شادی آذری
به‌رغم تصور عموم مردم، برای آنکه ثروتمند شوید نیازی نیست که کارشناس مالی باشید، لزومی هم ندارد برای آنکه بدانید کدام سهام امسال پرسود هستند، بر اصطلاحات پیچیده اقتصادی تسلط داشته باشید، دلیلی هم ندارد که حتما از یک خانواده متمول آمده باشید یا حتی یک چک با مبلغ بالا به دستتان برسد. برای اغلب افراد، همه‌چیز به یک اقدام مهم بستگی دارد: سرمایه‌گذاری.

رامیت ستهی، در کتاب خود با نام «به شما یاد می‌دهم چگونه ثروتمند شوید»، که جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات نیویورک‌تایمز شد، نوشته است: «میلیونرها به‌طور میانگین ۲۰ درصد از درآمد سالیانه خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند.
ثروت آنها براساس اینکه هر سال چقدر پول درمی‌آورند سنجیده نمی‌شود، بلکه بر این اساس مورد برآورد قرار می‌گیرد که در طول زمان چقدر پس‌انداز و چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.» وی در بخشی دیگر از این کتاب نوشته است: «به بیان دیگری یک مدیر پروژه که درآمد سالانه‌اش 50 هزار دلار است، می‌تواند از یک پزشک که درآمدی بالغ بر 250 هزار دلار در سال دارد، ثروتمندتر باشد.

شرطش این است که در طول زمان بیشتر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کند. ستهی، سرمایه‌گذاری تنها 10 درصدی در هر هفته را به‌عنوان مثال بیان کرده است:
پس از پنج سال (با فرض میلانگین سود ۸ درصدی)، شما دارای ۳۲۹۵ دلار و پس از ده سال دارای ۸۱۳۶ دلار خواهید بود و همه این‌ها از کنار گذاشتن روزانه تنها یک دلار به‌دست خواهد آمد. اگر هفته‌ای ۵۰ دلار کنار بگذارید، پس از پنج سال ۱۶۴۷۳ دلار پول خواهید داشت و پس از ده سال این ثروت به ۴۰،۶۷۸ دلار خواهد رسید.

حالا تصور کنید که اگر هر هفته کمی بیشتر پول پس‌انداز کنید و سال‌ها همین کار را ادامه دهید چه وضعی در انتظارتان خواهد بود؟ هرچه زودتر این کار را شروع کنید، بهتر است.
جدولی را که در اینجا آمده موسسه جی‌پی‌مورگان تهیه کرده است و نشان‌دهنده قدرت استفاده از مزیت سود پس‌اندازها از سنین پایین است. این جدول نشان می‌دهد که چرا مهم است با وجود آنکه فکر می‌کنید پول کافی ندارید، از همین حالا پس‌انداز را شروع کنید و آن را دائما ادامه دهید. نیازی نیست که برای پس‌انداز ثروتمند باشید.

بسیاری از ما به این دلیل مدیریت پول‌هایمان را آغاز نمی‌کنیم که می‌ترسیم یا نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. ترس ازدست دادن پول هم یک نگرانی همیشگی است، ستهی می‌گوید: «این درست است، پس از بحران مالی جهان، این طبیعی است، اما باید دیدی درازمدت داشته باشیم. به‌رغم نوسانات شدید بازار سهام، با نگاهی درازمدت باید گفت بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، شروع زودهنگام سرمایه‌گذاری است.»

منبع: بیزینس اینسایدر