رضایت مشتری  راز موفقیت بیمه پارسیان است
رشد و توسعه همه جانبه از طریق بهبود خدمات ارائه شده و پرهیز از اقدامات غیرفنی همواره یکی از اصول فعالیت شرکت بیمه پارسیان در بازار بیمه کشور بوده است. بر همین مبنا در سال ۱۳۹۲ نیز تلاش عمده شرکت جلب رضایت مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید عمدتاً از طریق ارائه محصولات نوین بوده است. این بخشی از گفت و گوی دنیای اقتصاد با اویارحسین مدیر عامل بیمه پارسیان است. مشروح آن را در ادامه بخوانید:


آقای اویارحسین نظارت مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
: نظارت می بایست بر پایه توانگری مالی و فنی و با الگوبرداری از سازمانهای نظارتی مستقل بین المللی و پس از تطبیق با قوانین و مقررات داخلی انجام پذیرد؛سیاستهای نظارتی باید با ساختار صنعت بیمه کشور تناسب داشته باشد. البته به نظر می رسد که ترکیب شورای عالی بیمه بعنوان بالاترین نهاد صنعت بیمه متناسب تر با ساختار صنعت بیمه باشد و سازمان ناظر صرفاً به امور نظارتی بپردازد و خود شریک در بازار نباشد.نظارت مطلوب نباید فقط بر اساس بروکراسی های خشک اداری انجام پذیرد بلکه باید با هدف راهبردهای کلان صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه ای انجام پذیرد.

به نظر شمار بازار بیمه کنونی چگونه بازاری است؟ رقابتی ، انحصاری یا رهبری بازار ؟
: بازار رقابتی است ولی رقابتی که پایه و اساس آن بر نرخ شکنی غیرفنی استوار شده و این نرخ شکنی با معیارهای فنی و اصول بیمه ای منافات دارد و متأسفانه در سال های اخیر نیز تشدید شده است. کاهش شدید نرخ ها و ارائه شرایط غیرفنی در رشته های مختلف ، بازار کنونی بیمه را دستخوش نابسامانی های عدیده ای نموده است این عدم وجود رقابت صحیح و سالم و تمرکز نزدیک به ۵۰درصد پرتفوی صنعت بیمه در یک شرکت دولتی می تواند بازار کشور را نیمه انحصاری تلقی کرد.

حذف نظام تعرفه چه تأثیری بر بازار دارد؟ شما با حذف تعرفه موافق هستید؟
:در اغلب کشورهائی که از بازار بدون تعرفه تبعیت می نمایند ابتدا زیرساختهای لازم برای اجرای بدون تعرفه فراهم می شود ولی متأسفانه در ایران آزادسازی بدون فراهم شدن زیرساختهای لازم صورت پذیرفت که از جمله می توان به عدم نظارت صحیح کمبود اطلاعات بیمه ای صحیح که به کمک آن بتوان گزارشاتی را در زمینة آمار و ارقام مربوط به ارزیابی ریسک را به دست آورد و همچنین عدم فرهنگ رقابتی مبتنی بر رفتار حرفه ای ، کم تجربگی شرکتهای بیمه ای تازه تأسیس و بالاخره نبود تجربه و تخصص کافی اشاره نمود و این موارد موجب شد که حذف تعرفه مشکلات بسیار جدی را در صنعت بیمه بوجود آورد.
حرکت بسمت حذف تعرفه در همة رشته های بیمه ای امری ضروری است ولی این حذف می بایست به تدریج و با فراهم شدن زیرساختهای لازم صورت پذیرد که در کشور ما این امر با عجله و سرعت و بدون فراهم شدن زیرساختها صورت پذیرفت.
البته نباید منکر این بود که این آزادسازی در بعضی از رشته های بیمه ای نتایج مثبتی نیز در بر داشته است.

