تکنولوژی CityTree با  قدرت بیش از 275 درخت در پاک‌کنندگی آلودگی

امروزه آلودگی شهری مشکل عمده در بسیاری از شهرها در سراسر جهان است و کیفیت بد هوا می‌تواند به معنای افزایش بیماری‌های مزمن مانند آسم باشد و در عین حال راه‌ رفتن، دوچرخه‌سواری و لذت از هوای بیرون را برای انسان‌ها دشوار کند. یک راه‌حل واضح ایجاد فضاهای سبز بیشتری است؛ چرا که گیاهان می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی کیفیت هوا را بهبود ببخشند و از ذرات ریز آلاینده بکاهند؛ اما با گران‌تر شدن املاک و مستغلات شهری، احتمال بیشتری وجود دارد که در زمین به‌جای پارک‌ها بیشتر خانه‌ها ساخته شوند.

بنابراین مشکل زوال کیفیت هوا هنوز به قوت خود باقی است. یک استارت‌آپ آلمانی در حال ارائه یک راه‌حل جذاب است: یک وسیله که زیست‌شناسی و تکنولوژی خودکار اینترنت اشیا (IoT) را ترکیب می‌کند تا آنچه CityTree نامیده می‌شود را ایجاد کند. دنس هونوس (Dénes Honus)، مدیر ارشد اجرایی Green City Solutions توضیح می‌دهد که چرا سیتی‌تری می‌تواند بخشی از پازل آلودگی شهری باشد: سیتی‌تری به خودی خود یک درخت نیست؛ بلکه یک سطح پوشیده شده از خزه است که به‌طور عمودی در یک مکان نصب می‌شود که با محیط شهری تنظیم می‌شود. در محیطی بالغ بر ۵/ ۳ متر‌مکعب، سیتی‌تری کاری معادل ۲۷۵ درخت را انجام می‌دهد که هوا را از غبار، نیتروژن اکسید و کربن دی‌اکسید (بیش از ۲۴۰ تن) صاف می‌کنند. ژنگلیانگ وو، یکی از موسسان Green City Solutions می‌گوید خزه به دلیل خواص بیولوژیک خود برای این کار انتخاب شده است: خزه‌ها مساحت سطحی سبز به مراتب بزرگ‌تری‌ نسبت به سایر گیاهان دارند. به این معنی که ما می‌توانیم آلاینده‌های بیشتری را به دام بیندازیم.

سیتی‌تری نه تنها به بهبود کیفیت هوا تا شعاع ۵۰ متری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مانند یک بیلبورد آنالوگ نیز عمل ‌کند که حروف، تصاویر یا داده‌های دیجیتال را از طریق یک کد QR، iBeacon یا NFC (ارتباطات حوزه نزدیک) نشان می‌دهد. (NFC گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصله‌های کوتاه (حداکثر چند سانتی‌متر) کاربرد دارد.) سیتی‌تری در ابعاد چهارمتر طول و سه متر عرض ارائه می‌شود و حدود دو متر نیز عمق دارد و با یا بدون یک نیمکت در دسترس است. این دستگاه از طریق پنل‌های خورشیدی خودش را شارژ می‌کند. همچنین این دستگاه آب باران را جمع‌آوری و به‌طور خودکار با استفاده از یک سیستم آبیاری موجود در آن دوباره توزیع می‌کند. سنسورها می‌توانند اضافه شوند به‌طوری که داده‌ها می‌توانند برای عملکرد سیتی‌تری جمع‌آوری شوند.

شهرها می‌توانند با هزینه‌های معادل ۲۵ هزار دلار در سیتی‌تری‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این شرکت حدود ۲۰ عدد از این واحدها را در اسلو، پاریس، بروکسل و هنگ‌کنگ نصب کرده است و در نظر دارد آن را در هند و ایتالیا نیز گسترش دهد. گرچه ممکن است این دستگاه مانند یک درخت واقعی و زنده در سطح عملی خوشایند نباشد اما یک ایده نوآورانه است، فضای به مراتب کمتری را اشغال می‌کند و قدرت طبیعت و انرژی خورشیدی را با تسلسل تکنولوژی‌های جدید ترکیب می‌کند تا هوا را پاک و عاری از آلودگی سازد. در سایت این شرکت چشم‌انداز آن این چنین تصویر شده است: «چشم‌انداز ما جهانی است که در آن مردم شهرها می‌توانند سالم و سلامت زندگی کنند. ما می‌خواهیم شرایطی برای زندگی ایجاد کنیم تا به مردم در سراسر جهان اجازه ‌دهد هوای پاک و سالمی را تنفس کنند. ما با ارتباط توانایی‌های طبیعی گیاهان با تکنولوژی اینترنت اشیا در یک مسیر منحصربه‌فرد به این امر دست می‌یابیم.

با این کار ما همکاری قابل قیاس و پایداری برای توسعه شهرهای هوشمند و آینده‌نگر انجام می‌دهیم.» «ما می‌خواهیم کارمان شرایط زندگی بهتری برای مردم شهرها فراهم کند. ما شرایط کاری عالی برای کارمندانمان ارائه می‌کنیم. تیم ما شامل افرادی از ملیت‌های گوناگون است. ما این تنوع فرهنگ‌ها و شیوه‌های تفکر را ارج می‌نهیم. چرا که بازار ما کل جهان است: تفکر ما و فعالیت‌های ما یک ویژگی جهانی دارد. ما می‌خواهیم کارمان همه چیز را تغییر دهد. نه برای لحظه‌ای یا دقیقه‌ای؛ بلکه برای همیشه. برای ما پایداری به این معناست که مراقب منابع خود هستیم.»

تکنولوژی CityTree با قدرت بیش از 275 درخت در پاک‌کنندگی آلودگی