چگونه شرکت‌های صنعتی در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند

شرکت‌های بزرگ اخیرا مشغول خریداری انرژی پاک بسیار زیادی هستند و سال گذشته به تنهایی ۵/ ۳ گیگاوات ظرفیت تجدیدپذیر خریداری شد. (سهم بسیار خوبی از همه ظرفیت‌های اضافه شده). تخمین‌هایی در مورد اینکه چه مقدار ظرفیت به شبکه آمریکا اضافه شده است متفاوت است، بسته به اینکه چه چیزی را حساب می‌کنید (و چه کسانی را حساب می‌کنید) از ۱۴.۵ گیگاوات تا ۱۹.۵ گیگاوات یا بیشتر است. به نظر می‌رسد همه نهادها موافقند که نهادها تجدیدپذیر دو سوم یا بیشتر از کل منابع را تشکیل می‌دهند.

این شرکت‌ها اکثرا برندهایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، والمارت و ایکیا هستند که با پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی سقف‌های خود را می‌پوشانند و حوزه‌های بزرگ و غول‌آسا را پر می‌کنند. برای انجام این کار، آنها اغلب از قراردادهای خرید برق۱ برای خرید انرژی پاک استفاده می‌کنند. تحت این ساختار تامین مالی، شرکت‌های مذکور برای خرید کیلووات‌ها قرار می‌بندند نه توربین‌ها و پنل‌ها. آنها تقریبا هیچ سرمایه‌ای وارد نمی‌کنند و معمولا هزینه‌های انرژی روزانه خود را پایین‌تر می‌آورند. این شبیه یک بازی برد-برد است؛ اما شرکت‌های صنعتی به دو دلیل کلیدی زمان دشوارتری برای به‌کار بردن این معادله داشته‌اند: هزینه‌ها و حساب‌ها. ابتدا عمدتا به دلیل مقیاس و پایداری خرید انرژی آنها، صنایع پیشتر پایین‌ترین نرخ‌ها را برای برق پرداخت کرده‌اند. ثانیا قبول امضای قراردادهای بلندمدت برق برای ۱۵ تا ۲۰ سال برای هر شرکتی دشوار است و آنها اغلب در مورد چگونگی کنترل حساب‌ها در کشمکش هستند (آیا این قرارداد اجاره‌ای است؟ آیا یک تعهد، یک دارایی یا چیزی مانند این است؟). به نظر می‌رسد این مانع مخصوصا برای نهادهای قدیمی و از لحاظ مالی محافظه‌کار دشوار باشد. بنابراین شرایط PPA که خرده‌فروشان و شرکت‌های تکنولوژیک امضا می‌کنند برای شرکت‌های بزرگ‌تر موثر نخواهد بود. تاکنون که تولیدکنندگانی مانند داو (Dow) و اونز کورنینگ (Owens Corning) در حال نشان دادن این امر هستند که PPA برای صنایع نیز موثر است. هر دوی این شرکت‌ها اخیرا برای خرید برق از چندین مزرعه بادی قرارداد بسته‌اند. ما با مدیران اونز کورنینگ صحبت کردیم تا دریابیم که آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند. نایب رئیس این شرکت، فرانک اوبرین برنینی، استراتژی مورد استفاده خود و تیمش برای رفع موانع را توضیح داد؛ استراتژی‌هایی که در ۴ عملکرد کلیدی زیر خلاصه می‌شود:

تحقیق کنید که سایرین چگونه این کار را انجام داده‌اند. آنها حدود ۴۰ جلسه را با شرکت‌هایی که انرژی تجدیدپذیر خریداری کرده‌اند و با توسعه‌دهندگان پروژه‌های بزرگ برگزار کردند. سپس پس از خرید‌های انرژی‌های تجدیدپذیر خودشان، با دیگر صنایع وارد گفت‌وگو شدند. آنها در ابتدا گفت‌وگوهایی را با مدیر ارشد اجرایی و مدیر ارشد مالی برای بحث پیرامون هر نوع چالش مالی و عملکردی انجام دادند. هنگامی که هزینه‌های انرژی‌های تجدیدشدنی کاهش یافت، مانع اول در هزینه آسان‌تر می‌شود؛ اما به‌طور کامل از بین نمی‌رود و مسائل مربوط به حسابداری همچنان باقی می‌ماند.