نحوة نظارت بر صنعت بیمه طی سالهای گذشته را توضیح دهید و از چالشها و موانع روی نظارت اصولی بر صنعت بیمه بگویید.
: قبل از آزادسازی در صنعت بیمه و زمانی که بازار از تعرفه تبیعیت می نمود نظارت ناکافی وجود داشت که این نظارت بر اساس قوانین و مقررات ، آئین نامه ها و مصوبات از پیش تعیین شده و به روز نشده بود و عمدتاً بر اساس عملکرد سالهای قبل صورت می گرفت. ضمن اینکه به دلیل فراهم نبودن آمار و اطلاعات لازم و عدم وجود نظارت سیستمی ، بیمه مرکزی صرفاً از ابزار جریمه مالی استفاده می کرده که این جریمه مالی بصورت کامل راهگشا مانع از عدم رعایت تعرفه‌ها نبود ضمن اینکه نرخ گذاری نیز در اغلب رشته های بیمه ای بدلیل کمبود آمار و اطلاعات و همچنین آمارهای به روز نشده با ریسک تناسب نداشت، ضمن اینکه در رشته ای مانند بیمه شخص ثالث که بیش از ۴۰درصد پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می دهد، نرخ گذاری در خارج از صنعت بیمه صورت می پذیرد که در حال حاضر نیز بهمین منوال است ولی از زمانی که در اغلب رشته های بیمه ای آزادسازی صورت پذیرفته و به عبارتی تعرفه ها برداشته شده ، به دلایلی که توضیح داده شد رقابتی غیر اصولی و ناسالم در رشته هایی که تعرفه آن آزاد اعلام شده شکل گرفته بنحوی که در حـال حاضر با توجه به زیان ده بودن رشته بیمه شخص ثالث از یکطرف و نرخ شکنی زیاد در رشته های بدون تعرفه صنعت بیمه با مشکل مواجه شده و اگر چاره ای برای آن اندیشه نشود در آینده ای نزدیک صنعت بیمه با بحران های جدی مواجه خواهد شد.

لطفا درخصوص نحوه نظارت درون سازمانی درشرکت بیمه پارسیان بگویید ؟
: با تشکیل مدیریت حسابرسی، بازرسی و کنترل های داخلی تحت نظارت مستقیم مدیر عامل ، کلیه فعالیت های درون سازمانی تحت نظارت و بازرسی قرار دارند. ضمن اینکه کمیته تخلفات اداری کارکنان و کمیته رسیدگی به تخلفات نمایندگان نیز در زمینه تخلفات احتمالی کارمندان و نمایندگان شرکت تصمیم گیری می کنند.
در بیمه پارسیان فعالیتی نیست که زیر ذره‌بین نظارت و کنترل نباشد و همین حساسیت ها باعث گردیده تا تخلف از قوانین و مقررات در شرکت بسیار به ندرت اتفاق افتد و از این حیث می‌توان گفت بیمه پارسان جایگاه منحصر به فردی در صنعت بیمه دارد.

آیا شبکه فروش به ویژه نمایندگان هم مشمول این نظارت می شوند؟
: با توجه به استقرار سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو) در بیمه پارسیان، کلیه مجتمع ها، شعب و نمایندگان سراسر کشور از نظر شرایط عمومی، اداری ، فنی و مالی تحت نظارت قرار دارند و انحرافات احتمالی در عملکرد ، به آنان گوشزد و در صورت لزوم برخورد اصلاحی جهت رفع موارد عدم انطباق صورت می پذیرد. ضمناً بازدیدهای دوره ای از دفاتر نمایندگان در سراسر کشور نیز توسط روسای مجتمع ها و شعب، سرپرستان مناطق و مدیریت امور شعب و نمایندگان شرکت انجام می پذیرد.
علاوه بر این نحوه عملکرد مجتمع های بمه ای و شعب شرکت نیز طی بازدیدهای مختلفی که توسط مدیریت‌های واحدهای ستادی صورت می پذیرد تحت بررسی و نظارت مستمر قراردارد.
بازدیدهای صورت گرفته از جهات مختلف فنی، مالی و اداری مورد بررسی قرارگرفته و در صورت مشاهده موارد غیرعادی بلافاصله به موضوع رسیدگی و تصمیم قتنونی لازم اتخاذ می گردد.
همچنین انجام حسابرسی از اسناد مالی شعب سراسر کشور نیز از دیگر ابزارهای نظارتی است که در مقاطع زمانی مختلف چه بصورت ادواری و چه به شکل تصادفی ، توسط مدیریت حسابرسی با هدف ارتقای سلامت اداری صورت می پذیرد.
بیمه پارسیان بطور جدی برلزوم رعایت قوانین و مقررات پافشاری و تاکیددارد و همواره اعلام نموده است که خط قرمز شرکت ، عدول و تخطی از دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بخشنامه‌ها و مقررات مورد عمل است.
بنابراین سلامت کار برای ما یک اصل پذیرفته شده است که به هیچ وجه از آن کوتاه نمی آییم.

