«خارجی» خوبم آرزوست!

گروه ورزش: دو اتفاق مهم که در نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم در فوتبال ایران رخ داد، فسخ قرارداد توافقی دو بازیکن خارجی بود؛ یکی جاسم کرار پرحاشیه که از استقلال رفت و دیگری حمزه یونس تونسی که با عنوان گران‌ترین بازیکن لیگ امسال شناخته می‌شد، اما نتوانست توقعات را در تراکتورسازی برآورده کند و از این باشگاه جدا شد. قرارداد ثبت شده حمزه در سایت سازمان لیگ، یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بود. او اما با وجود چنین دستمزد هنگفتی، نتوانست کار را برای تراکتورسازی در بیاورد تا آنها دوباره سراغ مذاکره با لوسیانو ادینهو بروند. حالا سوال این است که آیا نمی‌شد با در نظر گرفتن همین رقم، از همان ابتدا ادینهوی موفق را نگه داشت؟ به هر حال به بهانه فسخ قرارداد این دو بازیکن خارجی، نیم‌نگاهی می‌اندازیم به برخی از عجیب‌ترین بازیکنان خارجی که با دستمزد بالا به فوتبال ایران آمدند، اما با کمترین بهره‌وری از کشورمان رفتند.

پرنده در قفس

در اواسط لیگ هشتم حرفه‌ای بازیکنی به پرسپولیس آمد که اسمش برای همیشه به نماد بازیکنان خارجی بی‌کیفیت تبدیل شد؛ روبرتو دی‌کارمو! افشین قطبی، سرمربی وقت پرسپولیس مدعی شده بود این جوان برزیلی به راحتی می‌تواند عنوان آقای گلی لیگ ایران را به دست بیاورد، اما تصویری که از او در ذهن علاقه‌مندان به این رشته ورزشی باقی ماند، فرصت‌های باورنکردنی و حتی گل خالی‌های فراوانی بود که از دست می‌داد. دی‌کارمو خیلی زود از پرسپولیس جدا شد و سر از کوثر خرم‌آباد درآورد. این آخرین تیم او در ایران بود. بعدها در مورد دی‌کارمو شایعه شد به شغل پرنده‌فروشی رو آورده است.

ماجرای سن دروغین

در لیگ پنجم اما دو بازیکن پانامایی به عضویت پرسپولیس درآمدند که این مساله حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال آورد. اگرچه با یک نیم‌نگاه نیز می‌شد فهمید که کیفیت فنی این بازیکنان بسیار پایین است، اما مساله مهم در مورد آنها به سن و سال‌شان مربوط می‌شد. در حقیقت خوزه آنتونی تورس و کارلوس ریوه‌را در زمان پیوستن به پرسپولیس حول و حوش ۴۰ سال داشتند که همین مساله حتی تمرین کردن را هم برای آنها سخت می‌کرد! این دو بازیکن روی هم رفته یک بازی برای پرسپولیس انجام دادند و در نهایت با اعتراف کادر فنی و سرپرستی سرخپوشان به پیر بودن آنها، کشورمان را ترک کردند. نکته جالب در مورد این دو پانامایی این بود که آنها از زمان جدایی خیلی سفت و سخت حقوق‌شان را پیگیری کردند و در نهایت با چهار سال تاخیر توانستند اصل و فرع پول‌شان را بگیرند. این دو نفر در فیفا پرونده‌ای علیه پرسپولیس تشکیل داده بودند که می‌رفت برای سرخپوشان خطرناک شود.

فوتبالیست نبود؟

استقلالی‌ها کمتر از پرسپولیسی‌ها خارجی ناکارآمد خریده‌اند، اما وقتی هم که این کار را کرده‌اند، حسابی سر و صدا راه انداخته است. در ابتدای لیگ هفتم با کنارگذاشته شدن حسین کاظمی از سوی کادر فنی وقت استقلال، خلأ یک هافبک دفاعی در جمع آبی‌پوشان به چشم می‌آمد و به همین دلیل آنها سان جان را برای این پست خریدند. این بازیکن البته هیچ‌گاه آن هافبکی که مربیان انتظار داشتند نبود و بازی‌های متوسط و بعضا ضعیف وی باعث شد خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد از تیم کنار گذاشته شود. در مورد او شایعه شد رشته ورزشی تخصصی‌اش اصلا فوتبال نبوده است!

خرید عجیب علی دایی

علی دایی هر اندازه که در کشف استعدادهای داخلی مهارت دارد، در مورد خارجی‌ها به کلی از این استعداد بی‌بهره به نظر می‌رسد! کمتر به یاد داریم که او توانسته باشد از یک مهره خارجی، بازی خوب بگیرد. آخرین شاهکار علی آقا در این مورد اما به مارکو سپانوویچ برمی‌گردد؛ بازیکنی که در ابتدای لیگ سیزدهم به پرسپولیس آمد و در بدو کار پیراهن شماره هشت را پوشید تا توقعات از او بالا برود، اما کلا فقط یک بازی برای سرخپوشان انجام داد که همان یکی هم به باخت مقابل نفت تهران انجامید! سپانوویچ یک نیم‌فصل در تمرینات دور زمین دوید، پولش را گرفت و رفت.

دروازه‌بانی که زمین نخورد

دو سال پیش رافائل داسیلوا یک قرارداد ۷۲۰ میلیون تومانی با استقلال بست، یک بار در جام شهدا به میدان رفت و بعد خلاص! امیر قلعه‌نویی این اواخر خرید ناموفق کم نداشته و این گلر برزیلی هم می‌تواند به‌عنوان یکی از بدترین تجربیات امیر به کارنامه او اضافه شود. اخیرا خبر شکایت داسیلوا از استقلال در فیفا، از سوی رسانه‌های داخلی منعکس شد.