آهوی ورزش خراسان
دنیای اقتصاد، زیتون سیدزاده- دایره نفوذ ورزش آنقدر وسیع است که می‌تواند همچون دایه‌ای مهربان از خشم سیاست تا رنج محیط‌زیست را مرهم گذارد و گاهی زخم‌ها و مشکلات بشری را اگر شفا ندهد، التیام بخشد.در سال‌های اخیر، در رویارویی بحران‌های جدی محیط‌زیست و بی‌برنامگی ارگان‌های مختلف در کشور ما باز این ورزش است که آغوش به روی زمین می‌‌گشاید و قدمی هرچند کوچک برای محیط‌زیست آسیب‌دیده برمی‌دارد. قدم‌های کوچک و تفاهم‌نامه‌هایی بین مسئولان ورزش و محیط‌زیست که قرار است به مردم و دولتمردان یادآوری کند که برای بقا باید حفاظت از زمین و ساکنانش را جدی گرفت. دویدن یوز ایرانی بر بام ورزش
از دوهزار سال پیش یوزپلنگان، ساکنان آسیا بودند؛ ساکنانی که آرام آرام محل زندگی‌شان به مناطقی از ایران تقلیل پیدا کرد و زنگ انقراض‌شان در سازمان ملل به صدا درآمد. پس از ایجاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان ملل و سازمان محیط‌زیست ایران، تلاش برای حفظ این گونه‌ حیات وحش آغاز شد. اما پس از ۱۳ سال این ورزش بود که یوزپلنگ ایرانی و خطر انقراضش را در میان عامه‌ مردم مطرح کرد. نقش یوز ایرانی بر لباس ملی‌پوشان فوتبال نشست تا دیگر نه فقط مردم ایران که فوتبال‌دوستان دنیا نیز با یوزپلنگان این خطه آشنا شوند. تلاشی برای بقای یک گونه جانوری که به پاس نکونام و گل‌ دژاگه و قوچان‌نژاد پیوند خورده بود.

نوبت عاشقی آهوی خراسان
حالا نوبت به آهوی خراسان رسیده‌است؛ نمادی که حلقه‌ای‌ست میان مذهب، ورزش و محیط‌زیست. انتخاب گونه‌های انتخاب شده برای هر استان و فدراسیون براساس انتخاب سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر، به صورت علمی صورت می‌گیرد که برای استان خراسان رضوی نیز با توجه به اقلیم منطقه و همچنین وجود امام رضا(علیه‌السلام) نماد آهو برگزیده شده‌است. اقلیمی که در منطقه «دشت شیراحمد سبزوار» آن قبلا ۲۲۰۰ گونه آهو وجود داشت اما این رقم امروز به۴۰۰ رأس رسیده است؛ این امر نشان می‌دهد که برای ترویج و حفظ «آهو» در خراسان رضوی فعالیت‌های بیشتری باید انجام شود که تنها یکی از آن‌ها امضای تفاهم‌نامه معرفی نماد«آهو» برای ورزش استان است که اثر بسیار مهمی خواهد داشت.

دومین دفتر محیط‌زیست پس از تهران
به گفته‌ رضا شجیع، دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان، تاکنون پنج استان کشور از نماد خود رونمایی انجام داده‌اند اما اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی پس از تهران به‌عنوان دومین استان کشور دفتر محیط‌زیست خود را راه‌اندازی خواهد کرد، دیگر استان‌های کشور هم باید هرچه سریعتر نسبت به این امر اقدام کنند.دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه تنها وزارت‌خانه‌ای است که اقدام به راه‌اندازی دفتر محیط‌زیست کرده و براساس معیار‌های بین‌المللی عمل می‌کند اما وزارت ورزش و جوانان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست تاکنون پیشتاز بوده و توانسته در استان‌های کشور هم بستر خوبی را برای فعالیت در این حوزه به‌وجود بیاورد.دفتر محیط‌زیست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی وظیفه گسترش و توسعه فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست در اماکن ورزشی را دارد و همچنین با همکاری دیگر بخش‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برای اعزام ورزشکاران مطرح استان به عنوان سفیران محیط‌زیست به نقاط مختلف استان برنامه‌ریزی خواهد کرد.

رونمایی از پیراهنی با نقش آهو
در همایش رونمایی و حمایت جامعه ورزشی استان از«آهو» نماد زیست‌محیطی ورزش خراسان رضوی، از چهره‌های شاخص ورزشی خراسان رضوی مانند فرهاد ظریف، محسن قهرمانی، جبار قوچان‌نژاد، رضا عنایتی و هادی رضایی به عنوان سفیران ورزشی حفاظت از محیط‌زیست تقدیر شد. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی و مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و در راستای این تفاهم‌نامه بنا شد تا تیم‌های ورزشی خراسان رضوی پس از این با لباس منقش به نماد آهو در میادین ورزشی حضور پیدا کنند. در همین راستا با همکاری هیأت دوچرخه‌سواری استان از پیراهن تریال‌سواران خراسان، منقش به آهو رونمایی شد.

ای کاش طراحان...
فکر و برنامه‌ریزی مدیران و بهره جستن از ورزش برای بهبود زمین و تمامی جاندارانش چنان سطح توقع مخاطب را بالا می‌برد که بتوان برای گرافیک و طراحی نه چندان در خور شأن طرح و برنامه‌ای با این سطح از جذابیت کمی خرده گرفت. با بهره‌گیری از طراحان و گرافیست‌های لایق خراسان می‌توان نماد و نقش آهو را به نحوی که زیبنده‌ این پروژه مشترک زیست‌محیطی باشد بر لباس ورزشکاران استان تصویر کرد و حتی بیش از این‌ها از تصویر آهوی زیبای دشت‌های خراسان لذت برد.