مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه گفته می‌شود بخشی از اراضی شمال غربی در جاده قلعه شور، وقفی است، گفت: در این زمینه مبنای کار ما، نظر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بهارستان است، که آنها وقفی بودن این زمین‌ها را رد کرده اند و ما طبق نظر علما رفتار می‌کنیم.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه اساس شکل‌گیری شهرهای جدید در استان به مطالعات طرح جامع منطقه‌ای بر می‌گردد، اظهار کرد: در این راستا ایجاد سه شهر جدید هر کدام با هدفی مشخص در استان مکان یابی شد. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه شهر جدید بهارستان برای اسکان سرزیر جمعیت کلان شهر اصفهان برنامه‌ریزی شد، تصریح کرد: در سال ۱۳۶۵ در این منطقه سه هزار هکتار مکان یابی شد، البته پیش ازآن نیز نقطه سکونت موقت بود، اما با گذشت زمان نظام‌مند شد. احمدی با بیان اینکه شهر جدید بهارستان در ابتدا برای احداث ۶۲ هزار واحد مسکونی و اسکان ۳۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی شد، خاطر نشان کرد: از آغار عملیات اجرایی تا به امروز بیش از ۲۳ هزار واحد مسکونی در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی بهارستان احداث شده و مابقی نیز در زمین‌های پیش بینی شده احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۲ طرح جامع بهارستان به تصویب شورای عالی معماری رسید، اضافه کرد: در شهرهای تاریخی بر اساس وضعیت موجود اقدام به مطالعه می‌شود اما در شهرهای جدید ابتدا مطالعات انجام و مطابق با آن اقدام می‌شود و تغییر چهره در شهرهای جدید به این دلیل است. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به شروع مطالعات طرح تفصیلی شهر جدید بهارستان در سال ۱۳۷۲ ادامه داد: فاز یک و دو طرح تفصیلی این شهر در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید. بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این شهر ۶۴ هزار نفر بود، اما در حال حاضر حدود ۸۰ هزار نفر است. احمدی با بیان اینکه تمام ادارات تاسیس شده در بهارستان در حال خدمت رسانی به مردم هستند، خاطر نشان کرد: امکانات شهر به لحاظ تاسیسات زیر بنایی، شبکه‌های توزیع آب، جمع آوری و هدایت گاز، مخابرات، ارتباطات محلی و دسترسی در فازها کامل شده است. وی با بیان اینکه ۱۲ مسجد در مرحله بهره‌برداری است و در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم دو برابر می‌شود، گفت: برای ایجاد و تکمیل ۲۰ پایگاه بسیج، سه دانشگاه، بیش از ۳۵ واحد آموزشی دولتی در مقاطع مختلف، سه باب کتابخانه، پنج مرکز قرآنی و سالن‌های مختلف ورزشی و ... تلاش شده است.

طراحی باغ بهارستان

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان مهم‌ترین اقدام این شرکت در زمینه شهرسازی را بازنگری و اصلاح طرح جامع مصوب سال ۱۳۷۲ دانست و افزود: طرح نهایی در اداره کل راه و شهرسازی استان در حال بررسی است و نهایتا به استانداری ارسال می‌شود. احمدی با اشاره به تصویب طرح اراضی فاز چهار در ابتدای سال تصریح کرد: بر اساس این طرح توسعه شهر جدید بهارستان به لحاظ استقرار سکونت در فاز ۴ خواهد بود. طرح آماده سازی تعدادی از بلوک‌های اراضی مسکونی فعلی، طرح هندسی بلوارهای رسالت جنوبی و شمالی و میدان ورودی موسوم به محور میانی، طراحی مسجد جامع بهارستان و ... اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه طراحی باغ بهارستان پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ در این بخش با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود، اضافه کرد: طراحی محوطه‌ها و پارک‌های مسکن مهر در برنامه‌ شرکت عمران است که پس از اجرای این طرح‌ها چهره‌ای متفاوت از مسکن مهر بهارستان خواهیم داشت.

