4 نکته مالی برای والدین

مترجم: مریم رضایی

به‌عنوان یک پدر و مادر زندگی روزمره شما در سطح شخصی می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، اما از دیدگاه مالی می‌تواند به طرز وحشتناکی پراسترس باشد. نیازهای شما از نظر زمانی و پولی با گذشت زمان می‌تواند به‌طور چشمگیری تغییر کند و بسیاری از والدین آمادگی کافی برای اینکه یک خانواده رو به رشد را مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی کنند، ندارند. در اینجا چند نکته را که می‌تواند به حفاظت از خانواده شما کمک کند تا بتوانید برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشید، عنوان می‌کنیم:

در مورد مسائل مالی گفت‌وگو کنید

با خانواده دور هم بنشینید و اهداف مالی‌تان را مشخص کنید. آیا قصد دارید ظرف چند سال آینده خانه بخرید؟ آیا با به دنیا آمدن فرزندتان به خودرویی تازه نیاز دارید؟ آیا برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه فرزندتان تا چند سال آینده به کمک مالی نیاز دارید؟ اگر این گونه است، آیا پدر و مادر هر دو در مورد نحوه پرداخت‌ها توافق دارند و می‌دانند چگونه و کجا باید پول خود را پس‌انداز کنند؟ می‌دانید همسرتان چه زمانی قرار است بازنشسته شود و برنامه زندگی او برای آن دوران چیست؟بیشتر زوج‌ها هیچ‌گاه در مورد این مسائل با هم صحبت نمی‌کنند و در نتیجه تصویر واضحی از اینکه در آینده چه کار می‌خواهند بکنند، ندارند. چند بار در سال زمانی را برای برنامه‌ریزی‌ تقویمی اختصاص دهید تا بودجه، اهداف، پس‌اندازها و هر تغییری در زندگی‌تان را مرور کنید. یک دورهمی شبانه همراه با گفت‌وگوهای شاد و سرگرمی برای این کار خوب است.

بودجه را برنامه‌ریزی و هزینه‌ها را دنبال کنید

ما دوست داریم از بودجه‌بندی به هر قیمتی اجتناب کنیم، اما ندانستن اینکه در ماه چقدر پول در می‌آوریم و چقدر خرج می‌کنیم، نگرانی و استرس بیشتری به دنبال دارد. بیشتر زوج‌ها می‌دانند برای مخارج بزرگی مثل اجاره‌خانه، قسط خودرو، پول قبوض و مهد کودک فرزندشان چقدر پول می‌پردازند. اما بیشتر آنها در مورد هزینه‌های ریزی مثل خرید پوشاک، تفریح و سفر، هزینه‌های درمان، رستوران رفتن و خرید اقلام مورد نیاز منزل، اطلاعات و برنامه دقیقی ندارند. در نتیجه، والدین تصویری واقعی از اینکه واقعا هر ماه چقدر هزینه می‌کنند و نیز هزینه‌های پیش‌بینی نشده، ندارند.

بر هزینه‌های خود طبق یک مبنای روزانه یا هفتگی نظارت داشته باشید. در این صورت می‌توانید هزینه‌های پنهانی را که پیش از این به چشم نمی‌آمدند مشخص کنید. یک ماه، تکه کاغذی کنار کارت اعتباری خود بگذارید و هر بار از کارت استفاده کردید، تاریخ، مبلغ خرج شده و آیتمی را که خریده‌اید، یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند هزینه‌های اضافه شده‌ در یک ماه، مثل پول کافی‌شاپ، آرایشگاه، پوشاک و غیره را بدانید و از آن به بعد بودجه و هزینه‌های خود را به شکل واقع‌گرایانه‌تری برنامه‌ریزی کنید. به یاد داشته باشید که همه هزینه‌ها هر ماه مثل هم تکرار نمی‌شوند. پس هزینه‌هایی مانند خرید هدیه سال نو یا هدیه تولد نزدیکان‌تان را که سالی یک بار هستند ثبت کنید. سپس رقم کل آن را تقسیم به ۱۲ کنید تا بدانید میانگین هزینه این اقلام به‌صورت ماهانه چقدر می‌شود و سپس این رقم تقسیم شده را وارد لیست هزینه‌های ماهانه‌تان کنید.