در خصوص رتبه‌بندی بیمه مرکزی از توانگری مالی شرکت‌های بیمه چه نظری دارید؟ آیا بیمه پارسیان از توانگری مالی مناسبی برخوردار است؟ لطفا توضیح دهید.
: طبق اعلام بیمه مرکزی، بیمه پارسیان با نسبت توانگری ۹۲ درصد در سطح دو توانگری مالی قرار گرفته است. تعریفی که آئین نامه شماره ۶۹ شورای عالی بیمه؛ دایر بر نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی شرکت‌های بیمه، از سطح دو توانگری بیان می‌کند شامل بازه ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد است. لذا بیمه پارسیان تنها با اختلاف کمی در سطح دو قرار گرفته است. مضافاً اینکه؛ رتبه‌بندی اعلام شده مربوط به سال ۱۳۹۱ بوده و برای محاسبه نسبت توانگری مالی از اطلاعات همان سال استفاده شده است. این در حالی است که بیمه پارسیان در یک سال اخیر اقدامات مهمی از جمله افزایش سرمایه، افزایش دارایی‌ها، تعدیل پرتفو و کاهش سهم رشته‌های بیمه‌ای پرریسک اجرا نموده و بدون شک در رتبه‌بندی سال جاری در سطح یک قرار خواهد گرفت. البته همانگونه که در آئین‌نامه ذکر شده، موسساتی که در سطح دو هستند، برای پیاده‌سازی اقدامات فوق سه سال زمان دارند، اما بیمه پارسیان در طی ۶ ماه الزامات آئین‌نامه را در این زمینه برآورده نموده است. از این رو در رتبه‌بندی آتی بیمه مرکزی شاهد جهشی چشمگیر در جایگاه بیمه پارسیان و قرار گرفتن آن در سطح یک از نظر توانگری مالی می باشیم.

لطفا در خصوص عملکرد بیمه پارسیان در ۸ ماهه اول سال ۹۲ توضیح دهید.
: رشد و توسعه همه جانبه از طریق بهبود خدمات ارائه شده و پرهیز از اقدامات غیرفنی همواره یکی از اصول فعالیت شرکت بیمه پارسیان در بازار بیمه کشور بوده است. بر همین مبنا در سال ۱۳۹۲ نیز تلاش عمده شرکت جلب رضایت مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید عمدتاً از طریق ارائه محصولات نوین بوده است. طبق آخرین آمار بیمه مرکزی، در شش ماهه نخست سال ۹۲ بیمه پارسیان با صدور بیش از ۵۸۰,۰۰۰ بیمه‌نامه و تولید ۲,۸۴۵ میلیارد ریال حق بیمه جزء شرکتهای برتر بازار بیمه کشور بوده است. مقادیر فوق در دوره هشت ماهه به ترتیب بیش از ۷۸۰,۰۰۰ بیمه‌نامه و ۳,۹۱۲ میلیارد ریال حق بیمه است که نشانگر تحقق اهداف تعیین شده شرکت برای دوره مورد نظر است. آمار و ارقام فوق نشان می‌دهد بیمه پارسیان به خوبی توانسته است تحولات پیرامونی سال ۱۳۹۱ را پشت سر گذاشته و با مدیریت مناسب این تحولات، بار دیگر روند رو به رشد خود با بهترین ترکیب پرتفوی پیگیری و برآورده نماید.

آیا بیمه پارسیان طرح‌های نویی برای ارایه به بازار دارد؟
: یکی از شاخصه‌های مهم صنعت بیمه در حال حاضر، ورود شرکت‌های جدید بیمه‌ای به بازار و شدت یافتن رقابت است. به اعتقاد بیمه پارسیان، راز موفقیت در چنین بازاری، کسب رضایت مشتریان و ارائه خدمات و محصولات نوین است. هر دو امر فوق جزء راهبردهای اساسی شرکت بیمه پارسیان در سالهای اخیر بوده است. ارائه محصولات جدید بیمه‌ای به خصوص در حوزه بیمه‌های مسئولیت و عمر در همین راستا انجام گرفته است. برای نمونه، بیمه پارسیان اخیراً بیمه عمر خانواده را به بازار بیمه کشور معرفی کرده که با استقبال مناسبی نیز مواجه شده است. در آینده نیز محصولات جدیدی در زمینه بیمه‌های زندگی، درمان و آتش‌سوزی به مردم عزیز کشورمان ارائه خواهد شد.

بیمه پارسیان برای حفظ سهم خود از بازار چه برنامه‌ای دارد؟
:ورود شرکت‌های جدید به بازار طبیعتاً موجب کاهش سهم بازار شرکت‌های موجود شده است. آمارها نشان می‌دهد سهم بازار چهار شرکت باسابقه صنعت بیمه از ۷۵ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۶۷ درصد در سال ۱۳۹۱ رسیده است. به هر روی با افزایش تعداد شرکت‌های موجود در بازار که هم‌اکنون با احتساب شرکت‌های فعال در مناطق آزاد، بالغ بر ۳۰ شرکت هستند؛ و با در نظر گرفتن این مسأله که نیمی از بازار در اختیار یک شرکت قرار دارد، حفظ سهم بازار موجود نیز بسیار دشوار و نیازمند فعالیت مستمر است. با این وجود بیمه پارسیان توانسته است سهمی حدود ۵ درصد از بازار بیمه کشور را به خود اختصاص دهد و هدف خود را بر افزایش آن قرار داده است.