عاشورزاده نقره‌ای شد

مسابقات فینال گرندپری در سال ۲۰۱۵ با حضور ۸ تکواندوکار برتر رنکینگ المپیکی در ۴ وزن ۵۸-، ۶۸-، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم مردان و ۴۹-، ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم زنان از روز شنبه به میزبانی شهر «مکزیکوسیتی» مکزیک آغاز شده است. در همین چارچوب دیروز فرزان عاشورزاده در فینال وزن ۵۸- کیلوگرم برابر تای هیون کیم از کره جنوبی به میدان رفت و با شکست در این دیدار به مدال نقره وزن اول رسید. عاشورزاده در حالی در این دیدار حاضر شد که سابقه شکست این حریف کره‌ای (نفر دوم رنکینگ) را در کارنامه دارد. در راند اول دیدار فینال، مبارزه بدون امتیاز برای هر دو تکواندوکار به پایان رسید.

در راند دوم نیز دفاع هر دو تکواندوکار ادامه داشت تا اینکه این راند نیز بدون امتیاز تمام شد. عاشورزاده در راند سوم یک امتیاز گرفت اما دو ثانیه مانده به پایان نماینده کره با یک ضربه سه امتیازی پیروز میدان شد. عاشورزاده برای کسب مدال نقره در نخستین گام برابر حریفی از آرژانتین هشت بر پنج پیروز شد و در دیدار دوم مقابل رودریگز هفت بر چهار به برتری دست یافت. در این وزن رودریگز به مدال برنز رسید. عاشورزاده که لقب سونامی تکواندوی جهان را از سوی فدراسیون جهانی گرفته سال گذشته به مدال طلا رسید و تک مدال طلای ایران در فینال گرند پری ۲۰۱۴ را رقم زد و از آن مسابقات تاکنون در صدر رنکینگ وزن اول قرار دارد.

او با ۱۹ سال سن سهمیه حضور در المپیک ریودوژانیرو را قطعی کرده است. دیروز همچنین در مبارزات وزن ۸۰- کیلوگرم، مسعود حجی‌زواره در دیدار رده‌بندی برابر حریف روسی به برتری رسید و مدال برنز وزن سوم را از آن خود کرد. در این وزن لوتالو محمد قهرمان شد و آرون کوک نقره گرفت. به این ترتیب روز اول رقابت‌های فینال جایزه بزرگ مکزیک با یک مدال نقره و یک برنز برای ایران به پایان رسید.در روز دوم این رقابت‌ها که از دیشب آغاز شد و بامداد امروز ادامه می‌یابد، بهنام اسبقی در وزن دوم و سجاد مردانی در وزن چهارم به مصاف رقبای خود می‌روند. در این دو وزن تکلیف سهمیه ایران هنوز مشخص نشده و در صورت کسب سهمیه المپیک در هر دو وزن تیم ایران با تعداد سهمیه کامل راهی المپیک می‌شود. در پایان رقابت‌ها ۶ تکواندوکار که در صدر رنکینگ قرار دارند جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند.

تمجید هادی ساعی از تکواندوکاران

عضو پیشین تیم ملی تکواندو ایران با اشاره به نتایج ملی‌پوشان در اولین روز مسابقات جایزه بزرگ مکزیک از نتایج به‌دست آمده توسط تکواندوکاران تمجید کرد. هادی ساعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «مسابقات را از نزدیک تماشا کردم و دیدم که ورزشکاران ما با تمام وجود جنگیدند و مبارزات مردانه‌ای ارائه کردند. حجی زواره با وجود اینکه بیمار بود اما بسیار خوب مبارزه کرد و توانست به مدال برنز دست پیدا کند. فرزان عاشورزاده هم تا ثانیه‌های پایانی برنده بود اما بر اثر یک غافلگیری سه امتیاز به حریف داد. البته اگر زمان داشت حتما این نتیجه را جبران می‌کرد. ضمن اینکه سهمیه ما در این وزن قطعی شده بود و دلیل نداشت فرزان به خود فشار وارد کند. او باید از حالا به فکر موفقیت در المپیک باشد.دو مبارزه حساس پیش رو داریم که امیدوارم مردانی و اسبقی بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند و چهار سهمیه تکواندو ایران برای حضور در المپیک را قطعی کنند.»