مترو بهارستان

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به مترو اصفهان- بهارستان گفت: در حال حاضر دو پیمانکار مشغول فعالیت هستند. حدود ۱۴ کیلومتر فاصله ایستگاه صفه تا بهارستان است. در قطعه نخست تا کنون ۲۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده است و ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در قطعه دوم نیز ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده و ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این ارقام علاوه بر ۲۰ میلیارد تومان آزاد سازی مترو بوده است. احمدی با بیان اینکه عملیات ساخت مترو اصفهان بهارستان از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، خاطر نشان کرد: تا کنون ۸۰ میلیارد تومان در مترو بهارستان در شرایطی هزینه شد که در رکود اقتصادی قرار داریم و تکمیل آن به ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد و در صورت تامین منابع مالی می‌توان تا سال ۱۳۹۷ ایستگاه بهارستان اصفهان را به بهره برداری رساند. وی با بیان اینکه درخواست مجوز ریل گذاری گرفته شده و هزینه اجرایی آن ۵۵ میلیارد تومان است، تصریح کرد: شاه بیت توسعه بهارستان در آینده حمل و نقل و مترو است و با راه‌اندازی مترو اصفهان- بهارستان، شهر جدید بهارستان بهترین نقطه سکونتی کلان شهر اصفهان خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه این مسیر شامل سه ایستگاه، بهارستان، سپاهان شهر و راه آهن است، گفت: این ایستگاه‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیشتر بودجه مترو از منابع داخلی و مابقی از بودجه عمومی تامین شود. احمدی با بیان اینکه مجموعه ورودی شهر بهارستان حدود ۵.۵ کیلومتر در مسیر جدید تعریف و طراحی شد، اضافه کرد: بهره‌برداری از ورودی شهر با اعتبار حدود ۲۷ میلیارد تومان انجام شد و هم اکنون ورود و خروج از شهر بهارستان از طریق این محور و میدان انجام می‌شود. وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ زیر بنایی شهر زیرسازی کنار گذر جاده قلعه شور ( بلوار هدایت) با حدود ۴ میلیارد تومان تامین اعتبار است که حدود ۸۶ میلیارد تومان نیز هزینه آزاد سازی این طرح شده است. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به آزاد سازی اراضی غرب بهارستان و سایت جانبازان اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هکتار مساحت این طرح است و تا کنون ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تامین اعتبار شده و ۵۰ درصد این رقم هزینه شده است. احمدی ادامه داد: تکمیل مسجد امام حسن عسگری (ع) با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تکمیل مسجد القائم با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار، بهسازی بلوارهای اصلی شهر، پروژه های فضای سبز، کاشت و نگهداری بیش از ۱۱۰ هکتار با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان و ... از پروژه های روبنایی بهارستان است.

