طغیان همیلتون علیه مرسدس

لوییس همیلتون قهرمان بلند آوازه فرمول یک و راننده اول تیم مرسدس در این فصل بعد از آنکه نتوانست عنوان نخست مسابقه جایزه بزرگ مالزی را به دست آورد، سخنان تندی علیه گروه مهندسی این تیم به زبان آورد. آنچه باعث شد همیلتون عنوان نخست را از دست بدهد، نقص فنی موتور ماشینش بود که موجب شد او از کورس پیروزی دور شود. همیلتون با یک رانندگی بسیار خوب توانست ۴۱ لپ (دور) پیشتاز مسابقه باشد. اما در اواسط لپ ۴۱ ناگهان سه سیلندر موتور او از مدار خارج و سرعتش کاسته شد. همین مساله موجب شد تا رقبا به سرعت از او عبور کنند. همیلتون در حالی که عصبانی بود در مقابل خبرنگاران این‌گونه مدیران تیمش را خطاب قرار داد: «سوال من از مرسدس است. ما امسال برای چهار تیم موتور می‌سازیم و تاکنون ۹ موتور دچار آسیب شده‌اند. آیا این قابل قبول است؟»

آنچه همیلتون به آن اشاره می‌کند کاملا درست است. مرسدس بالاترین آمار خرابی موتور را در این فصل به خودش اختصاص داده است. از آن سو زمانی هم که موتورهای آن خوب کار می‌کنند نتایج بسیار خوبی به دست می‌آید. نشانه‌اش هم نیکوروزبرگ که در صدر جدول قرار دارد. مشکل اصلی این است که مهندسان مرسدس نمی‌توانند شرایط پایدار و ثابتی را برای موتورهایشان فراهم کنند. این مشکل کم و بیش برای دیگر تیم‌ها نیز بروز کرده است. چالش اکثر تیم‌ها از جمله مرسدس با توربوشارژر است. در سه فصلی که موتورهای ۱۶۰۰ سی سی مجهز به توربوشارژر وارد دنیای فرمول یک شده‌اند به نظر می‌رسد هنوز به بلوغ خود نرسیده‌اند و تیم‌ها در حال برطرف کردن نقایص، با استفاده از روش آزمون و خطا هستند. با این تفاوت که این آزمون‌ها نه در زمان تمرین، بلکه زیر فشار سنگین مسابقه انجام می‌شود.

توربوشارژرهایی که در فرمول یک استفاده می‌شوند دور بسیار بالاتری از توربوشارژرهای معمولی دارند؛ چرا که باید قدرت یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی را به محدوده ۷۰۰ اسب بخار برسانند. برای درک بهتر، پیکانی را تصور کنید که موتورش ۷۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد! ساخت چنین توربوشارژری که بتواند در چند مسابقه دوام بیاورد حتی با دانش امروزی خودروسازی هم کار ساده‌ای نیست. از سوی دیگر تیم‌ها نمی‌توانند در هر مسابقه از یک موتور جدید استفاده کنند، بلکه باید دست‌کم هر موتور را در سه مسابقه به کار بگیرند. مجموعه این عوامل موجب می‌شود تا کار برای تیم‌های مهندسی دشوار شده و نقص‌هایی از این دست بیشتر دیده شوند.