رعایت نکردن حق کپی رایت و ورشکستگی شبکه نمایش خانگی
ایرنا - رئیس اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی مشهد گفت : شبکه نمایش خانگی طی سال‌های اخیر به سوی ورشکستگی رفته است. مرتضی اسکافی افزود: طی هفت، هشت سال نخست راه اندازی، این شبکه روند بسیار موفق و رو به رشدی داشت، اما در سه، چهار سال اخیر دچار مشکلات جدی شده است. وی رعایت نکردن دقیق و کامل قانون کپی رایت را از جمله علل بروز این وضعیت عنوان و ذکر کرد : فیلمی که منتشر می شود قبل از آنکه در شبکه قرار گیرد کپی و توزیع می‌شود و یا اینکه بعد از قرار گرفتن در شبکه نمایش خانگی در حد وسیعی کپی می‌گردد و یا توسط واحدهای صنفی روی فلش ریخته می‌شود.
اسکافی افزود: علاوه بر آن فعالیت فروشگاه‌های غیر مجاز و عرضه فیلم در واحدهایی که کار و تخصص آن‌ها نیست، معضلی شده که بیشتر به این امر دامن می‌زند. وی گفت: در شهر مشهد ۷۰۰ واحد و فروشگاه مجاز و دارای پروانه ویژه عرضه محصولات فرهنگی وجود دارد اما در کنار آن‌ها بسیاری از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی در حاشیه کار خود محصولات فرهنگی نیز عرضه می‌کنند.
رئیس اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی مشهد با بیان اینکه 14 هزار سوپرمارکت در مشهد وجود دارد، افزود: کار تخصصی این واحدها ارتباطی با فیلم و عرضه آن ندارد ضمن آنکه کنترلی هم در این زمینه بر آن‌ها اعمال نمی‌شود. وی ادامه داد: با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های نظارتی طرحی برای ساماندهی و مدیریت واحدهای فعال در زمینه شبکه نمایش خانگی آماده شده که امیدواریم امسال مصوب و اجرایی شود.
به گفته وی اتحادیه عرضه کنندگان محصولات فرهنگی مشهد نخستین اتحادیه کشور در این زمینه است که از بیش از ۱۰ سال قبل در عرصه فروش محصولات فرهنگی اعم از فیلم و تله فیلم، ساماندهی، نظارت و کنترل آن فعالیت دارد.