مسکن مهر بهارستان

وی با بیان اینکه طراحی فضای سبز اراضی مسکن مهر شهرستان در حال انجام است، اضافه کرد: مدل واگذاری و احداث واحدهای مسکن مهر بهارستان با کشور متفاوت است و با توجه به استانداردها مسکن مهر بهارستان کامل ترین مسکن مهر استان است. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان افزود: سهمیه شهر جدید بهارستان در مسکن مهر ۱۱ هزار واحد بود و تاکنون ۷ هزار واحد آن به بهره برداری رسیده است و تلاش می‌شود تا اوایل مهر ماه امسال حدود ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ واحد دیگر به بهره برداری برسد و مابقی نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. احمدی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی مسکن مهر ۹۱ درصد است، گفت: رسیدگی به مسایل فنی مسکن مهر بهارستان تا چند ماه آینده تمام است، اما تامین مالی پروژه باید توسط متقاضیان انجام شود و این موضوع و مسایل دیگر منجر به طولانی شدن ساخت و تحویل مسکن مهر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال آینده بحث مسکن مهر در بهارستان را نخواهیم داشت، اظهار کرد: شهر جدید بهارستان تنها شهری است که کمبود متقاضی ندارد، البته مسکن مهر عارضه‌ای در سطح کشور به ویژه‌ شهرهای جدید داشته و اینکه دستگاه‌های خدمات رسان همگام حرکت نکردند. مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان اضافه کرد: پروژه‌های روبنایی مسکن مهر بهارستان شامل یک مسجد، شش باب ساختمان آموزشی، یک کلانتری و ... به ارزش ۱۹ میلیارد تومان است که بخشی از این پروژه ها پاییز امسال و بقیه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. احمدی با بیان اینکه بودجه شرکت عمران حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است، افزود: این رقم ۲۰ درصد بیشتر از بودجه سال گذشته است، با وجود اینکه پروژه‌های عمرانی با رکود مواجه است. البته تمام هزینه‌های پروژه‌ها از طریق فروش زمین تامین می‌شود. وی ادامه داد: وقتی بودجه شرکت عمران ۱۴۰ میلیارد تومان است، به همان اندازه نیز باید درآمد داشته باشیم، زیرا شرکت سهامی خاص باید به صورت درآمد هزینه‌ای فعالیت کند و اگر نتوانیم فرآیند درآمدزایی را تکمیل کنیم باید شرکت را تعطیل کنیم.

بهارستان مطلوب‌ترین نقطه سکونتی اصفهان

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان تصریح کرد: با وجود رکود شرکت عمران این شهر فعال است، زیرا از منابع داخلی خود هزینه می‌کنیم و سال گذشته نیز رتبه برتر شهرهای جدید کشور به لحاظ تحقق درآمد را کسب کردیم. احمدی با اشاره به پروژه‌های سرمایه گذاری و مشارکتی خاطر نشان کرد: بر اساس توافقاتی با اشخاص حقوقی ذی صلاح زمین‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. باغ بهارستان یکی از پروژه‌های مشارکتی بهارستان است که حدود ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و ارزش آن یکصد میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه در حال رایزنی با شرکت‌های بزرگ برای انعقاد قراردادهای مشارکتی هستیم، گفت: انجام این پروژه‌ها و اجرای مترو موجب می‌شود شهر جدید بهارستان به یکی از مطلوب‌ترین نقاط سکونتی اصفهان تبدیل شود.

پروژه تفریحی در پایین دست کوه کلاه قاضی

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان تصریح کرد: با توجه به نقطه قرارگیری بهارستان، یک پروژه تفریحی در زمین‌های پایین دست کوه کلاه قاضی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و عملیات اجرای آن امسال شروع می‌شود. احمدی با بیان اینکه توسعه آتی بهارستان به سمت شرق (فاز ۴) از مرغوب ترین اراضی منطقه است، اظهار کرد: واگذاری این زمین‌ها از نیمه دوم سال جاری انجام خواهد شد . مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه گفته می‌شود بخشی از اراضی شمال غربی در جاده قلعه شور وقفی است، گفت: در این زمینه مبنای کار ما، نظر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر است، که آنها وقفی بودن این زمین‌ها را رد کرده اند و ما طبق نظر علما رفتار می‌کنیم.

احمدی با بیان اینکه وظایف شهرداری و شرکت عمران باید تفکیک شود، افزود: شرکت عمران متولی طرح‌های توسعه‌ای است. این تداخل وظایف بین طرح‌های توسعه‌ای و نگهداشت شهری ممکن است اشکالاتی را ایجاد کند که سعی کردیم این تداخلات کاهش یابد. وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای در مهر ماه سال ۱۳۹۴ با شهرداری، تصریح کرد: بر اساس این توافق تمام امور تکمیل شهر در اراضی فاز ۱، ۲ و ۳ بر عهده شهرداری است و شرکت عمران نیز بهای این خدمات را به شهرداری پرداخت کند که پیگیر عملیاتی شدن این توافق هستیم.

« بهارستان» برای اسکان سرریز جمعیت اصفهان برنامه‌ریزی شد