رشد معاملات در بازار خودرو
بازار خودرو پس از ماه‌ها، طی هفته‌ای که گذشت با رشد نسبی معاملات همراه بوده است. بر همین اساس فعالان بازار خودرو از افزایش میانگین 15 درصدی معاملات در این بازار خبر می‌دهند. این میزان رشد معاملات در حالی در بازار خودرو رخ داده است که تا پیش از آن مشتریان این بازار در انتظار کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند.
به عقیده فعالان بازار پایتخت، اعلام قیمت جدید برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با سه درصد کاهش از سوی شورای رقابت یکی از عوامل رشد معاملات در بازار خودرو بوده است.
هرچند با اعلام این میزان کاهش قیمت نیز بازار خودرو به دلیل ادامه داشتن اعتراض‌های نمایندگان مجلس تکانی نخورد، اما ظاهرا پس از آنکه خودروسازان مواضع صریح خود مبنی بر کاهش نیافتن قیمت خودرو را اعلام کردند، مراجعه خریداران به بازار نیز افزایش یافت. خودروسازان پس از کاهش سه درصدی قیمت برخی خودروهای پرتیراژ با وجود اعتراض‌هایی که این میزان کاهش قیمت را کافی نمی‌دانستند، اعلام کردند حتی کاهش سه درصدی قیمت برخی محصولات نیز به زیان خودروسازان تمام شده است، بنابراین آنها توان بیشتری برای کاهش قیمت‌ها ندارند.
اما نکته قابل توجه در بازار این هفته آن است که به گفته فعالان بازار خودرو اگرچه حجم معاملات در بازار خودرو با افزایش میانگین ۱۵درصدی در آغاز هفته جاری همراه بوده است با این حال قیمت خودروها تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است.
به گفته آنها هم‌اکنون تعادل نسبی بین میزان عرضه و تقاضای خودروهای داخلی در بازار آزاد برقرار است به همین دلیل، افزایش نسبی معاملات موجب رشد قیمت‌ها نشده است. در این میان تنها قیمت خودرویی مانند تندر90 که به‌دلیل محدودیت‌های تولید میزان تقاضای آن بیشتر از عرضه است اندکی با افزایش همراه بوده است.
اما رشد معاملات بازار در حالی است که به گفته خودروسازان فروش آنها در کارخانه طی هفته‌های گذشته تعریف چندانی نداشته است.
به گفته آنها بسیاری از افرادی که با هدف حفظ ارزش پول خود اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده بودند، با ناامید شدن از کسب سود، از پیش‌خرید خود انصراف داده‌اند. ناامیدی افرادی که با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده بودند از آنجایی آغاز شد که با اعلام قیمت‌های جدید، فاصله قیمتی خودروها در کارخانه و بازار با کاهش چشمگیری همراه شد.
در پی این اتفاق کارشناسان اقتصادی ثبات قیمتی را برای بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند. به عقیده کارشناسان با خروج سرمایه‌گذاران از بازار خودرو، نگاه‌ها به خودرو تغییر خواهد کرد و خودرو به جایگاه اصلی خود که همان کالای مصرفی بادوام است باز خواهد گشت. به این ترتیب با خروج خودرو از نقش سرمایه‌ای خود، قیمت آن هر روز با افزایش همراه نخواهد شد و ثبات را تجربه خواهد کرد.
اما نگاهی به بازار خودروی این هفته نشان می‌دهد قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه و بازار به کمترین میزان رسیده است و در برخی محصولات قیمت بازار از قیمت کارخانه نیز کمتر شده است.


خودروهای بازار؛ ارزان‌تر از کارخانه
سمند SE دو ایربگ محصولی است که قیمت آن در بازار به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است. این خودرو در حالی در بازار قیمتی برابر با 26 میلیون و 400 هزار تومان دارد که قیمت آن در کارخانه برابر با 27 میلیون و 59 هزار تومان است.
سمند LX دو ایربگ نیز در بازار با قیمت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که نشان‌دهنده فاصله بسیار اندک قیمت این خودرو در بازار با کارخانه است. قیمت کارخانه این خودرو ۲۹ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان است.
اما پژو 405 با طراحی جدید در داشبورد به همراه 2 ایربگ نیز در بازار قیمتی برابر با 29 میلیون و 400 هزار تومان دارد؛ این در حالی است که قیمت این محصول در ایران‌خودرو 28 میلیون و 483 هزار تومان است. قیمت پژو 405 دوگانه سوز به همراه دو ایربگ نیز در بازار 31 میلیون و 500 هزار تومان است که نشان می‌دهد این خودرو در بازار آزاد نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان گران‌تر از کارخانه فروخته می‌شود.
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز این روزها با اختلاف قیمت کمی نسبت به قیمت کارخانه‌ای خود در بازار به فروش می‌رسد. قیمت بازار این خودرو ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت کارخانه‌ای آن نیز ۳۶ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان است. رانای LX نیز در حالی در بازار با قیمت ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت کارخانه‌ای آن بیشتر از بازار است. این خودرو در بازار ۳۲ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان قیمت دارد.
اما نگاهی به محصولات سایپا نیز نشان می‌دهد قیمت محصولات این خودروساز در بازار و کارخانه نیز اختلاف کمی با یکدیگر دارند و در برخی مدل‌ها قیمت بازار به کمتر از سطح قیمت‌ها در کارخانه نیز رسیده است.
بر همین اساس سایپا ۱۱۱ در مدل SE در حالی در بازار به قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است که قیمت آن در کارخانه ۱۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است. سایپا ۱۳۲ مدل SE نیز در بازار ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از کارخانه به فروش می‌رسد.
این خودرو در بازار 19 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.
خودروی تیبا SX با استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز در بازار این هفته ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت در حالی که این خودرو در کارخانه با قیمت ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
تیبا 2 نیز که مدل هاچ‌بک تیبا است و به تازگی راهی خیابان‌ها شده است، در مدل ‌SX خود با قیمت 27 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این خودرو در کارخانه نیز 26 میلیون و 900 هزار تومان است.