آمایش سرزمین باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد
دنیای اقتصاد-استاندار خراسان رضوی گفت: آمایش سرزمین برنامه راه و مسیر حرکت توسعه استان بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای است که باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد. به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان در نشست شورای استانی برنامه‌ریزی و توسعه افزود: این سند برای استان بسیار مهم است و طی دوره‌های گذشته زحمات زیادی از سوی استانداران و مسوولان اجرایی برای تدوین و اجرای آن صرف شده است. آمایش سرزمینی سند بالادستی استان است که در حوزه دستگاهی و نیز اجرایی باید مدنظر قرار گیرد؛ لذا باید این سند بر اساس مزیت‌هایی که در خراسان رضوی وجود دارد هرچه سریعتر اجرایی شود.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در جریان تدوین این سند چندین‌بار با کارشناسان دستگاه‌های اجرایی بحث و تبادل نظر شده و باز هم امکان این بررسی نظرات و دیدگاه‌ها برای تکمیل و تصویب نهایی سند وجود دارد؛ لذا طی ۱۰ روز آینده مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این راستا جمع‌بندی کرده و در نشستی ارائه کنند. همچنین بدین منظور نظرات شوراهای برنامه‌ریزی شهرستان‌های استان دریافت شد و مباحث تکمیلی در این نشست ارائه می‌شود.

سند آمایش یک سند کتابخانه ای نیست
رشیدیان افزود: طی نشستی ظرف دو هفته آینده به صورت ویژه سند آمایش با حضور همه بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط بررسی و نظرات تکمیلی و جمع‌بندی ارائه می‌شود، تا هرچه سریعتر این سند بعد از سالها به سرانجام رسیده و بحث‌های اجرایی آن در سال 94 و در قالب بودجه پیگیری شود. وی در ادامه پیرامون دیگر دستور شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی یعنی بررسی سند راهبردی فناوری اطلاعات که به انجام رسیده نیز گفت: سند راهبردی فناوری اطلاعات استان یک سند کتابخانه‌ای نیست بلکه سندی اجرایی است که باید اجرا شود، پیگیری‌های لازم برای دیده شدن این سند در بودجه سال 94 باید انجام شود تا بتوان آن را اجرایی کرد.
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به انتخاب خراسان رضوی به عنوان استان نمونه کشوری برای اجرای پایگاه ثبت موقعیت‌ها و داده‌های مکانی گفت: این موضوع نیز باید از سوی استان پیگیری و انجام شود و بعد از تصویب آن باید کمیته راهبری تشکیل شود تا طرح بطور جدی‌تر پیگیری شده و از سال آینده شاهد حرکت اجرایی آن باشیم.

امیدواری به ارتقا رتبه فناوری
همچنین در این نشست رئیس پارک علم و فناوری خراسان به عنوان مجری تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات خراسان رضوی گزارشی از فرآیند تدوین این سند و ضروریات و اهداف آن ارائه کرد و گفت: امروز به لحاظ راهبردی و واقعیت‌ها در این امر عقب هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌ها و اعتباراتی که تخصیص داده می‌شود، رتبه 94 کنونی در فناوری ارتباطات و اطلاعات ارتقا یابد.
علم‌الهدایی افزود: در اجرای این سند به هشت حوزه تخصصی اعم از اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، حقوقی و قانونی، زیرساختی و زیربنایی و حتی حوزه گردشگری و زیارت پرداخته شده است.اجرای سند راهبردی فناوری اطلاعات هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا ظرف مدت پنج سال به انجام برسد.