من را کارآفرین اجتماعی ننامید!

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

هر کارآفرین داستان متفاوتی در مورد علت شروع کسب‌وکارش دارد. اما هر چه هست کارآفرین بودن فوق‌‌العاده است. شما با کارآفرینی، خود را بخشی از یک خانواده می‌کنید و فرصتی برای تغییر زندگی‌تان خواهید داشت. کارآفرین بودن به شما احساس باارزش بودن می‌دهد چرا که می‌توانید نقش تاثیرگذاری در زندگی سایرین داشته باشید. کارآفرین بودن می‌تواند بزرگ‌ترین چالشی باشد که هر کسی با آن روبه‌رو می‌شود؛ چالشی که افرادی مانند تال دهتیار از پس آن برآمده‌اند. او که موسس یک شرکت کفش با نام (اولیبرته) Oliberte است داستان متفاوتی دارد.

 

 

زمانی که تال دهتیار Tal Dehtiar ۲۴ ساله بود خودش را در یک اتوبوس با تفنگی که سرش را نشانه رفته بود یافت. در آن هنگام او تازه از مدرسه کسب و کار فارغ‌التحصیل شده و در حال مسافرت به آمریکای جنوبی بود که در اتوبوسی در برزیل فردی مسلح ظاهر شد و از همه افراد داخل اتوبوس خواست تا هر چه دارند به او بدهند. دهتیار از این کار امتناع کرد. او به فرد مسلح گفت که گمان می‌‌کند تفنگ او قلابی است و بعد از کش و قوس فراوان، فرد مذکور از اتوبوس به بیرون پرید. تا امروز دهتیار نمی‌داند که آیا آن اسلحه واقعی بود یا نه!

دهتیار که اکنون ۳۴ ساله است می‌گوید «من واقعا کله‌شق و سمج هستم». کله‌شقی دهتیار همان چیزی است که از اشتیاق کارآفرینی او پشتیبانی می‌کند. شرکت او با نام اولیبرته کفش‌های بسیار شیک تحت استاندارد تجارت منصفانه (Fair Trade) در پایتخت اتیوپی، جایی که غرق در فقر و فساد است، تولید می‌کند. اولیبرته از حقوق کارگران در جنوب صحرای آفریقا حمایت می‌کند. برخلاف برخی رقبا، این شرکت مدل «یکی بخر؛ یکی هدیه بده» را برای امور خیریه ارائه نمی‌دهد. این شرکت در یک مسیر سنتی‌تر عمل می‌کند: با تولید کالا، شغل‌های باثبات برای افراد نیازمند ایجاد می‌کند.

دهتیار می‌گوید «من هرگز خودم را یک کارآفرین اجتماعی1 خطاب نمی‌کنم. من از این کلمه متنفرم. به نظرم بسیار احمقانه است. ما به مردم کمک نمی‌کنیم. شیوه کمک ما به آنها این است که ما به آنها اجازه می‌دهیم خودشان به هم کمک کنند». ماموریت او آسان نبود. «تجارت منصفانه » یک گواهی‌نامه است که غذا، محصولات و کارخانه‌هایی را ارزانی می‌کند که با آستانه مسوولیت، انصاف و رفتار اخلاقی خاصی فعالیت می‌کنند. شرکت‌ها برای تصدیق شدن توسط «تجارت منصفانه » باید نشان دهند که با کارکنانشان رفتاری درست و عادلانه دارند و اگر آن معیارها و ضوابط را رعایت کنند، مهر تصویب را از «تجارت منصفانه » دریافت می‌کنند. این مهر که روی بسته‌بندی زده می‌شود به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که این محصول در چگونگی رفتار با کارگران مقررات دقیقی را اجرا می‌کند. به علت پیچیدگی، برای یک شرکت ارائه گواهی «تجارت منصفانه» در پوشاک سخت‌تر از گواهی «تجارت منصفانه» در قهوه و شکلات است و کفش جزو همین موارد است.

آنها همواره می‌دانند که مشتریان شرکت می‌خواهند بدانند محصول از کجا آمده است. آنها می‌دانند که اگر چیزی متفاوت ارائه کنند که با اهداف انسان‌دوستانه نیز وابسته باشد، موجب خواهد شد تا مشتریان احساس بهتری داشته باشند. طبق گفته‌های دهتیار بیش از ۴۰ مرحله برای تهیه و حمل و نقل یک کفش دست‌ساز موردنیاز است. اولیبرته که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد تنها خط تولید کفش است که با کارخانه‌ای با تایید «تجارت منصفانه» تولید می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۲ نیروی کافی برای راه‌اندازی کارگاه خود را جمع‌آوری کرد. در سپتامبر ‌سال ۲۰۱۳ موفق شدند نخستین کارگاه تولید کفش خود را با گواهینامه Fair Trade (تجارت منصفانه) دریافت ‌کند. این کفش که پیوندی بین کتانی‌هایی با ظاهر محکم و کفش‌های مجلسی مردانه است از موادی ساخته شده که تماما از صحرای آفریقا گرفته می‌شود. برچسب‌ها و اتیکت‌های کفی کفش در جزایر موریس تولید می‌شود؛ لاستیک زیره آن از کشور لیبریا، آفریقای جنوبی، کنیا و اتیوپی می‌آید. این کفش‌ها که از ۱۰۰ دلار تا ۲۲۰ دلار برای هر جفت طبقه‌بندی می‌شود؛ در ۱۰ خرده‌فروشی آنلاین فروخته می‌شود که در کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکای شمالی خدمات‌رسانی می‌کنند و به علاوه در ۷۵ فروشگاه در سراسر ایالات متحده. اولیبرته انتخاب اندکی از کوله‌پشتی و کیف‌های چرم دارد. تولید در آفریقا با مشکلات خودش همراه است؛ گرچه دهتیار در تایید اینکه این کار ارزشش را دارد؛ بسیار مصمم است. او می‌گوید« ما تحت شرایط محیطی سخت کار می‌کنیم اما همچنان به کارمان ادامه می‌دهیم. ما در حالی کفش‌هایمان را می‌سازیم که تلاش می‌کنیم زنده بمانیم».

اکنون دهتیار ۱۱۰ کارگر در کارخانه‌اش در اتیوپی دارد و ۱۰ کسب و کار را خارج از تورنتو مدیریت می‌کند. با وجود این چالش‌ها، تولید بزرگ‌ترین مشکل دهتیار نیست. مشکل اصلی او مشتریانی هستند که باید کیف پول‌شان را از جیبشان درآورند و پول خرج کنند. دهتیار دریافت که ابتدا شما باید به مشتریان خود بفروشید، سپس در مورد هدف برندتان به آنها آموزش دهید. این شرکت مارک مک‌نایری Mark McNairy را که یک طراح مشهور مردان است استخدام کرد تا خط تولید را طبق مد روز اداره کند. فرآیند آموزش با یک نقشه از اتیوپی که در تخته کفش حک شده است شروع می‌شود. با رشد اولیبرته دهتیار می‌خواهد به همه بگوید چگونه به این رشد دست یافته است. او می‌گوید «ما با تکرار دیگران از روی مدل خودمان، گسترش می‌یابیم و این برای ما بزرگ‌ترین افتخار است. این یک تجربه اجتماعی است. من می‌خواهم زندگی‌ام را با این هدف سپری کنم و خوشبختانه تاکنون موفق بوده‌ام و اگر این چنین نباشد، خواهم مرد».

پانوشت

1. کارآفرین اجتماعی فردی است که یک مشکل اجتماعی را تشخیص می‌دهد و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر استفاده می‌کند.

منبع: entrepreneur