معرفی شرکت سرمایه‌گذاری ساتا «شستان»

شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح «شستان» در سال ۱۳۸۶ بر اساس ماده ۹ اساسنامه سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح به منظور به‌کارگیری سرمایه‌های این سازمان با هدف ارتقای توان مالی بازنشستگان تشکیل گردید و در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۸۷ به شماره ۳۲۶۰۳۹ به ثبت رسید و مأموریت اصلی آن ایجاد بالاترین ارزش و سود برای تامین منافع ذی‌نفعان از طریق سرمایه‌گذاری، ایجاد و توسعه کسب و کار‌های سودمند با استفاده از توان، دانش سازمانی و فراسازمانی و فناوری‌های روز می‌باشد تا با استفاده از فرصت‌های اقتصادی موجود و با حضور در بازار‌های داخلی و خارجی بتواند از طریق ایجاد یا توسعه کسب و کار با تکیه بر دانش و خلاقیت، تولید ثروت نموده و توان اقتصادی مجموعه را در سطوح ملی و بین‌المللی افزایش دهد.

برنامه‌های شستان

* مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی سودآور

* مشارکت، خرید، فروش، ایجاد ویا توسعه شرکت‌های ذیربط در جهت فعالیت‌های موثر اقتصادی

* استفاده از منابع مالی بانک‌ها و موسسات مالی داخلی و خارجی در جهت سرمایه‌گذاری‌های سودآور

* مدیریت بر سهام مجموعه

* مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی سودآور

* جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی

* به کارگیری سرمایه‌های بازنشستگان و بیمه‌شدگان در طرح‌های اقتصادی سودآور

* آینده پژوهی بازار سرمایه

فعالیت‌‌های شرکت سرمایه‌گذاری ساتا «شستان» در حوزه پتروشیمی، پالایش و نفت و گاز

ساتا هم اکنون سهام ارزشمندی از صنایع پتروشیمی در کشور از جمله پتروشیمی‌های مارون، آریاساسول، بوشهر، مرجان و مکران را در اختیار دارد، لذا قابلیت و استعداد تبدیل شدن شرکت سرمایه‌گذاری ساتا به برترین شرکت در حوزه پتروشیمی در سطح کشور و یکی از معتبرترین شرکت‌ها در سطح منطقه وجود دارد. با عنایت به این امر شرکت سرمایه‌گذاری ساتا «شستان» با هدف نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی را به عنوان مهم‌ترین عرصه فعالیت اقتصادی خود در نظر گرفته و با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد دانشی و مدیریتی علاوه بر حضور فعال در شرکت‌های فوق، احداث زیرساخت‌‌های شهرک پتروشیمی مکران به عنوان منطقه سوم انرژی کشور و مخازن فاز ۲ عسلویه را نیز در دست دارد.

معرفی شرکت‌‌های حوزه پتروشیمی، پالایش و نفت و گاز شستان

شرکت پتروشیمی بوشهر

این مجتمع به مساحت مجموعا ۷۰ هکتار در فاز ۲ منطقه عسلویه واقع گردیده است و مشتمل بر واحد‌های شیرین‌سازی گاز ترش، بازیافت اتان، متانول، الفین، پلی اتیلن، اتیلن گلایکول، اسید استیک و وینیل استات منومر می‌باشد. خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی ‌بوشهر به مقدار۳۲۴ میلیون فوت مکعب در روز از طریق گاز ترش غنی از اتان خروجی برج‌های اتانزدایی فاز‌های ۶، ۷ و ۸ تامین می‌گردد، که پس از شیرین‌سازی و بازیابی اتان، ۸۵۲ هزار تن در سال اتان مورد نیاز واحد الفین تامین گردیده و مابقی اتان مورد نیاز (به میزان ۴۶۸ هزار تن در سال) از فاز ۱۳ پارس جنوبی تامین میگردد.

شرکت پتروشیمی مرجان

شرکت پتروشیمی مرجان به عنوان طرح متانول هفتم از جمله طرح‌های برنامه پنجم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که با ظرفیت پنج هزار تن در روز (معادل ۱۶۵۰۰۰۰ تن در سال) تحت لیسانس ‌هالدور تاپسو در فاز ۲ منطقه عسلویه در استان بوشهر در منطقه انرژی پارس درحال احداث است. تامین خوراک مورد نیاز داخلی برای توسعه صنایع پایین دستی که موجب تکامل زنجیره تولید، ایجاد ارزش افزوده و نهایتا بالا رفتن سهم صادرات کشور در این صنایع می‌گردد از مهم‌ترین اهداف این شرکت است.

