انقلاب چهارم تسلا در راه است

انقلابی که تسلا در میان خودروهای برقی ایجاد کرده است همچنان خبر‌ساز است و باعث ایجاد تکاپوی بیشتر در خودرو‌سازانی شده است که سال‌ها قدرت‌نمایی می‌کرده‌اند و تسلا آنها را وادار کرده است در تولید خودروهای برقی به حرکت خود سرعت بیشتری دهند. در حال حاضر تسلا در سه مدل ۳، مدل X و مدل S در دسترس است. تسلا توانسته است با طراحی خودروهای تمام برقی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد از نظر ایمنی، مقدار مسافت بالا با هر بار شارژ، سرعت و قدرت زیاد در این عرصه یکه‌تازی کند. تسلا اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد مدل Y را هم تولید کند و موج جدیدی را در میان برقی‌سازان دنیا به راه بیندازد. به نظر می‌رسد رقبای تسلا مانند آئودی، مرسدس بنز و جگوار دست روی دست نگذاشته و محصولاتی کاملا رقابتی با تسلا را در دست طراحی یا تولید دارند و همین موضوع باعث شده است تسلا به مدل چهارم خود نیز فکر کند. ایلان ماسک، مدیر عامل نخبه تسلا پیش از این در توییتی از وجود برنامه برای طراحی مدل Y پرده برداشته و آن را تایید کرده است. این مدل بر‌اساس مدل ۳ تسلا طراحی شده و با قیمتی بالاتر به‌فروش خواهد رسید. مدل Y تسلا باید بتواند به مصاف آئودی E-tron کواترو برود و حتما از این نبرد پیروز و سربلند بیرون بیاید.

در آن سوی میدان آئودی E-tron کواترو به سه موتور الکتریکی مجهز است که یکی از موتورها نیرویش را به چرخ‌های جلو و دو موتور دیگر نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند و باعث افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود.

آئودی اعلام کرده است این مدل مفهومی می‌تواند در حالت عادی ۴۲۵ اسب بخار قدرت تولید کند و البته این قدرت در حالت سرعت به ۵۰۰ اسب بخار هم می‌رسد. نتیجه همکاری موتورهای این مدل مفهومی گشتاوری برابر با ۸۱۳ نیوتن بر متر است. جزئیاتی در رابطه با قدرت و پیشرانه‌های مدل Y اعلام نشده است اما با وجود چنین رقیبی برای تسلا، مهندسان این خودرو‌ساز باید تلاش زیادی برای افزایش کارآیی خودرو و عملکردش به خرج دهند. البته آئودی از نظر شتاب و قدرت مغلوب تسلا می‌شود اما در دامنه حرکتی تسلا باید تلاش بیشتری کند. در ادامه به برخی ویژگی‌های خودروهای تسلا اشاره خواهیم کرد. تسلا در مدل X توانسته است در بخش شتاب ظرف ۳/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که به نوعی در مقایسه با ۴ ثانیه بودن این مقدار در آئودی پیروز این رقابت شده است اما برای خودروهای برقی مقدار مسافتی که خودرو می‌تواند با یک بار شارژ طی کند اهمیت زیادی دارد. آئودی در نظر دارد دامنه حرکتی خود را به مرز ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ باتری‌های ۹۵ کیلو‌واتی‌اش برساند که تسلا در این زمینه باید در مدل Y دامنه حرکتی بیشتری را به دوستدارانش ارائه کند.

این مقدار در تسلا مدل 3 با قیمت 35 هزار دلار 345 کیلومتر است که نسبت به قیمتش فوق‌العاده به نظر می‌رسد. با پرداخت این مبلغ مشتریان می‌توانند سامانه رانندگی خودکار، ایمنی 5 ستاره، شارژ سریع، فضای کافی برای 5 نفر را در قالب خودرویی رویایی در اختیار داشته باشند. در مدل X تسلا سه نسخه را آماده فروش دارد که عبارتند از P90D، 90D و 75D که از نظر شتاب و مقدار حرکت با یک بار شارژ با هم متفاوت هستند اما شتاب نوع اول 2/ 3 ثانیه در سرعت 97 کیلومتر در ساعت است و در نسخه‌های بعدی این عدد به 8/ 4 و 6 ثانیه می‌رسد. مدل X هفت نفره است و از نظر طراحی خودرویی شاسی بلند و کراس‌اور در نظر گرفته می‌شود. در مدل S قدرت موتور جمعا به بیش از 700 اسب بخار می‌رسد که بیش از 500 اسب بخار به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باقیمانده برای پایداری بیشتر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مدل هم در سه نسخه P90D، 90D و 70D در معرض فروش قرار می‌گیرد که همگی به سامانه‌های بسیار پیشرفته در رانندگی خودکار مجهز هستند. شتاب فوق‌العاده نسخه P90D باعث شده است تا این خودرو ظرف 8/ 2 ثانیه به سرعت 97 کیلومتر در ساعت برسد که در نوع خود نوعی رکورد به‌حساب می‌آید. با توجه به ویژگی‌هایی که مدل‌های حال حاضر تسلا دارند باید منتظر شد و دید که این خودرو‌ساز تازه‌کار اما حرفه‌ای برای انقلاب جدیدی در صنعت خودروهای برقی چه ویژگی‌هایی را می‌خواهد در خودروی مدل Y بگنجاند. رسیدن به شتاب زیر سه ثانیه موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد و سوپر خودروهایی مانند فراری و بوگاتی و فورد در این بخش حضور فعال دارند که با موتورهای عظیم‌الجثه و پر‌مصرف خود توانسته‌اند نیروی لازم برای رسیدن به این شتاب را در اختیار خودرو قرار دهند.