توقف «تله کابین» در معدن امین آباد!
جلوگیری از ادامه فعالیت یکی از معادن دارای مجوز بهره برداری در استان تهران موجبات نارضایتی صاحب امتیاز این معدن را فراهم آورده است. حجت الاسلام پرویز خانی مدیرعامل شرکت پیروان امام رضا(ع) و مالک معدن شن و ماسه مخلوط کوهی امین آباد در پایان جلسه شنبه گذشته استانداری تهران طی اظهاراتی با اشاره به پیشینه این معدن که در سال 90 پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گرفته، از توقف فعالیت های آن به دلیل دخالت های نابجا و فراقانونی برخی نهادها در روند فعالیت این معدن می گوید.
معدن امین آباد به مساحت یک کیلومتر مربع و ذخایر ۳۰ هزار تن پس از اخذ پروانه اکتشاف در سال ۸۰ و طی روال اداری در سال ۸۴ گواهی کشف دریافت کرد.
پس از اخذ موافقت های مورد نیاز و قانونی عاقبت در سال 90 پروانه بهره برداری معدن به مدت 25 سال صادر شد و در اختیار پرویز خانی قرار گرفت.
در همین حین که او در تدارک شروع برداشت شن و ماسه از معدن بود یک شرکت فعال و سرمایه گذار بزرگ در حوزه گردشگری هم در سال ۸۴ اقدام به اخذ مجوز برا ایجاد مجموعه ای گردشگری و نصب و راه اندازی تله کابین در همان محدوده جغرافیایی کرد.
مجوز واگذاری به این شرکت برای اجرای یک طرح کلان گردشگری در زمینی به مساحت ده هکتار موجب شد حریم معدن متعلق به پرویز خانی هم در داخل این زمین قرار گیرد.
کشمکش بین مدیران این پروژه گردشگری و پرویز خانی با صدور مجوز گردشگری برای شرکت مورد نظر شروع شد و تا به امروز ادامه یافت.
پرویز خانی مدعی است که مالکان پروژه گردشگری،‌ مالک زمینی که برایش مجوز گرفته اند نیستند و با استناد به یک پروانه تعلیف کارهای خود را جلو برده اند و حتی در غیاب این مساله هم با توجه به قانونی بودن مجوز صادره برای معدن، دلیلی برای توقف فعالیت معدن وجود ندارد.
البته او دلایل دیگری را نیز مانند عبور دکل های خطوط فشار قوی و فیبر نوری از منطقه گردشگری عنوان می کند که به نظر می رسد رسیدگی به آن در حوزه اختیارات وزارت نیرو است و این وزارتخانه ، باید پاسخگو باشد.
اگرچه پرونده این اختلاف در مراجع قضایی و استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنان باز و مفتوح است، ظاهرا مالکین پروژه گردشگری با مسدود کردن مسیر تردد به معدن و قطع جریان برق آن کار و فعالیت در معدن را مختل کرده اند تا آنجا که روند برداشت از معدن از حدود 4 سال قبل متوقف شده است.
پرویز خانی با این اعتقاد که در حق او اجحاف شده و روندی که شکل گرفته غیر قانونی است خواستار رسیدگی مقامات مسئول و احقاق حقوق خود است.
شرکت گردشگری مورد اشاره که در یک گروه صنعتی و تولیدی هلدینگ فعالیت می کند با وجود پیگیری گزارشگر ما، حاضر به پاسخ گویی به این مساله نشد.


pic۱

*اجرای پروژه عظیم هلدینگ صنعتی و گردشگری در این منطقه به دلیل قرار گرفتن این پروژه در حریم یک معدن شن و ماسه کوهی و دکل های برق فشار قوی، به بن بست رسیده و دخالت مسئولان ذیربط برای رفع بن بست موجود هنوز موفقیت آمیز نبوده است