5 راهنمایی مالی برای سی و چند سالگی
زمانی که وارد دهه 30 سالگی زندگی‌تان می‌شوید نقش و مسوولیت‌هایتان به طرز چشمگیری تغییر می‌کند. ممکن است دیگر مجرد نباشید و باید به فکر رفاه و امنیت کسانی باشید که به شما تکیه کرده‌اند.

این مسوولیت‌های جدید نیازمند برنامه‌ریزی مالی آینده‌نگرانه و نقشه‌راهی است که برای پیروزی شما طراحی شده باشد. در اینجا 5 گامی که به برنامه‌ریزی مالی در دهه 30 سالگی کمک می‌کند، ارائه می‌شود:

1. برنامه‌ریزی برای خانواده به اندازه یافتن یک شریک زندگی ایده‌آل مهم است
یافتن شریک زندگی ایده‌آل یکی از مهم‌ترین‌ جنبه‌های زندگی شخصی است. اما به محض اینکه تصمیم به ازدواج گرفتید، مساله بسیار مهم این است که برای تامین رفاه مالی کل خانواده در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنید. در دوران تجرد با خانواده‌تان زندگی می‌کردید؛ اما اکنون زمان مناسبی است که برای خانه خودتان برنامه‌ریزی کنید. این مساله را بررسی کنید که برای اجاره یا خرید خانه چه میزان پول باید خرج کنید.

باید برای مخارج ضروری مانند وسایل خانه و هزینه‌های آب و برق و غیره بودجه‌ای درنظر بگیرید و از مخارج غیرضروری بکاهید. زمانی که این کارهای اساسی را انجام دادید، برای هزینه‌های فرزندان برنامه‌ریزی کنید. مهم نیست که در حال حاضر فرزند دارید یا نه، کار عاقلانه این است که برای بخشیدن آینده‌ای بهتر به فرزندتان، از هم‌اکنون به فکر مخارج او باشید. پوشک، اسباب‌بازی، شیرخشک، پوشاک، شهریه مدرسه، هدیه‌ها، تعطیلات، مراقبت‌های پزشکی و غیره همگی پرهزینه هستند و باید از هم‌اکنون برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

2. برای رویدادهای غیرمنتظره آماده باشید
وارن بافت، میلیاردر آمریکایی، می‌گوید امروز مردم می‌توانند زیر سایه بنشینند، چون سال‌ها قبل کسی درختی کاشته است. باید به فکر حفاظت از خانواده‌تان باشید و بیمه درمانی، بیمه بیماری‌های خاص، بیمه ناتوانی و بیمه حوادث تهیه کنید. علاوه براین، همه وام‌های فعلی و بدهی‌های عمده خود را بیمه کنید. با بیمه کردن وام‌ها، امنیت مالی خانواده‌تان را در برابر رویدادهای پیش‌بینی نشده تضمین می‌کنید. همچنین باید همه اطلاعات مالی خود را
یکجا جمع کنید و این اطلاعات را در اختیار خانواده‌تان قرار دهید.

۳. رویاهای بزرگ داشته باشید و برای رسیدن به آنها قدم بردارید
رویاهای بزرگ داشته باشید و برای تبدیل آنها به واقعیت قدم‌های لازم را بردارید. رویای داشتن خودرو، خانه یا شروع یک کسب و کار جدید را در سر بپرورانید. امروز زمان ایده‌آلی است که کنترل امور مالی خود را به دست بگیرید و در مسیر رسیدن به اهدافتان گام بردارید. مردم برای اینکه سلامتی خود را حفظ کنند از دستورالعمل رژیم غذایی شخصی و تمرینات ورزشی پیروی می‌کنند. به‌طور مشابه، از طریق پیروی از یک برنامه مالی شخصی منضبط و مناسب است که سلامت مالی فعلی شما حفظ می‌شود و در رسیدن به اهدافتان‌تان به شما کمک می‌کند.

۴. پولتان را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید
در شرایط فعلی که اقتصاد جهان وضعیت بی‌ثباتی دارد، افرادی که روی طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند از این بی‌ثباتی درامان بوده‌اند. اگر تاکنون سرمایه‌گذاری‌های گوناگونی نکرده‌اید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاری‌هایتان را متنوع کنید و فقط به سرمایه‌گذاری روی یک دارایی خاص اکتفا نکنید. سرمایه‌گذاری صرف در بازار سهام سود لازم برای رسیدن به همه اهداف مالی‌تان را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. پس فهرستی از اهداف خود به همراه ارزش پولی و جدول زمانی رسیدن به آنها تهیه کنید. برای رسیدن به این اهداف باید از تعهدات مالی ماهانه آگاه باشید. همچنین باید از میزان تحمل ریسک مالی خود آگاه باشید و متناسب با آن سرمایه‌گذاری کنید. بهتر است برای سرمایه‌گذاری از نظرات کارشناسان مالی استفاده کنید.

5. پس‌انداز برای دانشگاه را آغاز کنید
زمانی که فرزندان‌تان در مدرسه آموزش می‌بینند تا بتوانند در یک دانشگاه خوب تحصیل ‌کنند، شما هم باید آماده شوید که پول شهریه دانشگاه را بپردازید. زمانی که برای هزینه‌های تحصیل فرزندان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که از برنامه مناسبی پیروی می‌کنید. این مساله مهم است چون درمورد سرمایه‌گذاری برای تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان نباید هیچ اشتباهی مرتکب شوید. اگر رویای خرید خودرو یا خانه داشته باشید و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای رسیدن به این رویا انجام داده‌اید اشتباه از آب دربیاید، می‌توانید خرید خانه و خودرو را به زمان دیگری موکول کنید. اما تحصیل فرزندان‌تان چیزی نیست که بتوان آن را به تعویق انداخت. بنابراین زمانی که آنها آماده می‌شوند به مرحله تحصیلی بالاتری بروند، شما هم باید آمادگی پرداخت هزینه‌های آن را داشته باشید.