95 درصد خیابان های اصفهان طبق طرح تفضیلی احداث شده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: تاکنون ۹۵ درصد خیابان های اصفهان طبق طرح تفضیلی احداث شده و دیگر خیابانی برای این شهر نمانده، اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقیله موتوری سبک و سنگین در این شهر حرکت می کند. به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، علیرضا صلواتی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران کاهش خودرو تک سرنشین و افزایش حمل ونقل عمومی را از سیاست های اصلی معاونت خود دانست و اظهار کرد: سیاست کلان در محدوده مرکزی کلانشهر اصفهان که محدوده تاریخی شهر هم محسوب می شود آرام سازی ترافیک و پیاده راه سازی است که این اتفاق باید تا افق ۱۴۱۴ به واقعیت بپیوندد. وی به محدوده دوم یا رینگ دوم ترافیکی اشاره کرد و افزود: حمل و نقل روان با اولویت حمل و نقل عمومی و انبوه بر سیاست ما می باشد. همچنین برای رینگ سوم سیاست افزایش مطمئن سرعت و روان سازی ترافیک را در دستور کار داریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۰ باید عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر به ۴ سال کاهش یابد و تاکسی و اتوبوس باید ۴۵ درصد در کنار ۱۰ درصد سهم مترو و ۱۵ درصد سهم دوچرخه موجب کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی شوند همچنین تصادفات نیز باید از ۶.۳ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر به ۲.۶ در هر ۱۰۰۰ نفر برسد و سالانه باید کاهش ۱۰ درصدی تصادف و کاهش ۱۰ درصدی آلودگی هوا را داشته باشیم.

70 کیلومتر مسیر رفت و برگشت دوچرخه احداث می شود

صلواتی افزود: در حوزه حمل و نقل پاک توسعه و بهسازی زیرساخت های دوچرخه، ایجاد ۱۷ ایستگاه دوچرخه جدید و تجهیز شش ایستگاه دیگر موجب شده تا امروز اصفهان ۵۰ ایستگاه دوچرخه داشته باشد. همچنین در برنامه ۹۵ ساخت ۷۰کیلومتر مسیر رفت و برگشت دوچرخه، افزایش ساعت کاری ایستگاه ها و تعمیرات رایگان دوچرخه از دیگر فعالیت ها در این زمینه است. همچنین ۳۰ ایستگاه مکانیزه دوچرخه و ۵۰۰ محل پارک دوچرخه تا سه ماه آینده به شهر اصفهان اضافه می شود. وی به موتورهای برقی اشاره کرد و گفت: تسهیلات ۱۵ میلیون ریالی معاونت علمی فناوری رییس جمهور به علاوه تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی قرض الحسنه و مابقی آورد مشتری از مهرماه ثبت نام می شود و ۵۰۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در این ثبت نام تحویل داده خواهد شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: مطالعات شش خط BRT در سال ۹۵ انجام خواهد شد و ایجاد تراموا در شهر نیز در دستور کار است. بر این اساس ۵ خط BRT از جمله ارغوانیه - میدان امام علی(ع)، میدان جمهوری - میدان قدس، میدان جمهوری - میدان آزادی، چهارباغ - سه راه درچه، جمهوری- میدان لاله مصوبه گرفته است و از خطوطی هستند که تا پایان سال جاری ایجاد و راه اندازی خواهند شد و تا سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ خط BRT در اصفهان فعال خواهد بود.

سه شرکت طرح های خود را برای تراموا فرستاده و در حال بررسی هستیم

صلواتی به بحث تراموا اشاره کرد و افزود: این خط از عاشق آباد به میدان جمهوری و از میدان جمهوری به میدان آزادی و میدان شهدا خواهد بود. که برای این امر با شرکت های متعددی از جمله مپنا، الستوم فرانسه و تورینکو چین مذاکراتی داشته ایم تا برای ورود به این پروژه و مشارکت یکی از اینها را در نظر بگیریم. همچنین برای مترو با شرکت JICA ژاپن صحبت هایی مطرح شده و با شرکت سی تی تور نیز برای تور گردی اصفهان قرار است مشارکت هایی انجام شود. وی به بحث حمل و نقل هوشمند اشاره کرد و گفت: دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در این زمینه کمک کننده هستند و تا پایان سال ۱۸۸ دوربین برای تقاطع ها در نظر خواهیم گرفت، ۱۰۲ دوربین ثبت تخلف امروز در اصفهان فعال است که تعداد آنها تا پایان سال ۲۰۱ دستگاه می شود و ۴۳ دوربین هم در طرح زوج و فرد به ما کمک می کنند همچنین تابلو های متغیر خبری موجود در بزرگراه ها از ۳۶ تابلو فعلی تا پایان سال به ۵۷ تابلو خواهد رسید ضمن اینکه ۳۸ نقطه از مسیرهای BRT نیز دوربین گذاری شده است. معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری اصفهان اضافه کرد: در بخش فرهنگ ترافیک پارک ترافیک در بخش های مختلف راه اندازی می شود و به ۸ هزار نفر دانش آموز تاکنون آموزش داده شده است همچنین برای اولین بار در کشور کتاب درسی ترافیک با عنوان کتاب کار ترافیک در اصفهان تهیه شده است. همچنین راه اندازی پویش مردمی ترافیک سه شنبه های بدون خوردو، پویش مردمی با شعار هوای اصفهان را داریم از جمله فعالیت های اساسی است که انجام شده است.

