6 نکته برنامه‌ریزی مالی برای والدین مجرد
والدینی که به دلایلی مانند جدایی یا فوت همسر، مجرد هستند با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند که اگر بخواهیم صادقانه بیان کنیم، مدیریت کردن آنها تا حدودی سخت و حتی می‌تواند در برخی مواقع، ترسناک باشد. والدین مجرد همواره باید توانایی انجام دادن چندین کار را به‌طور همزمان داشته باشند؛ به‌طوری‌که یک استراتژی متوازن مطابق با نیازهای احساسی و مالی خود و خانواده‌شان را ایجاد کنند. اگرچه هدف برنامه‌ریزی مالی والدین مجرد با والدینی که با هم زندگی می‌کنند تفاوت چندانی ندارد، رسیدن به این اهداف چالش‌برانگیز خواهد بود و با این حقیقت که آنها فقط یک منبع درآمدی دارند، این چالش تشدید می‌شود. مادران مجرد اغلب دشواری‌های دیگری نیز دارند؛ آنها به‌عنوان مادر می‌خواهند از خانواده خود حمایت کنند و در پی تغییر شغل جهت به‌دست آوردن موقعیت بهتر و درآمد بیشتر نیستند. در نتیجه سطح شغل حرفه‌ای آنها به کندی پیشرفت می‌کند و چشم‌اندازی که برای آنها می‌توان متصور شد، درآمد نسبتا کمتر از حد پیش‌بینی شده در آینده است. در ادامه این مطلب نکات مهمی را که یک والد مجرد باید در نظر بگیرد تا بتواند محتاطانه برنامه‌ریزی مالی‌اش را پیش برده تا از خود و خانواده‌اش محافظت کند بیان می‌کنیم. یک جریان نقدی و برنامه هزینه بسازید
برنامه‌ریزی و پس‌انداز برای آینده درحالی‌که در همان زمان بودجه هزینه‌های جاری برای بسیاری از افراد، خصوصا والد مجردی که امکان بهره‌گیری از حمایت و مشاوره یک شریک را ندارد، می‌تواند تجربه بسیار خسته کننده ای باشد. یکی از لوازم کار، برآورد هزینه‌ها و رسیدن به تعادل با درآمدی است که خواهیم داشت. همچنین می‌توانید در یک طرح سرمایه‌گذاری ماهانه (MIP) شرکت کنید که به سرمایه‌گذار امکان بهره‌مند شدن از یک درآمد ماهانه از طریق سود سرمایه‌گذاری‌های خود را می‌دهد. با این برنامه‌ریزی می‌توانید تا حدودی ریسک کمبود درآمد را برای خانواده خود کاهش دهید و به‌تدریج درآمدهای تکمیلی را به آن بیفزایید.

یک بیمه‌نامه عمر بخرید
با خرید یک پوشش بیمه عمر شما می‌توانید مانند والدینتان مطمئن باشید که آینده بچه‌های شما ایمن خواهد بود. این یک ابزار بی‌نهایت مهم برای والد مجرد است و تا حد زیادی بر نیازهای مالی خانواده بستگی دارد. برای تعیین مقدار پوششی که می‌خواهید بیمه‌نامه‌تان داشته باشد باید در ابتدا محاسبه کنید که این سرمایه‌گذاری کردن چه عوایدی را نصیب شما می‌کند. برای مثال مخارج زندگی بچه‌ها و هزینه آموزش آنها مسائلی است که باید والد مجرد درمورد آن تصمیم بگیرد و پس از آن مقدار حق بیمه‌ای را که می‌تواند پرداخت کند تعیین کند.

