کارآفرینی با سرمایه کمتر از 100 دلار

رفیعه هراتی

کریس گالیبو محققی است که درمورد کسب‌و‌کارهای خرد و فعالیت‌های کوچکی تحقیق می‌کند که سالانه ۵۰ هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند. او برای انجام این تحقیق به بیش از ۱۵۰ کشور جهان سفر و با ۱۵۰۰ کارآفرین مصاحبه کرده است. در اینجا داستان شکل‌گیری برخی از موفق‌ترین این کسب‌و‌کارها شرح داده می‌شود:

گری لف: گری لف به‌طور مکرر به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند و همیشه در قسمت فرست کلاس هواپیماها جا رزرو می‌کند. دوستان گری همواره از او می‌خواستند که در مورد سفر به آنها مشاوره دهد؛ بنابراین او تصمیم گرفت یک وب‌سایت برای ارائه خدمات رزرو سفر در ازای دریافت پول ایجاد کند. او خدماتی را ارائه می‌کند که مردم می‌توانند خودشان به‌صورت رایگان انجام دهند، اما بسیاری از آنها نمی‌دانند چه باید بکنند یا نمی‌خواهند درگیر تماس‌های مکرر با آژانس‌های هواپیمایی شوند. این کسب‌و‌کار اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارد.

برت کلی: برت کلی برنامه «اورنوت اسنشالز» را نوشته است. این برنامه نخستین دستورالعمل انگلیسی زبان برای نرم‌افزار محبوب «اورنوت» است. برت امیدوار بود این برنامه بتواند طی چند ماه مبلغ ۱۰ هزار دلار برای او به ارمغان آورد تا بتواند صورتحساب‌هایش را پرداخت کند، اما او طی دو روز ۱۰ هزار دلار به دست آورد و فروش این برنامه همچنان ادامه دارد. برنامه اورنوت اسنشالز که در ابتدا برای برت یک سرگرمی بود و در آخر هفته‌ها روی آن کار می‌کرد، اکنون درآمد خالصی بیش از ۱۶۰ هزار دلار در سال برای او به ارمغان آورده است. برت در این باره می‌گوید: «موفقیت باورنکردنی این برنامه، نه‌تنها خانواده مرا از شر یک دهه بدهی و مشکلات مالی خلاص کرد؛ بلکه به ما این امکان را داده است آنطور که دوست داریم زندگی کنیم.»

جانسون گلسپی: او طرفدار رژیم غذایی پارینه‌سنگی است. رژیم غذایی پارینه‌سنگی نوعی رژیم غذایی است که در آن هر نوع غذایی که در دوران پارینه‌سنگی و پیش از دگرگونی‌های کشاورزی مورد استفاده انسان‌ها نبوده است، خورده نمی‌شود. در این رژیم غذایی خوردنی‌هایی مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات، صدف‌ها، ریشه گیاهان، انواع میوه‌ها، میوه‌های مغزدار و قارچ‌های خوراکی استفاده می‌شود و از خوردن موادی مانند سیب‌زمینی، شکر، مواد غذایی فرآوری شده، لبنیات، حبوبات و غلات اجتناب می‌شود. جانسون متوجه شد حامیان این رژیم غذایی مشکل مشترکی دارند: پیروی منظم از این رژیم دشوار است، چون نیازمند برنامه‌ریزی و خرید روزانه است؛ بنابراین او سایت «پالئو پلن» را ایجاد کرد. این سایت یک سایت عضویت است که فهرست خرید و دستورالعمل‌های مستمر ارائه می‌کند. هدف پالئو پلن این است که با ارائه فهرست‌های خرید و توصیه‌های مداوم، اعضا را حفظ کند. این برنامه ماهانه ۵ هزار دلار درآمد و کلی شغل ایجاد کرده است.

مایکل هانا: مایکل هانا پس از آنکه شغل خود را از دست داد، یک فروشگاه تشک‌های غیرمتعارف باز کرد. یکی از دوستان او که یک فروشگاه اثاثیه منزل داشت به او یک کامیون تشک داد تا آنها را از طریق وب‌سایت تبلیغاتی کریگزلیست یکی‌یکی بفروشد. اما مایکل به جای این کار یک نمایشگاه اتومبیل پیدا کرد که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. او توانست این نمایشگاه را با تخفیف فراوان اجاره کند و اولین فروشگاه خود را باز کند. گرچه در ابتدا مایکل چیز زیادی از کسب‌و‌کار تشک نمی‌دانست، اما سه سال بعد فروشگاه «مترز لات» بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کرد.

سارا یانگ: او در اوج بحران اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ یک فروشگاه نخ و کاموا باز کرد. زمانی که از او پرسیده شد چرا فکر می‌کند که موفق خواهد شد، او پاسخ داد فروشگاه‌های کاموا تنگ و کوچک هستند و فضای خشکی دارند. من تنها کسی نیستم که چنین احساسی نسبت به این فروشگاه‌ها دارم، بنابراین تصمیم گرفتم فروشگاه متفاوتی باز کنم. فروشگاه او که «هپی نیتس» نام دارد مکانی جذاب برای بافندگان و خانواده‌هایشان است. آنها می‌توانند تا هر وقت که بخواهند در فروشگاه بمانند و بافتنی ببافند. با توجه به اینکه اکثر بافندگان زنان هستند، سارا یک محل مخصوص بازی برای بچه‌ها و یک محل دارای پوشش وای‌فای برای همراهان درست کرده است. به تازگی درآمد روزانه سارا به ۱۰ هزار دلار رسیده و او اکنون ۶ کارمند دارد و مشکل بسیاری از زنان بچه‌دار علاقه‌مند به بافتنی را نیز حل کرده است.

نو لاپوود: او مربی اسنوبورد است که دی‌وی‌دی‌های آموزشی تهیه کرده است و در سراسر جهان می‌فروشد. او مدل خوبی را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کرده بود، اما تصمیم گرفت آن را توسعه دهد؛ بنابراین به مشتریان پیشنهاد کرد درصورتی که برنامه‌های آموزشی او را دوست نداشتند، ۱۱۰ درصد از مبلغ خرید به آنها بازپرداخت می‌شود. به این ترتیب فروش دی‌وی‌دی‌ها افزایش یافت و او همین روش را برای فروش دی‌‌وی‌دی‌هایی که به دیگر زبان‌ها ترجمه شده‌اند، در پیش گرفت. نکته جالب اینجاست که هیچ کس درخواست بازپرداخت پول نکرده است. درحال حاضر درآمد خالص نو بیش از ۲۴۰ هزار دلار در سال است.