چه زمانی نباید خودرو خود را برانید
شادی آذری همه آموزشگاه‌های رانندگی فقط به شما یاد می‌دهند که چگونه رانندگی کنید، اما برای یک راننده واقعی مهم‌تر آن است که بداند چه زمانی نباید خودرو خود را براند. گرچه گاهی کاملا مشخص است که نمی‌توان از خودرویی استفاده کرد، اما در بسیاری از مواقع هم این موضوع خیلی واضح نیست. به‌طور مثال اگر هنگام حرکت، دود زیاد یا جرقه از اگزوز خودرو شما بیرون می‌آید، معلوم است که باید خودرو را به کنار جاده هدایت کنید و توقف کنید، اما اگر بخار از اگزوز خارج شد چه؟ آیا باید خودرو را متوقف کرد یا می‌توان با آن خود را به منزل رساند؟ تصور کنید که باد لاستیک بسیار کم است. آیا باید رانندگی را متوقف کرد یا می‌توان با همان وضعیت خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه رساند؟
به‌نظر می‌رسد برای هر فردی که می‌خواهد رانندگی بیاموزد ضروری است که علاوه‌بر قوانین رانندگی، مواردی اساسی از این دست را هم یاد بگیرد. مواردی از جمله درک پایه‌ای از نحوه عملکرد یک خودرو، چگونگی بررسی وضعیت خودرو پیش از رانندگی، چگونگی کنترل سطح مایعات خودرو، فهمیدن این موضوع که چه زمانی نباید خودرو را راند و چگونه می‌توان تعمیرات ابتدایی را برای خودرو شخصی خود انجام داد.
نخستین نکته‌ای که باید آموخت این است که چگونه می‌شود هر زمان که قصد رانندگی دارید، بازرسی سریعی از وضعیت خودرو خود انجام دهید. در اینجا به مواردی که باید کنترل شوند، اشاره می‌کنیم:
نگاهی به زیر خودرو خود بیاندازید و ببینید آیا نشتی مشخصی وجود دارد یا نه. یک یا دو نقطه روغن نباید باعث نگرانی شما شود بلکه فقط موضوعی است که باید در برنامه‌هایتان قرار دهید تا در اولین فرصت مورد بررسی قرار گیرد، اما اگر لکه‌های زیر خودروی شما بزرگ باشند، باید پیش از شروع رانندگی حتما بفهمید که علت آن‌ چیست.
لاستیک‌های کم باد یا آسیب‌دیده را چک کنید. برای آسان کردن این کار یک دستگاه سنجش فشار هوا در خودرو خود داشته باشید.
چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های راهنمای خود را کنترل کنید. البته اگر در این کار کسی همراهیتان کند خیلی آسانتر خواهد شد، اما خودتان به تنهایی هم از پس آن بر خواهید آمد. چراغ‌های سالم موجب ایمنی بیشتر خودرو شما خواهد شد و نتیجه کنترل‌های منظم شما این خواهد بود که مجبور نخواهید شد هنگام رانندگی خودرو را به کنار جاده هدایت کنید.
حواستان به علائم و اندازه‌های درج شده روی صفحه نمایش خودرویتان باشد تا اگر یکی از آن‌ علائم خراب شد، متوجه شوید.
اگر قصد رفتن به یک مسافرت طولانی را دارید، برای کنترل مایعات خودرویتان وقت بگذارید و مطمئن شوید که لاستیک یدک خودرو شما هم سالم است و جک سر جایش قرار دارد.
وقتی که در جاده در حال رانندگی هستید و متوجه اتفاقی در خودرویتان می‌شوید، باید به درستی بدانید که درست در چه زمانی خودرو را به کنار جاده هدایت کنید. پاسخ کوتاه به این پرسش این است که هروقت به چیزی شک کردید خودرو را متوقف کنید. ما در اینجا برخی از نشانه‌هایی که می‌توانند دلیل خوبی برای خروج از مسیر حرکت و بررسی خودرو باشند را ذکر می‌کنیم:
اگر دود یا جرقه مشاهده یا بوی سوختگی حس کردید. این می‌تواند نشانه‌ای واضح باشد، اما شاید گاهی غافلگیر شوید و بفهمید که مساله‌ای جدی نبوده است. گاهی شایدکمی دود یا کمی بوی سوختگی جای نگرانی نداشته باشد و علت آن پریدن یک قطره روغن در لوله اگزوز باشد، اما معمولا مشاهده دود می‌تواند نشانه آسیب جدی به خودرو و تهدیدی علیه ایمنی آن باشد. خودرو را به کنار جاده هدایت کنید و آن را بررسی کنید.
اگر بخار می‌بینید. مشاهده بخار معمولا به این معنا است که مواد خنک‌کننده در حال نشت از سیستم خودرو شما هستند. اگر مقدار بخار کم است، نشانه آن است که این نشت به کندی انجام می‌شود و می‌توانید خود را به تعمیرگاه برسانید؛ اما اگر نشت زیاد باشد، با خطر داغ شدن موتور و جوش آمدن خودرو مواجهید که خیلی سریع روی می‌دهد و به خودرویتان خسارت سنگین وارد می‌سازد؛ بنابراین باید خودرو را به کنار جاده هدایت کنید و آن‌را بررسی کنید. مراقب باشید که به خودتان آسیبی نرسد.
اگر به ناگهان فرمان خودرو می‌زند. اگر حس می‌کنید که در نحوه کار کردن فرمان خودروی شما تغییری روی داده است، ممکن است طیف متنوعی از مشکلات برای خودروی شما روی داده باشد، از پنچری لاستیک گرفته تا درآمدن چرخ یا نشت روغن فرمان. فرقی نمی‌کند که با کدامیک از این مشکلات مواجه باشید، به هر حال باید با دقت به کنار جاده بیایید و موضوع را بررسی کنید. حتی نحوه هدایت خودرو در مواقع اضطراری به کنار جاده هم خود مساله مهمی است.
اگر درجه دمای موتور بالا را نشان می‌دهد یا چراغ روغن روشن شده است. رانندگی با روغن کم یا موتور بیش از حد داغ شده، می‌تواند تنها ظرف چند دقیقه خسارات جدی و پرهزینه‌ای به خودروی شما وارد کند. اگر دیدید این چراغ‌ها روشن شده است، یا دمای موتور به مرحله خطر رسیده است، معطل نکنید. خودرو را به کناری هدایت و موضوع را بررسی کنید.
اگر دید کافی ندارید. این یکی از دلایل واضحی است که باید خودروی خود را در کنار جاده متوقف کنید، اما برخی افراد بنا به دلایلی در چنین شرایطی اصرار به ادامه رانندگی دارند. اما شما اگر نمی‌توانید درست ببینید، خودرو را متوقف کنید. دلایلش هر چه می‌خواهد باشد، از طوفان ناگهانی گرفته تا مه غلیظ و باران شدید یا حتی یک ترک در شیشه جلوی خودرویتان. خودرو را به گوشه‌ای هدایت کنید تا بحران تمام شود یا درخواست کمک کنید.
اگر هر عاملی حواستان را پرت کرده است. اگر آنقدر نگران هستید که نمی‌توانید برای چند لحظه بنشینید یا کودکانتان بیش از همیشه هیاهو و سرو صدا راه انداخته‌اند یا حتی اگر پروانه یا زنبوری داخل شیشه خودرویتان پرواز می‌کند، خودرو را به کنار جاده هدایت و مساله را برطرف کنید.