تصور مردم از جهان در سال 2015 دچار تغییری اساسی خواهد شد، چراکه فرضیاتی که سال‌ها پایدار بوده‌اند در حال مضمحل شدن هستند. به‌خصوص در مورد اقتصاد و فناوری، سال 2015 یک سری نشانه‌های آماری را همراه خواهد آورد. قابل ملاحظه‌ترین تغییرات ژئواکونومیک خواهند بود. آمریکا به لطف انقلاب شیل جای عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت را خواهد گرفت. زوایای بسیاری از روابط بین‌الملل بر پایه دسترسی آمریکا به نفت ساخته شده‌اند و این زوایا در سال جدید روشن‌تر خواهند شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تفوق نفتی آمریکا تا سال 2050 و حتی بیشتر از آن دوام خواهد داشت.
با این حال آسیا همچنان به خیزش خود ادامه می‌دهد و برخی ارقام شگفت‌آور آن بازتاب‌دهنده همین واقعیت است. بر اساس گزارش‌های موسسه مدیریت دارایی Capgemini and RBC ثروت مرکب افراد دولتمند آسیا (کسانی که دست کم یک میلیون دلار در اختیار دارند) در سال ۲۰۱۵ از ثروتمندان آمریکای شمالی بیشتر خواهد شد. دنی کوا از مدرسه اقتصاد لندن (LSE) آسیا را مرکز ثقل اقتصادی جهان حساب می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که خیز آسیا در ۷۰ سال میان دهه‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۵۰ به سوی غرب و به جای میان هند و چین حرکت خواهد کرد. تا سال ۲۰۱۵، نیمه این سفر بزرگ به بندر ماهشهر ایران در شمال غربی خلیج‌فارس خواهد رسید.
چین دو مساله را پشت‌سر خواهد گذاشت: اول اینکه سرمایه‌گذاری این کشور در خارج احتمالا از جریان سرمایه‌های ورودی بیشتر خواهد شد. دوم اینکه چین برای نخستین بار در تاریخ مدرن با پشت‌سر گذاشتن آمریکا، سال را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان آغاز خواهد کرد، دست‌کم با در نظر گرفتن مشابهت قدرت خرید. گرچه زبان بازان خواهند گفت که این سنجشی ناقص است، با این همه همان طور که دریدن؟ می‌گوید این مساله نشان می‌دهد که «عصر قدیمی به پایان رسیده و اکنون زمان آغازی دوباره است.
پس از ثروت نوبت به قدرت خواهد رسید. براساس برآوردهای HIS Janes`s، یک شرکت پژوهشی، هزینه‌های دفاعی در منطقه آسیا-پاسیفیک بدون در نظر گرفتن چین هم در سال ۲۰۱۵ با هزینه‌های اتحادیه اروپا برابر خواهد بود.
فناوری همیشه در جریان است. در سال 2015، فروش تبلت‌ها از رایانه‌های شخصی پیشی خواهد گرفت. درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی در آمریکا از مجموع ارزش تبلیغات روزنامه‌ها، مجلات و بیلبوردها سبقت خواهد گرفت. و پذیره‌نویسی‌های تلفن‌های همراه از جمعیت جهان بیشتر خواهد شد.
در سال ۲۰۱۵، تعدادافراد فعال در فیسبوک از جمعیت چین بیشتر خواهد شد. اگر این شبکه اجتماعی یک کشور بود، پرجمعیت‌ترین کشورجهان می‌شد، اما یکی دیگر از مسائل ۲۰۱۵ بیشتر نشانه تداوم است تا تغییر. ملکه الیزابت دوم روز
11 سپتامبر، با پشت‌سر گذاشتن مادربزرگ خود ملکه ویکتوریا، رکورد بیشترین سال های سلطنت در انگلستان را خواهد شکست.