مزایای خود را بررسی کنید

بیشتر افراد به جز حقوق و دستمزد، در کارشان از مزایایی برخوردار می‌شوند که می‌تواند فرصت‌های خوبی برای پس‌انداز کردن یا برنامه‌ریزی آینده برا‌ی آنها فراهم کند. این مزایا قرار نیست یک برنامه شخصی‌شده باشند و والدین باید گزینه‌های پوششی خود را به خوبی بشناسند تا مطمئن شوند کمبود یا شکافی در این زمینه وجود ندارد. مثلا مطمئن شوید آیا هزینه‌ای که بابت بیمه عمر می‌پردازید، بعد از شما زندگی همسرتان را به خوبی تامین می‌کند و کلیه هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد؟ می‌دانید بیمه از کارافتادگی شما چقدر پوشش هزینه‌ای دارد؟ اگر اتفاقی برای شما رخ دهد و از کارافتاده شوید، آیا می‌توانید با مبلغی که از بیمه دریافت می‌کنید، قبض‌ها و اقساط ماهانه در نتیجه کاهش دستمزدتان را بپردازید؟ برای دانستن جزئیات و شرایط مزایایی که دریافت می‌کنید وقت بگذارید و مشخص کنید که آیا می‌توانید آنها را بهبود بخشید یا نه.

ضربه گیر مالی داشته باشید

در زندگی اتفاقاتی که انتظارش را نداریم، ناگزیر هستند. از یک سفر ناخواسته گرفته تا بستری شدن فرزندمان در بیمارستان به دلیل شکستن پایش، از دست دادن شغل، کاهش پاداش ماهانه، خراب شدن یکی از وسایل مهم و گران خانه و مواردی از این دست که همیشه اتفاق می‌افتند. خودتان را برای استفاده از پس‌اندازی که برای روز مبادا گذاشته بودید، یا گرفتن وام و قرض کردن از دیگران، آماده کنید. برای اینکه در برابر این هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی آماده باشید، یک حساب پس‌انداز اضطراری داشته باشید. حداقل هزینه‌های ماهانه خود (یعنی هزینه‌هایی که با وجود پیش آمدن شرایط اضطرار باز هم مجبورید صرف کنید) را حساب کنید و سعی کنید همیشه ۳ تا ۶ برابر حداقل هزینه‌های ماهانه را در حساب پس‌اندازتان ذخیره داشته باشید. مثلا اگر هزینه ماهانه خانوار شما در شرایط عادی ۶ هزار دلار و حداقل هزینه‌هایتان ۴ هزار و ۳۰۰ دلار است، خوب است حدود ۱۷ هزار دلار پس‌انداز برای شرایط اضطراری داشته باشید.

زمان گذاشتن برای گفت‌وگو با شریک زندگی‌تان در مورد اهداف یکدیگر کمک می‌کند بتوانید شکاف‌های بالقوه‌ای را که با هم دارید شناسایی کنید. یادداشت کردن و مرور هزینه‌های ماهانه‌تان باعث می‌شود بدانید هر ماه دقیقا چقدر و چگونه هزینه می‌کنید. در نتیجه با کمک هم می‌توانید یک حساب پس‌انداز اضطراری داشته باشید تا در مقابل اتفاقات غیرمنتظره ایمن باشید. آگاه بودن و برنامه داشتن، خیال شما را راحت‌تر می‌کند و در این صورت با استرس کمتری هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنید و می‌توانید زمان و انرژی بیشتری برای پیش بردن زندگی با حداقل اندوخته خود داشته باشید.

منبع: The Charlotte Observer