اکسیر حیات را جرعه جرعه بنوشید(قسمت اول)

دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- الهی صدساله بشی! اگر جزو کسانی هستید که در رویای اجابت این دعا هستید، با هر سن و سالی که این مطلب را می‌خوانید، دست به‌کار شوید و با تغییر شیوه زندگی ضمن بهره بردن از سلامت جسمی و روحی می‌توانید با نوه و نتیجه‌هایتان شمع تولد ١٠٠ سالگی را فوت کنید. اگر زیر ۲۰ سال سن دارید این شیوه زندگی به سلامت عمومی شما کمک می‌کند و باعث سرزندگی، شادابی، رشد و تناسب اندام شما می‌شود. اگر در دهه سوم و چهارم زندگی خود قرار دارید شما هنوز جوان هستید و برای حفظ عملکرد خوب بدن و زیبایی نیاز به تغییر روش‌های غلط و رفتارهای اشتباه تغذیه‌ای و کنترل ذهنی و فیزیکی دارید. توجه کنید این برهه حساس نقش مهمی در ادامه مسیر زندگی شما دارد. خواننده محترمی که در دهه پنجم و در آستانه پنجاه سالگی زندگی خود هستید، در این زمان طلایی با رعایت نکات ساده، گام مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن برمی‌دارید، اکنون زمان مهم برای پیشگیری از روشن شدن چراغ های قرمز برای سلامتی است پس علامت‌های زرد را جدی بگیرید و رعایت اصول زندگی سالم را در صدر توجه قرار دهید. اگر بالای پنجاه سال عمر دارید، تبریک! شما پنجاه سال دیگر در پیش دارید پس برای لذت بردن از عمر طولانی پیش رو مجهز شوید تا بیماری‌ها و ناتوانی‌ها، کام شیرینی زندگی‌تان را
تلخ نکند.

قدم اول؛ حال ژن‌هایتان چطور است؟!

طول عمر به مجموعه عوامل و نه فقط یک عامل بستگی دارد. اما ماجرای ژن‌‌ها به‌دلیل پیچیدگی و پُررمز و راز بودن بسیار مورد توجه مردم و دانشمندان قرار گرفته و وقتی پای اصلاح ژنتیکی به میان می‌‌آید، این امید مطرح می‌‌شود که شاید در آینده با این نوع اصلاحات، ژن‌هایی داشته باشیم که طول عمر را افزایش دهند. در جدیدترین تحقیقات روی پنج ژن موثر در طول عمر و زندگی سالم، ارتباط یکی از این ژن‌‌ها با طول عمر شناخته شد.

در این تحقیق دو گروه از آقایان که اطلاعات سلامتی آن‌ها از سال‌های 1991 تا 1993 جمع‌‌آوری شده بود بررسی شدند. این تحقیق سال گذشته انجام شد و آقایانی که در این دو گروه بوده و تا سال 2007 زنده بودند ‌(حداقل 95 ساله) نیز به‌طور اختصاصی از نظر طول عمر بررسی شدند و با مردانی از گروهی که فوت کرده بودند، مقایسه شدند. در بررسی عوامل ژنتیکی، ژنی به نام FOXO3A توجه محققان را به خود جلب کرد. آن‌هایی که زنده بوده و سلامت بهتری داشتند همگی دارای این ژن بودند. محققان معتقدند بالای 50 درصد افزایش طول عمر با موارد ژنتیکی قابل‌توضیح و توجیه است. ژن مذکور در مسیر سیگنالینگ انسولین قرار داشته و ممکن است با نحوه پاسخگویی سلول‌ها به استرس ارتباط داشته باشد.

درواقع می‌توان گفت که رابطه مستقیمی بین ژنتیک و افزایش طول عمر وجود دارد. یعنی حدود 150 واحد ژنتیکی دست به دست هم می‌دهند تا باعث افزایش طول عمر افراد یک خانواده یا حتی خاندان شوند. به‌عبارت ساده‌تر، اگر مادر، مادربزرگ، پدر یا پدربزرگتان عمرهای طولانی داشته‌اند، خیال شما هم می‌تواند از بابت طولانی بودن عمرتان تا حدی راحت باشد. البته به شرطی‌که رفتارهای پرخطری مانند استعمال مواد دخانی نداشته باشید و روزی نیم‌ساعت ورزش کنید.ژن‌ها فقط بخشی از ماجرای حیات طولانی‌اند، با اطمینان می‌گویم، قسمت اعظم کار دست خودتان است و کلید طول عمر در گرو رفتارهای صحیح و شیوه زندگی شماست. از ابزارهایی که دارید با قدرت استفاده کنید و بازی را به نفع خودتان تمام کنید.

ازدواج

ازدواج می‌تواند باعث افزایش طول عمر مردان شود. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن 70 سالگی و بیشتر در میان مردان متاهلی که حداقل 20 سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آن‌هایی است که از همسرشان جدا شده‌اند. ازدواج، نوعی آرامش روانی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آن‌ها دور می‌کند. به همین دلیل، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتی‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و درنتیجه امکان افزایش طول عمرشان هم بالا می‌رود، اما ازدواج کردن یا نکردن و طلاق گرفتن یا نگرفتن، تاثیر چندانی بر طول عمر خانم‌ها ندارد! خانم‌ها معمولا سالم‌تر از آقایان زندگی می‌کنند و به سلامت جسمی و روانی خود هم اهمیت بیشتری می‌دهند؛ به همین دلیل کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها و مرگ زودرس قرار می‌گیرند.