طرح سامانه تاکسی هوشمند شکست خورده نیست

صلواتی تصریح کرد: در بخش سنجش آلودگی هوا امسال اداره کنترل کیفیت هوا راه اندازی شد که در آن ۱۰ ایستگاه سنجش هوا و ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی صوت با اعتبار ۶ میلیارد تومان نصب خواهد شد. این دستگاه ها مدرن و به روز هستند. وی با بیان اینکه اصفهان یک میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری سبک و سنگین دارد، گفت: امسال اقتصاد حمل و نقل، درآمد پایدار، پیگیری سهم عوارض شهرداری و اعمال مهندسی ترافیکی با افزایش منابع درآمدی را در دستور کار داریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: طرح سامانه هوشمند تاکسی را طرحی شکست خورده نمی دانم چراکه معتقدم مدرن ترین دستگاه دنیا روی تاکسی های شهر نصب شده و امروز هم از ۱۰ هزار و ۳۰۰ تاکسی موجود در شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی فعال است که ۷ هزار و ۱۵۰ تاکسی این سامانه را بر روی خود نصب کرده اند و ۳۰ درصد از رانندگان از این سامانه استفاده می کنند و باید گفت که سیستم تعیین کرایه تاکسی فقط و فقط از طریق این سامانه امکان پذیر است.

سه شنبه های بدون خودرو دارای پیوست فرهنگی و انتظامی؛ همه چیز هماهنگ است

صلواتی با تاکید بر این موضوع که سه شنبه های بدون خودرو کار بسیار سختی است و هماهنگی با نهادهای مختلف و ادارات به طور کامل انجام شده است و حتی طرح دارای پیوست فرهنگی، انتظامی، ترافیکی و مصوبه شورای ترافیک استان است و پس از سه دهه که قرار بوده چهارباغ پیاده راه شود بالاخره این اتفاق افتاد و استقبال بی نظیری هم از آن شد. من ناهماهنگی در این طرح را رد می کنم و اعتقاد دارم در این طرح همه چیز هماهنگ است. وی اظهار کرد: پیاده روی در این شهر عنصری فراموش شده است و ما باید این موضوع را در اصفهان احیا کنیم، باید دانست در سال ۶۵؛ ۱۵ درصد مردم اصفهان دوچرخه سوار بودند و همگی نیز آقا بودند این یعنی در آن سال دوچرخه کار سه خط مترو را انجام می داد و این موضوع را باید در نظر گرفت که ۸۵ درصد خودروها در اصفهان تک سرنشین هستند و سرانه خودرو اصفهان نیز نصف سرانه خودرو یک شهر اروپایی است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص چگونگی استفاده بانوان از دوچرخه گفت: برای استفاده بانوان از دوچرخه اختلاف نظر وجود دارد و به همین منظور ما در حال طراحی دوچرخه ای هستیم که بانوان هم با خیال راحت رکاب بزنند و دنبال هستیم که این دوچرخه که مورد تایید همگان است وارد شهر شود فقط بانوان باید کمی صبر داشته باشند.

مونوریل با سیما و منظر شهری اصفهان در تضاد است

صلواتی تاکید کرد: مونوریل با سیمای شهری اصفهان در تضاد است و به همین منظور ما از حمل و نقل زیرزمینی استفاده کرده ایم همچنین در پل هوایی عابر پیاده نیز ما با همین مشکل سیما و منظر شهری مواجه هستیم و به همین منظور نمی توانیم تعداد زیادی پل هوایی و در گستره خوبی داشته باشیم. وی تصریح کرد: امروز در شهر اصفهان هزار و ۲۰۰ اتوبوس حرکت می کند که ۶۰۰ اتوبوس با سن ۱۰ سال جز اتوبوس های فرسوده محسوب می شوند البته قرار داد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید بسته شده است که تا ۴ ماه دیگر وارد شهر اصفهان می شود همه این ۵۰۰ دستگاه اتوبوس های با ارتفاع کم هستند که برای معلولان، سالمندان و خانم های فرزند دار مناسب است و عمر ناوگان اتوبوسرانی را سه سال کاهش می دهد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۹۵ درصد خیابان هایی که در طرح تفضیلی برای اصفهان در نظر گرفته شده است احداث شده و دیگر خیابانی برای احداث باقی نمانده است، افزود: مردم باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند امروز ۵۱ درصد مردم از اتوبوس های عادی و ۹۱ درصد از سامانه BRT راضی هستند، اما متاسفانه سال به سال با افزایش جمعیت شهر اصفهان استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است. ما کدهای اختصاصی برای هر اتوبوس تعریف خواهیم کرد که مردم به عنوان ناظر به هر راننده نمره بدهند. صلواتی خاطرنشان کرد: ۴۰ دصد تصادفات عابر پیاده و ۴۵ درصد تصادفات موتور سیکلت که منجر به فوت می شود در استان اصفهان و در کلانشهر اصفهان رخ می دهد.