شرکت مخازن سبز عسلویه

طرح مخازن متمرکز صادراتی عسلویه بزرگ‌ترین طرح ذخیره‌سازی مواد پتروشیمیایی کشور و در زمینی به مساحت تقریبی۴۷ هکتار، در جنوب شرقی فاز ۲ پتروشیمی‌های مستقر درعسلویه واقع شده که شامل۵۱ مخزن بوده و برای ذخیره‌سازی و صادرات فرآورده‌های ۱۶ مجتمع پتروشیمی در فاز ۲ عسلویه در نظرگرفته شده است. به واسطه طیف گسترده‌ای از فرآورده‌ها، انواع مختلفی از مخازن (از قبیل کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت و ...) در سایت مخازن متمرکز فاز۲ ، پیش‌بینی شده است.

شرکت توسعه نگین مکران

طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵کیلومتر در منطقه آزاد چابهار درحال اجرا می‌باشد. موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازار‌های مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را بیش از پیش محسوس می‌نماید. این پروژه فرا ملی با هدف توسعه صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال و افزایش امنیت ملی و با ماموریت سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌ و بلوچستان از اوایل سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. بندر چابهار کوتاه‌ترین، سهل‌ترین و امن‌ترین راه دسترسی به آب‌‌های آزاد است. فاز یک پروژه براساس مجوز ۳۰میلیون مترمکعب گاز متان و دریافت مجوز‌های زیست محیطی جهت ۶واحد فرآیندی و یک واحد یوتیلیتی در قالب ۵ واحدGTO و یک واحد اوره برنامه‌ریزی شده و کلیه زیرساخت‌‌های لازم شامل امور عمرانی و زیربنایی، سرویس‌‌‌های جانبی، خطوط لوله انتقال خوراک، کریدور انتقال خوراک و محصولات و نیز مخزن ذخیره‌سازی در دستور کار قرار گرفته است. سایر واحد‌ها در فاز‌های بعدی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

مجتمع پتروشیمی بدرشرق

مجتمع پتروشیمی بدرشرق با وسعتی در حدود ۵/ ۱۰۳ هکتار، در شهرک پتروشیمی مکران در منطقه آزاد چابهار واقع شده است. در این مجتمع یک واحد تولید متانول به ظرفیت ۵۰۰۰ تن در روز (۱۶۵۰۰۰۰ تن در سال) درحال احداث است. فاز‌های بعدی این مجتمع در راستای اهداف بلند مدت و از پیش تعین شده، احداث واحد‌های MTO و تولید محصولات پایین‌دستی الفین خواهد بود. تکنولوژی واحد متانول از شرکت دانمارکی Haldor Topsoe انتخاب شده و خوراک سالانه مجتمع نیز ۱۴۲۴میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.

شرکت SPII

شستان عمده فعالیت‌های خود در حوزه بازرگانی خارجی را از طریق شرکت SPII دنبال می‌کند. این شرکت از سال ۱۳۹۳ کار اصلی خود را آغاز کرده است و ماموریت اصلی شرکت جذب سرمایه‌ها و امکانات به منظور کسب مناسبترین بازدهی اقتصادی با اولویت صادرات محصولات پتروشیمی و سایر فرآورده‌‌های نفتی و تامین و تدارک طرح‌های صنعتی می‌باشد.

حوزه‌های فعالیت این شرکت در سه بخش به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

* بازرگانی خارجی؛ صادرات محصولات پتروشیمی شامل محصولات مجتمع‌‌ها و شرکت‌‌های پتروشیمی متعلق به شستان و همچنین محصولات سایر پالایشگاه‌ها و مجتمع‌‌ها

* توسعه بازار؛ خدمات تامین مالی پروژه‌های مجموعه شستان

* تجارت؛ بازرگانی، خرید تجهیزات پتروشیمی و سایر موارد مرتبط

پالایشگاه ستاره سبز سیراف

این پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی سایت ۲ عسلویه، مابین فاز ۱۳ با فاز‌های ۱۱ و ۱۹ احداث می‌گردد. پالایشگاه ستاره سبز سیراف جزو مجتمع پالایشگاهی سیراف با ۸پلنت است. هدف از این پروژه جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و گاز کشور، ایجاد اشتغال و استفاده از توانمندی‌ داخلی، کمک به اقتصاد کشور در شرایط تحریم و توسعه فعالیت‌‌های شستان در بخش پائین‌دستی صنعت نفت و گاز و پالایشگاهی می‌باشد. مجموع ظرفیت پالایشگاه ۶۰،۰۰۰ بشکه در روز بوده و محصولات اصلی تولیدی طرح نفتا سبک و سنگین، سوخت جت، گازوئیل و LPG خواهد بود. همچنین خوراک پالایشگاه، میعانات گازی می‌باشد.

حضور پر قدرت «شستان» در صنعت پتروشیمی

حضور پر قدرت «شستان» در صنعت پتروشیمی

حضور پر قدرت «شستان» در صنعت پتروشیمی

حضور پر قدرت «شستان» در صنعت پتروشیمی