جغرافیای طول عمر

ایران دارای تنوع غذایی و مزاجی بسیاری است و قطعا غذاهای بسیار خوشمزه‌ای را در لیست خود دارد اما توجه به سالم بودن غذا و مفید و مضر بودن برای تناسب اندام و سلامت انسان‌ها حائز اهمیت‌تر است. فعل خوردن غذاهای پرچرب و رنگارنگ برای ما مهمتر است اما پس از مبتلا شدن به انواع و اقسام بیماری‌های ناشی از تغذیه بد و نادرست، توجه به غذاهای سالم و مفید بسیار پر رنگ تر و کارشناسی‌تر شده و اکنون شاهد هستیم بسیاری از متخصصان امور تغذیه‌ای در کشور فعال و مشغول به‌کار هستند.مجله آمریکایی Forbes نام 10 کشور را اعلام کرده که سنت‌های غذایی آن‌ها به حفظ اندام مناسب و طول عمر کمک می‌کند که در این میان نام ایران مشاهده نمی‌شود؛ البته بدیهی است زیرا عمده غذاهای ایرانی با تکیه بر گوشت قرمز و چربی بسیار همراه با نمک بوده و گذشته از جایگاه و حضور سبزیجات مختلف در برخی غذاهای منطقه‌ای کشورمان بازهم نمی‌توان این غذاها را بسیار مفید و سالم از نظر میزان انرژی و چربی نامید.

رژیم مناسب

اگر می‌خواهید از مرز 80 سالگی بگذرید و تجربه‌های بیشتری در این دنیا داشته باشید، چاره‌ای جز پیروی از یک رژیم غذایی مناسب ندارید. بهتر است برای رهایی از ابتلا به چربی و کلسترول خون و درنتیجه بیماری‌های قلبی، فکر خوردن فست‌فودها، غذاهای چرب و سرخ‌کرده و انواع اسنک‌های شور و پرچرب را از سرتان بیرون کنید. می‌توانید با خوردن روزانه 5 تا 9 واحد میوه و سبزی‌های خام و بخارپز، خطر ابتلا به انواع سرطان و مرگ ناشی از آن را در خودتان کاهش دهید. مصرف منظم و حداقل روزی 3 واحد شیر و لبنیات کم چرب و سبزی‌های سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌تواند استخوان‌ها را محکم و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند. ماهی‌های چرب حاوی امگا3 و گردو و مغزهای خام دیگر مانع زوال عقل و ابتلا به آلزایمر در اثر افزایش سن می‌شود. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا هم از سلامت قلبتان محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود لطافت پوستتان از بین نرود.

وزن را جدی بگیرید

اگر از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برید، احتمال ابتلا به انواع ناراحتی‌های قلبی، سرطان و دیابت هم در شما زیاد است. با این حساب نباید امید چندانی به بالارفتن سنتان داشته باشید. این را برای هوشیار شدنتان گفتیم، نه ترسیدنتان! یک راه برای اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشید این است که شاخص توده بدنی‌تان یا همان BMI را به زیر 25 برسانید؛ حتما می‌دانید که BMI (شاخص توده بدنی) از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به‌دست می‌آید.

لیست طلایی

این مواد غذایی حاوی دسته‌ای از ویتامین‌ها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری‌های کشنده کمک می‌کند. در اینجا به چند نمونه از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم.

۱- سیب: سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل‌حل مثل پکتین است. کورستین که یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شمار می‌رود، از ابتلا به سرطان و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و سموم سرطان‌زا را از جریان خون دفع می‌کند. بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.

۲- آوکادو: آوکادو حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد. نه‌تنها باعث صافی و نرمی پوست می‌شود، بلکه از بالا رفتن فشارخون، بیماری‌های قلبی و انواع به‌خصوصی از سرطان‌ها به‌ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند. فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید. می‌توانید آن را با گوجه‌فرنگی، آبلیمو، فلفل هالپانو و نمک نیز ترکیب کرده و سس گواکامولی از آن بسازید.

۳- موز: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است. پتاسیم از بالا رفتن فشارخون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می‌آورد. فلیت به رشد صحیح بافت‌ها کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

۴- تخم‌مرغ: تخم‌مرغ حاوی مقدار قابل‌توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین است.فایده عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی‌هایتان را کجا گذاشته‌اید؟ خوردن تخم‌مرغ به شما کمک می‌کند. کولین موجود در تخم‌مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می‌کند. کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری‌های چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می‌کند. تخم‌مرغ را می‌توانید به حالت آب‌پز، یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آن‌ با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.

۵- سیر: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می‌دهد.همچنین با کشتن سلول‌های سرطانی مدت زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می‌دهد. بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می‌توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.

۶- لوبیا قرمز: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل‌حل است. فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری می‌کند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری می‌کند. فیبر قابل‌حل همچنین کلسترول و قندخون را پایین می‌آورد. هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسروشده این اثرات خوب را روی سلامتی می‌گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را در غذاهای موردعلاقه‌تان بیندازید .

۷- گردو: گردو حاوی مقدار قابل‌توجهی اسید چرب امگا3 است. اسید چرب امگا3 نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، همچنین می‌تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند. بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می‌توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان‌های خشک و خنک نگهداری شوند. از گردو می‌توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.

۸- محصولات سویا و توفو: حاوی هورمون‌های گیاهی ایزوفلاون هستند. سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خون کمک می‌کند و فشارخون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می‌دهد. توفوی سفت بهترین منبع سویا است و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.