بیمه خدمات درمانی داشته باشید
یک والد مجرد خانواده خود را با یک حقوق و درآمد حمایت می‌کند. با این شرایط این تقریبا غیر ممکن است که برای موارد اضطراری پزشکی، پول به اندازه کافی پس‌انداز کرده باشد. نیازهای پزشکی می‌تواند هر کسی را شگفت زده کرده و گاهی اوقات می‌تواند جریان نقدی خانواده را به شدت تخلیه کند؛ بنابراین ضروری است که والدین تنها بیمه خدمات درمانی خریداری کنند تا از آنها در مقابل ضرورت‌های پزشکی محافظت کرده و به جلوگیری از تاثیر منفی بر جریان نقدی خانواده کمک کند. والد مجرد با بیمه خدمات درمانی این اطمینان را پیدا می‌کند که در مواقع بیماری، همراهی برای پرداخت هزینه‌ها خواهد داشت.

برای آموزش و پرورش فرزندان سرمایه‌گذاری کنید
آموزش و پرورش فرزندان هدف بسیار مهمی است که نیاز به مراقبت کردن دارد. در حالی که آموزش ابتدایی هنوز نسبتا مقرون به صرفه است، آموزش متوسطه و عالی امروزه قیمتی بالا دارد. والدین مجرد نیاز دارند که نه تنها بودجه‌ای برای آموزش و پرورش الان فرزندان خود در نظر بگیرند؛ بلکه پولشان را به شیوه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که درآینده به مقداری رشد کند که بودجه آموزش و پرورش فرزندانشان در آینده را نیز به‌خوبی تامین کند. در راستای این امر می‌توان به سرمایه‌گذاری بخشی از پول در اوراق قرضه بلندمدت و سرمایه‌گذاری بخش باقی‌مانده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام توصیه کرد. با این کار والدین مجرد نفع دوگانه‌ای از داشتن یک سرمایه‌گذاری نسبتا امن با بازدهی ثابت و همینطور به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری که پتانسیل به‌دست آوردن بازده بالاتر در بلندمدت را دارد خواهند برد. همچنین می‌توانند سرمایه‌گذاری بخشی از پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در نظر بگیرند. برای استفاده بهتر از این صندوق‌ها باید از یک مشاور مالی برجسته بهره جست. البته باید توجه کرد که نباید هزینه زیادی برای دریافت مشاوره بپردازید. به یاد داشته باشید مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی مالی، یک صندوق اضطراری کافی است که به‌عنوان یک شبکه امن مالی عمل کند. برای سودآوری از صندوق باید مهارت مناسب در این زمینه کسب کرد.

برنامه بازنشستگی داشته باشید
یک والد تنها، اغلب فراموش می‌کند که نه تنها مسوول رفاه برای خانواده خود است، بلکه مسوول ثبات آینده خود و شادی کل اعضای خانواده نیز هست. از آنجا که منابع کمیاب یا محدود است، اغلب اتفاق می‌افتد که والد برای تحقق نیازهای فوری و آینده کودک تلاش می‌کند و توجه کمی به نیازهای خود دارد. در نتیجه لازم است که والد مجرد مقداری از درآمد خود را برای رفع نیازهای شخصی خود در نظر بگیرد. همچنین می‌توان مبلغ مشخصی از پول را در صندوق عمومی (PPF) که دارای بهره بالاتری است سرمایه‌گذاری کرد. علاوه‌بر این، می‌توان از طریق یک طرح سرمایه‌گذاری منظم (SIP) در بازارهای سهام سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری کردن مرتب مقدار کمی از پول از طریق یک SIP اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذار در جریان بازارهای سهام قرار بگیرد، همچنین این گونه سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا مقدار مشخصی از ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش دهد.

برای مستقلات برنامه‌ریزی کنید
این موضوع خیلی مهم است که در صورت مرگ یا ناتوانی، از فرزندانتان به‌خوبی مراقبت شود. به همین دلیل است که باید وصیت نامه‌ای ترتیب داده شود که قوانین تقسیم اموال بین فرزندان یا قیم مناسبی که مسوولیت آنها را به عهده گیرد در آن مشخص شود. اگر یک والد مجرد دارایی ملکی دارد، باید به سرعت تکلیفش را مشخص کند و یک فرد مورد اعتماد وظیفه تقسیم اموال را برعهده گیرد.

منبع: www.dnaindia.com