مخالف حذف تعرفه‌ها بودم
بنابراین اینک تمام واحدها و ساختمان بیمه کارافرین جزو دارایی های شرکت محسوب می شوند و درهرشهری ساختمان های بیمه کارافرین جزو زیباترین ساختمان های آن شهرمحسوب می شود. خریدساختمان ارزش افزوده قابل توجهی برای دارایی ها ی شرکت ایجاد کرده است این بخشی از گفت و گوی دنیای اقتصاد با عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل بیمه کارآفرین است. مشروح آن را در ادامه بخوانید:
آقای ضرابی تعریف شما ازنظارت مطلوب برعملیات بیمه گری چیست؟
: نظارت مطلوب باید شامل نظارت دقیق بردو بخش فنی و مالی باشد . به طوری که درحوزه فنی ازصدوربیمه نامه های غیراصولی که توجیه ندارد جلوگیری شود و همچنین با نظارت مالی بیمه مرکزی بتواند میزان توانگری مالی شرکت ها درایفای تعهدات شفاف شود.

شما با احیای نظارت تعرفه موافق هستید ؟
: بله . اصلا نظام تعرفه نباید یکباره و بدون آمادگی صنعت بیمه برای اجرای نظارت مالی ،حذف می شد. درروزگاری که صحبت ازحذف تعرفه ها بود ازمخالفان طرح آزادسازی با آن شیوه ای که اتفاق افتاد بودم.

چرا؟
: چون نباید نظام تعرفه یکباره حذف می شد و آزادسازی باید تدریجی صورت می گرفت. حذف نظام تعرفه هفتاد ساله یک باره طی یک سال حذف شد و نتیجه ای جزء نرخ شکنی درپی نداشت. چون کارشناسان حرفه ای درصنعت بیمه به اندازه کافی نیست و با این کارشناسان حرفه ای موجود نمی توان به ۲۹ شرکت بیمه سرویس داد. شرکت های بیمه برای بقای خود دربازارفقط با ابزارنرخ شکنی بازی کردند و زمینه را برای باخت تمام شرکت ها فراهم کردند ، می دانید دربازاردامپینگ فعالیت برای شرکت هایی هم که بخواهند حرفه ای کارکنند ،آسان نیست . این شرکت ها هم دربسیاری ازمواقع به خاطرحفظ مشتری خود ناگزیربه کاهش های غیراصولی نرخ حق بیمه می شوند. درسندیکای بیمه گران یکی ازدوستان می گفت:"بسیاری ازشرکت ها دربازاربیمه خودزنی می کنند." بازار به هم ریخت و صورت های مالی دچارمشکل شد.
شما برای اجرای درست آزادسازی چه پیشنهادی دارید؟
: باید قبل ازهراقدامی بیمه مرکزی آماده نظارت مالی می شد و برای اینکارنیرو تربیت می کرد. باید به موازات آمادگی برای نظارت مالی ازکنترل فنی درشرکت های بیمه مطمئن می شد. درگام بعدی نیزباید با جذب حسابداران مالی دربیمه مرکزی و شرکت های بیمه و آموزش مسائل بیمه ای آنها برای استقراردرصنعت بیمه و اجرای نظارت مالی آماده می شدند.

درخصوص آیین نامه نسبت توانگری مالی چه نظری دارید؟
: تعیین توانگری مالی شرکت های بیمه کاربسیارخوبی است و دردنیا هم مرسوم است اما این قضاوت مالی نیازمند فاکتورهای دقیق تری است که امیداست بیمه مرکزی درمحاسبات سال آینده از فرمول دقیق تری استفاده نماید.
نظارت دربیمه کارآفرین چگونه صورت می گیرد؟
:برای نظارت جامع دربیمه کارآفرین یک حسابرس عملیاتی داخلی درکناربازرس قانونی حضوردارد که تحت نظارت کمیته حسابرسی فعال است. همچنین دربخش های فنی نیزمعاونت فنی به اتفاق مدیران رشته های بیمه ای برنحوه صدوربیمه نامه ازطریق برنامه نرم افزاری کنترل دارند. این برنامه نرم افزاری به گونه کاربرد دارد که اگر نرخ ارایه شده نرخ فنی نباشد سیستم اتوماتیک وارازصدوربیمه نامه جلوگیری می کند و اجازه صدور نمی دهد. مگراینکه نماینده یا شعبه ای که قصد صدور دارد با ارایه دلایل منطقی ازمدیرمربوطه آن رشته مجوز کتبی بگیرند. برای رسیدگی به پرونده های خسارت نیزکارشناسان شخصا به شعب شهرستان ها رفته و ازنزدیک برروند پرداخت خسارات نارت دارند.
عملکرد بیمه کارافرین چگونه است؟
: بیمه کارآفرین با دارا بودن ۳۴ شعبه و ۲۰۰۰ نماینده فعال درسراسرکشور مشغول خدمت رسانی است.برای تجهیزشعب و واحدهای پرداخت خسارت برنامه ریزی انجام دادیم که املاک خریداری شوند زیرا برای تجارتی مانند بیمه گری که با ارباب رجوع سروکاردارد جایه جایی مطلوب نیست و کارنقل و انتقال ساختمان و آماده سازی آن برای بهره برداری هزینه براست.بنابراین اینک تمام واحدها و ساختمان بیمه کارافرین جزو دارایی های شرکت محسوب می شوند و درهرشهری ساختمان های بیمه کارافرین جزو زیباترین ساختمان های آن شهرمحسوب می شود. خریدساختمان ارزش افزوده قابل توجهی برای دارایی ها ی شرکت ایجاد کرده است ضمن آنکه ساختمان های شرکت پاسخگوی نیازآن تا ۵۰ سال آینده است. ساختمان مرکزی درتهران درسال اول فعالیت خریدارشد . درآن زمان سرمایه شرکت کم بود و فقط تا ۳۰درصد آن باید بابت خرید ساختمان هزینه می شد اما در سایرشهرها خرید ساختمان به بهترین نحو انجام شده است. سهم بیمه های عمردرپرتفوی بیمه کارآفرین ۵۱ درصد و ضریب خسارت کل شرکت ۵۵درصد است.