بی تفاوتی بازار به ابلاغ قیمت‌های جدید

به نظر می‌رسد که خودروسازان با توجه به رکود بازار، علاقه‌ای به اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت‌ها ندارند.برخی از مدیران این شرکت‌ها عنوان می‌کنند که میزان تغییرات صورت گرفته در قیمت‌ها برخلاف میزان درخواست تولیدکنندگان بوده، بنابراین در اجرای آن تردید دارند. این اظهارات در شرایطی است که به نظر می‌رسد رکود معاملات خودرو نیز در تصمیم خودروسازان بی‌تاثیر نبوده چرا که هر افزایش قیمتی رکود بازار را عمیق‌تر خواهد کرد.

اما اینکه تولیدکنندگان تاکنون هیچ‌گونه عکس‌العملی به مصوبه شورای رقابت از خود بروز ندادند نیز در نوع خود جالب توجه است چراکه با آغاز هر سال با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم، نوسانات ارزی و افزایش نرخ دستمزدها، هزینه تولید در شرکت‌های خودروساز افزایش می‌یابد. بر این اساس با توجه به نبود بهره‌وری در شرکت‌های خودروساز و وابستگی تولیدکنندگان به افزایش قیمت محصولات خود برای پوشش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت خودروهای تولیدی به شورای رقابت، امری اجتناب‌ناپذیر بود حال آنکه سال گذشته به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای رقابت و اتمام دوره این شورا افزایش قیمتی صورت نگرفت.اما امسال تولیدکنندگان با توجه به عدم تغییرات قیمتی سال گذشته درخواست افزایش چهار تا هفت درصدی را به شورای رقابت دادند. هر چند به باور برخی از کارشناسان درخواست خودروسازان با توجه به شرایط موجود بازار غیرواقعی به نظر می‌رسد اما ظاهرا تولیدکنندگان تنها خواستار مجوز مذکور بودند تا بتوانند در شرایط مناسب به آن جامه عمل بپوشانند. در نهایت شورای رقابت با بررسی درخواست خودروسازان با افزایش ۴/ ۰ درصدی قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا و ۸۱/ ۱ درصدی تولیدات ایران‌خودرو موافقت کرد؛ به‌طوری که بنا به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، «نرخ تورم بخشی محصولات سایپا براساس اطلاعات ۴.۲۸ درصد اعلام شد که در نتیجه افزایش قیمتی که این شرکت می‌تواند دریافت کند ۴/ ۰ درصد است، به‌عنوان نمونه محصول سایپا ۱۳۱SX حدودا ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.»

اما درخصوص محصولات ایران‌خودرو نیز به نظر می‌رسد کیفیت محصولات ایران‌خودرو نسبت به سایپا بهتر بوده و تورم بخشی محصولات این شرکت ۷۲/ ۳ درصد اعلام شده است، به این ترتیب، ایران‌خودرو جایزه ۱/ ۱ درصدی را از کیفیت دریافت و مجوز افزایش قیمت محصولات خود را تا ۸۱/ ۱ درصد دریافت کرد. به این ترتیب مجوز افزایش قیمت محصولات در حالی به شرکت‌های مذکور ابلاغ شد که پس از گذشت حدود یک ماه از ارائه این مجوز، دو شرکت بزرگ خودروساز هنوز قیمت‌های جدید را به نمایندگی‌های خود ابلاغ نکرده‌اند. در چرایی عدم ابلاغ قیمت‌های جدید نیز اظهارات مختلفی بیان می‌شود به‌طوری که به نظر می‌رسد یکی از ملاحظات خودروسازان در این زمینه رکود کنونی بازار باشد که هر افزایش قیمتی به عمیق تر شدن آن می‌افزاید. در این مورد معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا تاکید دارد که هنوز در مورد چگونگی اجرای مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو و اعمال قیمت‌های جدید تعیین شده توسط مرکز ملی رقابت به نتیجه نرسیده‌ایم و تصمیم‌گیری در این مورد صورت نگرفته است. وی همچنین نحوه اجرای دستورالعمل افزایش قیمت خودرو، میزان این افزایش قیمت و این راکه در مورد چه محصولاتی و به چه طریقی اعمال شود، به تصمیم‌گیری در هیات‌مدیره این شرکت موکول کرده است.

تقی‌زاده اما ظاهرا بر افزایش قیمت اصرار دارد چرا که اعتقادی به رکود بازار ندارد. وی عنوان می‌کند که ما رکودی را لمس نمی‌کنیم و در حال حاضر پذیرش روزانه برای خرید محصولاتمان تقریبا دو برابر میزان تولیدمان است. امابه گفته مدیر فروش شرکت ایران‌خودرو این شرکت نیز هنوز تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود نگرفته است. در این زمینه یک کارشناس بازار به خبرنگار ما می‌گوید که تاخیر در ابلاغ قیمت‌های جدید به دلیل نزدیکی به ماه مبارک رمضان است چرا که در این ماه رکود بازار به اوج خود می‌رسد پس دلیلی ندارد در بازاری به شدت رکود زده، خودروساز اقدام به افزایش قیمت کند. وی همچنین تاکید می‌کند که خودروسازان در انتظار پایان ماه مبارک رمضان هستند تا با رونق نسبی بازار، قیمت‌ها را نیز افزایش دهند.این کارشناس بازار به این نکته نیز اشاره می‌کند که افزایش قیمت مشمول تمام خودروها نخواهد شد و تولیدکنندگان خودروهای پرتیراژ، خود افزایش قیمت خواهند داد.از سوی دیگر شنیده می‌شود که ممکن است دو شرکت بزرگ خودروساز در برخی از محصولات خود از شورای رقابت بخواهند که تجدید نظر قیمتی کند. از سوی دیگر هر چند پیش‌بینی می‌شد که با ارائه قیمت‌های جدید خودرو از سوی شورای رقابت، بازار نیز روند صعودی در قیمت‌ها داشته باشد، با این حال، اما بازار خودرو هیچ عکس‌العملی نسبت به مصوبه اخیر شورای رقابت نشان نداده و با وجود این‌که به نظر می‌رسید این مصوبه تاثیری حتی اندک روی قیمت‌ها در بازار خواهد داشت، اما بازار بی‌تفاوت از کنار موضوع گذشت.