند قدیمی آورده است و شرکت‌هایی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین اسپانیا را مشتری خرید این محصول نازل و بی‌کیفیت معرفی می‌کند. این همان حربه کهنه‌ای است که به دلیل استفاده بی‌رویه و تکراری، دیگر باعث ترس مدیران جام جم نمی‌شود. این در حالی است که ارسال امواج تلویزیونی از فرستنده‌های داخل کشور در انحصار سازمان صداوسیما قرار دارد. یکی از راه‌های پشت سر گذاشتن این قانون، انتقال تصاویر به وسیله‌ای غیر از ارسال سیگنال مثلا با کمک اینترنت است که در آن صورت هم باید با مدیران تلویزیون پروتکل همکاری امضا شود، چیزی که خود سرافراز قولش را داد اما حالا که به عمل نزدیک شده حتی وقت جلسه هم به روسای فدراسیون نمی‌دهد.