از تیم‌هایی با عملکرد متقابل استفاده کنید. شما نیاز به درگیر کردن قانون، حسابداری و انرژی دارید. همان طور که اوبرین برنینی بیان کرد، مدت زمانی را که آنها برای رسیدن به این معاملات از طریق فرآیندشان سپری کردند کوتاه‌تر از هر زمانی بود که عرضه‌کنندگان انرژی مشاهده کرده‌اند... اما این سرعت را احساس نکردند. تجربه او یافته‌های مطالعه جدیدی را که PWC بر خرید شرکتی انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داد نقض می‌کند. بالای نیمی از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که سه یا بیشتر عملکردهای شرکتی «تصمیم‌گیرندگان کلیدی» بودند.

موقعیت‌های درست برای کسب و کار بیابید. این شرکت با سیستم‌های فوتو ولتائیک (یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی) کوچکتر در دو بخش با اونز کورنینگ شروع کرد. سپس گام‌های بلند‌تری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و ردپای انرژی برداشتند. این شرکت برای خروجی برق از دو مزرعه بادی ۱۲۵ مگاواتی جدید در تگزاس و اوکلاهاما قرارداد بست. با قراردادهای بیشتر برای خرید برق یا PPA بیشتر، این قرارداد یک دارایی مهم برای توسعه‌دهندگان انرژی بود تا برای جذب سرمایه‌ها به آن اعتماد کنند. برای اونز کورنینگ مکان‌ها و لوکیشن‌ها مهم است. تگزاس به تنهایی انرژی بیشتری از آنچه مورد استفاده اونز کورنینگ در بین عملیات خاص تگزاس است تولید می‌کند. این امر به این شرکت اجازه می‌دهد تا صورت وضعیت کربن خنثی را برای محصولات ساخت تگزاس به‌عنوان یک برد بازاریابی استراتژیک، مطالبه کند.

در مورد حسابداری نظر بخواهید. گرچه PPA‌ها مدل حاکم برای تامین مالی انرژی‌های تجدیدشدنی شرکتی هستند؛ اما امضای قراردادهای ۱۵ یا ۲۰ ساله می‌تواند حیله‌گرانه باشد. بنابراین آنها توصیه PwC در مورد چگونگی رفتار با خریدها و تعهدها در مورد اظهارات مالی‌شان را می‌پذیرند. به‌طور کلی انجام این معاملات انرژی تجدیدپذیر اندکی صرف می‌کند. این کار نیاز به برخی تحقیقات قوی در مورد ساختارهای معامله و موقعیت‌ها، هدایت سازمانی برای اطمینان یافتن از اینکه همه افراد اهداف برنامه را می‌دانند و حسابداری آگاهانه دارد. اما همه اینها ارزش آن را دارند. تقریبا هر شرکتی که ما با آنها صحبت کردیم، معاملاتی در قیمت‌های جاری انرژی یا زیر آن می‌یابد. اونز کورنینگ در عمل قیمت‌های دقیق را که برای انرژی می‌پردازند آشکار نخواهد کرد. اما اوبرین برنینی قویا بر اینکه این یک معامله خوب است تاکید می‌کند و می‌گوید «این امر ارزشی به شرکت ما اضافه می‌کند».

مدیران اجرایی در شرکت‌های صنعتی اغلب معتقدند که آنها نمی‌توانند منابع تجدیدپذیر ارزان‌تری از نازل‌ترین نرخ‌های برق بیابند. آنها اشتباه می‌کنند و به همین دلیل پول از دست می‌دهند.

پی‌نوشت:

1. power purchasing agreements یا (PPA) قراردادی است که برای پروژه‌های خصوصی‌سازی جهت خرید برق به‌کار می‌رود.